logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mazda CX-5 II 1e facelift

Mazda CX-5: degelijke gezinsauto

De populaire Mazda CX-5 is opgefrist. De Japanner heeft een nieuwe voor- en achterkant en er zijn nieuwe uitvoeringen. Al het goede is gebleven: het is een degelijke, fijne gezinsauto met prettige rijeigenschappen. Wat ons betreft een aanrader!

Pluspunten
  • Weggedrag
  • Kofferruimte
  • Stil en comfortabel
Minpunten
  • Trage automaat

Conclusie

De Mazda CX-5 is een fijn sturende, comfortabele gezinsauto die prima geschikt is voor lange afstanden. De auto is opvallend stil en het kofferruim is fors voor een auto in deze klasse. Verder is de standaarduitrusting dik in orde, zeker waar het de veiligheidsuitrusting betreft. Ons advies is de 194 pk-motor te nemen in plaats van de 164-pk versie. Die komt eigenlijk net wat tekort. De automaat is aan de trage kant. Dat vergt gewenning. Voor de rest niets dan lof voor deze Japanse SUV.

Prijzen en type auto

De CX-5 van Mazda gaat al zo’n tien jaar mee. En al die tijd is het een bestseller gebleken. In eerdere onderzoeken van de ANWB kwam hij ook als meest waardevaste auto naar voren. Een degelijke gezinsauto dus. De Japanse SUV is eind 2021 gefacelift. Hij kreeg een nieuwe neus en kont met andere koplampen en achterlichten. Voorts is de grille iets anders van vorm. En er zijn nieuwe uitvoeringen. Behalve als Comfort, Luxury en Signature is de CX-5 er nu ook als Sportive en Newground. De Newground-variant (die je ook op de foto’s in deze test ziet) is een off-road uitvoering en is herkenbaar aan de grote zogenaamde skidplates aan de voor- en achterzijde, zilveren afwerking aan de zijkanten en een zwart kunstlederen interieur met zogeheten ‘yellow lime’-kleurige (groengele) accenten. Daar moet je van houden. Het is in elk geval onderscheidend. De Newground is gebaseerd op de Comfort-uitvoering en heeft onder meer kunstlederen bekleding, 19-inch lichtmetalen wielen, een elektrische achterklep en keyless entry. Hij kost vanaf 40.740 euro. De Sportive heeft details in hoogglans zwart, forse zwarte 19-inch lichtmetalen wielen en is gebaseerd op de Luxury. De Sportive is er vanaf 42.940 euro. Wat motoren betreft is de auto net als voorheen met naar keuze uit te voeren met een benzinemotor van 165 of 194 pk en met een dieselmotor van 184 pk. De 165 pk benzinemotor is er in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak of tegen een meerprijs van 3.000 euro met zestraps automaat. De andere motoren hebben altijd een automaat. Verder is er keuze uit twee- en vierwielaandrijving. Het maximum trekgewicht bedraagt 1.800 tot 2.100 kilogram, afhankelijk van de gekozen motorvariant. Onze testauto is trouwens een Mazda CX-5 2.0 Skyactive Luxury met 165 pk motor en een automaat. De goedkoopste versie kost € 36.490. Ga je private leasen dan moet je voor de Mazda CX-5 rekening houden met een vanafprijs van rond de € 500 per maand.

Hoe rijdt de Mazda CX-5

De Mazda CX-5 is een fijn rijdende auto. Volgens Mazda is onder meer de ophanging van de CX-5 tegen het licht gehouden en is de geluidsisolatie verder verbeterd. Prima, maar het was al erg goed. Overigens is het inderdaad opvallend stil aan boord, ook op snelwegtempo. Dat werkt erg rustgevend. De CX-5 heeft veel gevoel in het stuurwiel. Helaas reageert de 165 pk sterke versie niet zo alert op de bewegingen van het gaspedaal. Hij komt eigenlijk net wat tekort. Wat ook niet helpt is dat de automaat nogal traag reageert. Beter kun je voor de 194 pk sterke motor gaan, maar dan heb je dus nog wel te maken met die trage automaat want op die versie is de handbak niet verkrijgbaar. Enfin, bij normaal dagelijks gebruik loop je hier alleen tegenaan als je op een tweebaansweg iemand snel wil passeren of als je in druk verkeer een keertje kwiek moet invoegen op de snelweg. De CX-5 is heerlijk comfortabel geveerd en gedempt. Keerzijde van de medaille is wel dat hij in bochten flink overhelt.

De Mazda CX-5 van binnen

Het grootste nieuws aan de binnenzijde betreft de achterbak. Mazda heeft kans gezien die door een andere indeling met liefst 73 liter te vergroten. Een significant verschil. Met de achterbank op z’n plek past er 550 liter in en dat is gewoon lekker veel voor een auto in deze klasse. Onze testauto is een rijk uitgeruste Luxury-uitvoering en die heeft voortaan een draadloze oplaadmogelijkheid voor je telefoon. Voortaan is Mazda Intelligent Drive Select aan boord, waarmee je een rijmodus kunt selecteren (eco, comfort, sport). In de sportstand kleuren de meters van het instrumentarium rood. Koop je een CX-5 met vierwielaandrijving dan heb je een nieuwe Off-Road Mode tot je beschikking.Elke CX-5 heeft altijd een automatische, gescheiden airco, eenin drie delen neerklapbare achterbank (40:20:40) en stuurwielbediening voor spraakbesturing, muziek, telefonie en cruise control. Op veiligheidsgebied is standaard aanwezig: een rijstrookassistent;dode hoek bewaking;grootlicht assistent en een waarschuwing voor kruisend-verkeer achter de auto. Das best een indrukwekkend lijstje. Onze testauto heeft dan ook nog een achteruitrijcamera,Apple Carplay en Android Auto en een head up display.

De Mazda CX-5 en het milieu

De tweeliter motor van de Mazda CX-5 is nog van het ‘oude’ soort. Dus zonder enige vorm van elektrisch hulpmiddel – lees: het is geen mild hybrid en geen gewone hybride. Tijdens de testweek haalden we bij normaal gebruik een gemiddeld brandstofverbruik van 8,1 liter per 100 kilometer oftewel 1 op 12,3. Niet spectaculair maar we zaten wel zeer dicht bij de (doorgaans door fabrikanten vaak optimistische) fabrieksopgave. De auto heeft energielabel C.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.