logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Auris I 1e facelift

Vooral als hybride geliefd

De Toyota Auris is als occasion naar verhouding best geliefd, met name als hybride, bij iedereen die de kwaliteiten van die techniek waardeert. In die hybride-versie deelt de Auris de techniek met de Prius uit dezelfde bouwjaren.

Pluspunten
  • Ook als hybride geleverd
  • Rijdt gemiddeld
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Erg ingetogen model

Wat vindt de Wegenwacht?

De Auris is in het algemeen zo betrouwbaar als we van een Toyota gewend zijn. Voor de benzineversies geldt heel simpel dat er bij de Wegenwacht vrijwel geen vaker optredende euvels bekend zijn. Wanneer de motor niet aanslaat, dan kan dit worden veroorzaakt door een losse massakabel, die is gemonteerd tussen de carrosserie en de versnellingsbak. Het is even prutsen, maar de Wegenwacht lost dit ter plekke en zonder verdere kosten op.

Bij de diesels moeten we wel een opmerking maken. Het roetfilter van de D4-D wil wel eens ontregeld raken. De elektronica die ervoor moet zorgen dat het filter periodiek wordt gereinigd kan in de war raken. De motor gaat dan in zijn noodloop-modus, terwijl er strikt genomen niks aan de hand is. De Wegenwacht kent hiervoor wel een tijdelijke oplossing, maar voor een definitieve reparatie moet de auto wel even naar de garage. De techniek van de hybride is even betrouwbaar als in de Prius. Het enige mankement dat we daarin kennen is de waterpomp die gemiddeld rond de 100.000 kilometer aan vervanging toe is. Zoals bij elke hybride is het ook bij deze Auris belangrijk de tank nooit helemaal leeg te rijden. De auto zal dan snel ook de accu van het hybridesysteem leeg trekken. Om die weer te kunnen opladen, moet de auto op transport naar een speciaal laadstation.

De Toyota Auris slaagde er aanvankelijk niet in de aloude naam Corolla te doen vergeten. Pas sinds de Auris ook leverbaar is als hybride, met dezelfde techniek en dezelfde fiscale voordelen als de Prius, is de verkoop flink in volume toegenomen.

Over de Toyota Auris

Het was een heel slimme zet van Toyota om naast de Prius ook een tweede middenklasse-model te brengen met de prachtige techniek van dat model. Niet iedereen kon de Prius waarderen om z’n uiterlijk. Deze Auris sprak veel meer mensen aan. Dat neemt niet weg dat ook een ‘gewone’ Auris zo z’n kwaliteiten heeft.

Uitvoeringen en varianten

Alle uitvoeringen van de Auris zijn er als drie- en vijfdeurs. Het uitgebreide programma omvat door de jaren heen liefst negen motoren. Begin 2009 is er het nodige gewijzigd in het motorenaanbod. De aanvankelijke 1,4 liter basismotor (71 kW/96 pk) is toen vervangen door de 1,3 liter uit de Yaris (73 kW/99 pk). De 1,6 liter ging op dat moment van 91 kW/124 pk naar 97 kW/132 pk. Als topversie is er een 1,8 met 108 kW/147 pk. Er zijn drie diesels in de Auris-lijn bekend: de 1,4 liter (66 kW/90 pk), de 2,0 liter (93 kW/126 pk) en de 2,2 liter (130 kW/177 pk), die alle de aanduiding D4-D hebben. In de zomer van 2010 was er een kleine facelift op heel de Auris reeks. Toen verscheen ook de Hybrid, met de aandrijflijn van de Prius (100 kW/136 pk). Die kreeg meteen de hoofdrol in het hele Auris-programma en de 2,2 liter diesel kwam daarbij te vervallen. In eerste instantie gebruikte Toyota ook voor de Auris de aanduidingen Terra, Luna en Sol voor de verschillende uitvoeringen, plus Executive voor de 1,6 en de 2,0 en 2,2 diesels. Tijdelijk kregen verschillende uitvoeringen de aanvullingen Navigator en Business. Vanaf begin 2009 zijn de aanduidingen Access, Comfort, en Aspiration gebruikt en Executive voor de genoemde motoriseringen.

De Toyota Auris als occasion

Deze generatie van de Auris heeft nooit de populariteit gekend van verkooptoppers als de Golf, Focus of Astra en dat is op de markt voor occasions niet anders. De naam en het model blijken te weinig aansprekend. Wie die argumenten van geen belang vindt en vooral een risicoloze koop wil doen, heeft aan de Auris een goede keuze. Er staan er best de nodige te koop, veel minder dan de genoemde modellen, maar de vraag is ook niet zo overspannen. Het is logisch dat van de latere bouwjaren vooral de hybride-versies ook als occasion meer aftrek vinden. Technisch is er geen enkele reden om de hybridetechniek te mijden en de Auris heeft niet de bijzondere vormgeving van de Prius die soms kopers weerhoudt.

De proefrit

De Toyota Auris is in geen enkel opzicht een bijzondere auto om te rijden. Comfort, interieurruimte, bedieningsgemak, prestaties, handelbaarheid vormen allen een redelijk, maar wel acceptabel gemiddelde. In het interieur valt direct de enorme, lichtelijk futuristische ‘brug’ op. Die zit bestuurders met lange benen flink in de weg, er zit een praktisch onbruikbaar opbergvak onder en het gebruikte kunststof heeft nogal de neiging om te kraken. De 1,6 viel tijdens de proefrit op door op kruissnelheid relatief veel toeren te maken, waarbij een zesde versnelling werd gemist. Dat is mede een verklaring voor het gemiddelde brandstofverbruik van zo’n 1 op 11,5, iets meer dan verwacht. Met een Auris hybride moet gemakkelijk 1 op 18 of nog zuiniger zijn te halen.

Conclusie

Kwalitatief is deze Toyota Auris een uitstekend product, maar daarin staat hij niet alleen. Op de één of andere manier mist dit eerste model aantrekkelijkheid, wat een grote populariteit in de weg heeft gestaan. Die waardering is wel gegroeid sinds de hybrideversies volop als occasion zijn te vinden.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Toyota Auris.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Van Dorst, Tilburg

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.