Auto Review Opel Ampera-E II
Volledig elektrische… Opel!
De Opel Ampera-e krijgt als occasion onvoldoende waardering. De auto verdient op zich beter. De oorzaak hiervan ligt een beetje in de stiefmoederlijke manier waarop er door de fabrikant met dit model is omgegaan.
- Pluspunten
- Goede rijeigenschappen
- Relatief zuinig
- Zeer betrouwbaar
- Mooi ruim interieur
- Minpunten
- Tamelijk miskend, onterecht
Wat vindt de Wegenwacht?
Er zijn bij de Wegenwacht voor de Ampera-e geen specifieke klachten bekend. Zoals bij alle elektrische auto’s kan het een keer voorkomen dat de laadkabel niet los wil komen. Daarvoor is altijd wel een oplossing te bedenken, vaak zelfs met alleen telefonisch contact.
Over de Opel Ampera-e
Het zat de Ampera-e niet mee! Deze Opel is eigenlijk een Chevrolet Volt, maar in Europa kennen we ‘m dus als Opel. Dat is niet gek, Opel en Chevrolet vielen destijds beide onder het enorme Amerikaanse concern General Motors. Bij de vroegere Ampera, zonder die extra –e, was dat precies hetzelfde. Bij zijn komst was deze Ampera-e best een moderne en veelbelovende elektrische auto. Maar ja… wat gebeurt er? Opel wordt overgenomen door het Franse PSA, inmiddels is dat weer verzameld onder de naam Stellantis. De banden met GM werden ruw verbroken. Diverse modellen verdwenen plotseling uit de showroom, waaronder dus ook deze Ampera-e. Ach, het had zo mooi kunnen zijn.
Uitvoeringen en varianten
Technisch kent de Ampera-e maar één uitvoering. Hij heeft altijd een 150 kW/204 pk sterke elektromotor, die wordt gevoed door een 60 kWh-accu. In de vrij korte levensloop van het model zijn wel vier uitvoeringen beschikbaar geweest. Na de introductie in het voorjaar van 2017 trekt Opel voor het einde van het jaar de stekker al uit de ‘Launch Edition’ –begrijpelijk- en de basisversie Innovation. Resteren de Business en Business Executive, die blijven beschikbaar tot eind 2020.
De Opel Ampera-e als occasion
Je ziet de Ampera-e niet zo vaak in het verkeer en toch staat er een behoorlijk aanbod occasions in het land. Het is lastig daaraan een conclusie te verbinden, maar als occasionkoper heb je zo wel lekker veel keuze. Daarbij is de kans niet zo groot dat het exemplaar dat je voorkeur heeft alweer is verdwenen als je er nog eens een nachtje over wilde slapen. Een groot deel van het occasionaanbod staat uiteraard bij Opel-dealers. Die zullen wel betreuren dat dit mooie product alweer zo snel uit het aanbod is verdwenen en zullen er nu als occasion graag geïnteresseerde klanten mee helpen, vaak is het natuurlijk de eerste elektrische auto van zo’n klant. De mooie en jonge occasions (tot 8 jaar en 160.000 km) vallen onder het occasionlabel ‘Opel Occasions’ en worden omringd met mooie aanvullende voorwaarden, waaronder een goede garantie. Uiteraard kunnen gebruikte exemplaren ook opduiken bij andere bedrijven, zoals de outlets van leasemaatschappijen. Een bijkomend voordeel van het wel zeer overzichtelijke leveringsprogramma van de Ampera-e is dat het heel aannemelijk is dat precies de versie die aan alle wensen voldoet al staat te wachten bij een Opel-dealer in de buurt. Erheen! Overtuig uzelf!
De proefrit
Eenmaal op weg met de Ampera-e dringt zich het besef op hoe jammer het is dat dit model zo’n kort leven heeft gehad, met zit weinig ondersteuning. Het is namelijk wel een heel goede en nog steeds best moderne volledig elektrisch auto. Ja, het is een beetje MPV-achtig model. Mede omdat het forse accupakket in de bodem zit, is de zitpositie wat hoger dan in de eerste de beste hatchback. Dat went snel. De Ampera-e rijdt uitgesproken gemakkelijk, moeiteloos. Hij stuurt best mooi nauwkeurig, maar het is zeker geen sportwagen, want hij is vooral mooi comfortabel geveerd. Prima, dat past het beste bij wat de doelgroep wil. Achterin is hij ook lekker ruim, vier volwassenen van normaal postuur, dat past best en kinderzitjes op de achterbank zijn ook geen probleem. De bagageruimte meet in totaal 381 liter. Dat is ook best goed, al is het jammer dat er geen apart opbergvak is voor de laadkabel.
Het instrumentarium is helemaal digitaal. Het hele dashboard is modern van vormgeving, uitgevoerd in wel vrij harde kunststof. Het kost even wat oriëntatie om de weg te vinden is alle verschillende invullingen van de beeldschermen, maar na een dag of wat wijst dat zichzelf. Opmerkelijk is dat Opel op het dashboard het elektriciteitsverbruik precies andersom aangeeft dan we gewend zijn. Andere merken rekenen in kWh’s per 100 km, Opel denkt in kilometers per kWh! Ehhh… dat vraagt even rekenwerk. Zo komen we er toch achter dat de Ampera best netjes met energie om gaat. We rijden zo maar rond de 6 km per kWh. Dat maal de zestig kWh die de accu biedt, betekent een actieradius van 360 km. Het verbruik varieert natuurlijk en we rijden ‘m liever niet helemaal leeg, maar zo’n 330 tot 350 kilometer op 100% lading is beslist niet slecht. In de praktijk is consequent blijven laden altijd de beste optie, maar dat geldt niet alleen voor deze Opel.
Conclusie
De Opel Ampera-e is miskend, niet in de laatste plaats door het merk zelf. Daar kan de lokale dealer niks aan doen, die zal alleen mede betreuren dat deze eerste, volledig elektrische Opel nooit een serieuze kans heeft gekregen. Het is nu te laat om ‘m alsnog populair te maken, maar de elektrische occasionkoper doet hiermee best een goede keuze.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Opel Ampera-e.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
