logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Cee D III 1e facelift

Fijne alleskunner

Kia heeft enige tijd geleden zijn Ceed-reeks vernieuwd. Wij testen de stationwagon met mild-hybride aandrijving. Het blijkt een fijne alleskunner.

Pluspunten
  • Ruimte
  • Rijeigenschappen
  • Veiligheidsuitrusting
  • standaarduitrusting
Minpunten
  • Veel waarschuwingspiepjes

Conclusie

De Kia Ceed Sportswagon is een fijne metgezel voor dagelijks gebruik. Hij is comfortabel, heeft plezierige rijeigenschappen en is ruim genoeg voor een doorsnee gezin dat op vakantie gaat. Standaard heeft de Ceed een prima veiligheidsuitrusting. Irritant is helaas dat het infotainment systeem nogal traag reageert op commando´s. De Ceed is er in diverse smaken. Deze statiowagonversie is een aanrader vanwege de grote kofferbak. Onze testauto is een launch edition met een zeer rijke standaarduitrusting. Heel fijn natuurlijk, maar dan ben je ook wel 38 mille kwijt.

Type auto en prijzen

In de zomer van 2021 heeft Kia de Ceed-reeks gefacelift, op de XCeed na. Zowel de hatchback, de hier geteste Sportswagon en Proceed kregen een front met een iets andere grille, koplampen en bumpers. De stationwagon is er vanaf 26.895 euro. Onze testauto is een 1.0 T-GDi MHEV met een zeventraps automaat. Die kost als launch edition ruim 34 mille. Die versie is overigens niet meer verkrijgbaar, maar de Executive Line is goed vergelijkbaar en kostongeveer hetzelfde. Door een aantal opties is de prijs van de testauto ruim 38 mille. Ga je de Kia Ceed private leasen, houd dan rekening met een maandbedrag van zo’n 340 euro.

De Ceed Sportswagon is leverbaar met drie benzinemotoren en een dieselmotor. De line up begint bij een éénliter driecilinder die je kunt krijgen als mild-hybrid en als ‘gewone’ benzineversie. Voor de 1,5 liter geldt hetzelfde. De krachtigste 1,6 liter T-GDI is er uitsluitend als normale benzinemotor. De diesel is juist altijd een mild-hybrid. Op vrijwel alle versies is een zeventraps automaat leverbaar. Wat uitvoeringen betreft zijn er zes niveau’s (de uitverkochte launch edition niet meegerekend). De Comfortline is de instapversie en altijd een 1.0 T-GDI. Op de Ceed Sportswagon zit zeven jaar garantie (waarvan de eerste drie jaar zonder km-beperking).

Hoe rijdt de Kia Ceed Sportswagon?

Onze testauto is uitgerust met een driecilinder twaalfklepper éénliter motor. Het is een mild-hybrid goed voor 120 pk en 172 Nm koppel. Mild-hybrid wil zeggen dat een grote, elektrische startgenerator de benzinemotor helpt bij bijvoorbeeld optrekken en accelereren. Dat bespaart brandstof. Het systeemwint bovendien remenergie terug en zet die om in stroom die hij opslaat in een batterij onder de bagageruimte.

De rijeigenschappen van de Ceed Sportswagon zijn dik in orde. De auto reageert levendig op bewegingen van het gaspedaal enin bochten blijft overhellen keurig binnen de perken. Zowel korte als lange oneffenheden worden netjes door de vering en demping verwerkt. De besturing is prettig direct en nauwkeurig genoeg voor het type auto. De zeventraps automaat doet zijn werk onopvallend als een butler.

Standaard is de Ceed Sportswagon uitgerust met een noodstopinstallatie die remt voor voetgangers, een rijstrookassistent, een adaptieve cruise control en vermoeidheidsherkenning. De systemen werken in de praktijk allemaal prima, alleen zijn er hinderlijk veel waarschuwingpiepjes. Dat gaat op den duur storen. Tot slot: de Ceed Sportswagon mag 700 kilogram aan de trekhaak hebben.

De Kia Sportswagon van binnen

Het interieur van de Ceed ziet er modern uit. Het digitale instrumentarium en het grote infotainmentscherm laten zich duidelijk aflezen. Veel zaken, zoals bediening van de radio en de telefoon,zijn in dat infotainmentsysteem ondergebrachtmaar gelukkig is de airco gewoon met fysieke knoppen te bedienen. Dat werkt toch sneller dan via een menustructuur. Overigens is het aanraakscherm niet de snelste die we kennen. Het duurt net te lang voordat er na een druk op het scherm ook echt iets gebeurt. Behoorlijk irritant. In de grote Kia Sportage hadden we die ergernis ook al. Het instrumentarium is een digitale projectie dus je kunt diverse schermen oproepen. Zo kun je behalve de snelheid bijvoorbeeld ook de navigatie recht voor je neus toveren.

De binnenruimte is dik in orde. Zowel voor- als achterin is er voldoende hoofd- en beenruimte. Je koopt zo’n stationwagon natuurlijk ook wegens zijn grote kofferbak. Die is in dit geval 512 liter ruim met de achterbank op z’n plek. Klap je alles weg dan kom je tot 1.581 liter bagageruimte. De versies zonder mild-hybride aandrijving hebben frespectievelijk 625 en 1.694 liter bagageruimte omdat die geen batterij (die bij het hybride systeem hoort) in de vloer hebben liggen.

De Kia Sportswagon en het milieu

Tijdens onze testperiode haalden we een gemiddeld brandstofverbuik van 1 op 16. Das best netjes, al claimt Kia dat 1 op 18,9 mogelijk moet zijn. De testauto scoort een B-milieulabel.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Kia Ceed Sportswagon.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.