Auto Review Hyundai IX20 I
Hoge zit, zeer betrouwbaar
Hyundai - ix20
- Pluspunten
- Kies voor kwaliteit
- Aardig, ‘algemeen’ uiterlijk
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Hoge zit, lijkt nogal over te hellen
Wat vindt de Wegenwacht?
Er is bij de Wegenwacht maar één euveltje bekend, dat wel eens voorkomt bij de ix20. De motor slaat dan niet aan, maar ook de lampjes op het dashboard branden niet. Dat wordt veroorzaakt door een los of slecht massacontact. De Wegenwacht zet dit vast, er zijn geen kosten aan verbonden en de Hyundai kan direct weer verder. Wat ook wel gebeurt, maar dat kun je geen pech noemen, is dat het start/stop-systeem (mits aanwezig) niet werkt, wanneer men dat wel verwacht. Een computer houdt steeds alle omstandigheden in de gaten en bepaalt of het verstandig is de motor voor bijvoorbeeld een verkeerslicht uit te schakelen. Vooral bij automobilisten die veel korte ritjes rijden komt het voor dat het systeem dit weigert, bijvoorbeeld omdat de capaciteit van de accu onder de 80% is gedaald.Waar praten we over?
De ix20 is het zustermodel van de Kia Venga. De twee modellen zijn verregaand identiek, maar beide merken houden er hun eigen marketing op na. Daarbij is Hyundai wat meer ingetogen in styling en valt vaak beter in de smaak bij een wat behoudender publiek. Daar is niks mis mee, ieder zijn smaak! Wie in de markt is voor een ix20, doet er goed aan ook eens naar een Venga te kijken, om te zien welke smaak dan het best bevalt. En omgekeerd, natuurlijk.Uitvoeringen en varianten
In de ix20-serie komen drie motortypes voor. Commercieel gezien is de 1,4 liter (66 kW/90 pk) benzinemotor het belangrijkst. Er is ook een 1,6 liter (91 kW/124 pk) en er is een 1,4 liter diesel met aanvankelijk ook 66 kW/90 pk. Medio 2015 heeft de ix20 een facelift gehad, daarbij steeg het vermogen van de diesel naar 77 kW/105 pk. Alleen de 1,6 liter benzineversie is er ook met een automaat. Vóór de facelift was dit een viertraps, later een zestraps transmissie. De normale uitvoeringen heten voor de facelift i-Drive, i-Motion, i-Vision en i-Catcher. De basisversie met de 1,6 liter motor is pas later, in 2012 aan het programma toegevoegd en is nooit geleverd met de dieselmotor. Tijdelijke versies waren de i-Magine (2013-’15) en Go! (2014). Bij de facelift is het aantal varianten wat uitgedund. De i-Vision en i-Catcher zijn vervangen door de Premium. De diesel is er nu alleen nog in de iets afwijkende versies Business Edition (tot in 2017), opgevolgd door de Essence. De ‘Go!’ is er als 1,4 en 1,6 opnieuw, vanaf de start van de verkoop, na de facelift.De Hyundai ix20 als occasion
Een sterk argument vóór de ix20 als occasion is de volledige fabrieksgarantie van vijf jaar. De enige voorwaarde die daaraan wordt gesteld, is dat alle onderhoudsbeurten tijdig zijn uitgevoerd bij door Hyundai geautoriseerde bedrijven, ofwel de dealers en erkende reparateurs. Dat is wel iets om even te checken vóór aankoop, het onderhoudsboekje zou uitkomst moeten bieden. Uiteraard geldt dit altijd voor occasions die nog binnen die leeftijdsgrens vallen en door de dealers worden aangeboden. Met méér vertrouwen is een gebruikte auto nauwelijks te kopen. Bij de iets oudere exemplaren biedt de Hyundai-dealer in de regel nog het H-promise label, met onder meer twaalf maanden volledige garantie zonder kilometerbeperking. In het aanbod is de 1,4 duidelijk het beste vertegenwoordigd, maar een 1,6 is met ongeveer een derde van het totale aanbod ook gemakkelijk te vinden. De diesel moet echt met een lampje worden gezocht. Het is opmerkelijk dat pakweg 15% is voorzien van een automatische transmissie. Die is dus ook best te vinden en zeker de latere versie is best een aanrader, als veel stadsverkeer wordt gereden. Het voordeel van de 1,6 ten opzichte van de 1,4 is verder heel bescheiden, het gaat alleen om het vermogen. Het maximaal toegestane aanhangwagengewicht is met 1.300 kilo voor beide motoriseringen identiek.De proefrit
Voor een relatief compacte auto, biedt de ix20 lekker veel binnenruimte. Vier volwassenen vinden er een prima zitplaats. Als er kinderen op de achterbank zitten, bestaat de mogelijkheid heel die bank naar voren te schuiven, met meer bagageruimte als resultaat. Dat kan nuttig zijn, maar ook met die bank helemaal naar achteren bedraagt de bagageruimte al 440 liter. Dat is gewoon véél voor een auto van deze maatvoering, een knap staaltje werk van Hyundai. Qua prestaties zal de 1,4 voor vrijwel alle potentiële kopers sterk genoeg zijn. Belangrijk is wellicht de toegestane kogeldruk op de trekhaak. Die ligt op 75 kilo, dat zien we normaal bij grotere auto’s en dat gewicht is voldoende voor bijvoorbeeld twee elektrische fietsen. In de doelgroep van de ix20 zijn dat feiten die de doorslag kunnen geven. Bij een rustige rijstijl is het rijcomfort voldoende. Dit is geen sportwagen, laten we wel wezen. Door de hoge zit en dito zwaartepunt worden bewegingen in dwarsrichting vrij sterk gevoeld. Dat kunnen oneffenheden in de weg zijn, maar natuurlijk ook bochten. Rustig aan op al die rotondes, vooral voor de eventuele passagiers. Bij normaal gebruik rijdt een 1,4 rond 1 op 14. Dat is zeer acceptabel.Conclusie
Ruimte en kwaliteit, dat zijn de twee belangrijkste en meest onderscheidende eigenschappen van de Hyundai ix20. Ruimte is altijd prettig, maar niet iedereen wil in een grote auto rijden en met de ix20 hoeft dat dus niet. Ook al rij je geen enorme kilometrages is kwaliteit ook belangrijk. Het idee dat je Hyundai je nooit in de steek laat is gewoon véél waard.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
