logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo XC60 II

Fijne, grote SUV, een echte Vólvo

De Volvo XC60 is als occasion heel populair. Dat is vrij logisch. SUV’s zijn nu eenmaal erg gewild, ook als occasion. Daarbij is dit wel een heel echte Volvo: van het fraaie interieur tot de uitgebreide veiligheidsuitrusting, in combinatie met een heel verfijnd rijcomfort.

Pluspunten
  • Ruime en fraai interieur
  • Zeer uitgebreide, hypermoderne veiligheidsuitrusting
  • Rijdt zeer comfortabel
  • In zijn klasse ook al occasion zeer gewild
Minpunten
  • Enkele technische euvels bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Voor alle Volvo’s voorzien van het ‘Technocon’-alarm geldt dat het kan gebeuren dat de auto niet start wanneer deze in een parkeergarage staat. Dit systeem dient met name voor de opsporing van de auto na diefstal. Daarvoor is contact met het internet nodig en dat lukt niet altijd in de parkeergarage. Het kan zijn dat dit is te deblokkeren met het noodpasje (mits aanwezig!). Als dat niet mogelijk is, of niet werkt, dan belt de Wegenwacht na identificatie van de bestuurder met het noodnummer van Technocon, om de auto ‘vrij te geven’.
  • Bij de XC60 met plug-in hybride-aandrijving (T8) kan de laadkabel alleen aan de auto worden ontgrendeld via de druktoets op de sleutel. Indien dit niet lukt, kan de Wegenwacht een noodgreep toepassen, maar ook dat lukt niet altijd. In dat geval kan de laadkabel door de zijruit naar binnen worden gelegd en met de auto naar de garage worden gereden.
  • Als de sleutel niet wordt herkend bij een exemplaar met ‘keyless entry’, dan kan het portier met de noodsleutel (zit in de afstandsbediening) worden ontgrendeld. Het alarm gaat dan af, maar dat wordt gedeactiveerd door de afstandsbediening in de bekerhouders tussen de voorstoelen te leggen; hieronder zit de lezer die dit mogelijk maakt.
  • Bij uitval van het digitale dashboard, in combinatie met een automaat die in een ‘noodloop’ gaat (vast in derde versnelling), kan de auto door de Wegenwacht met een ‘accu reset’ worden gecorrigeerd. Dit lijkt ernstig, maar de oplossing is eenvoudig en kosteloos.
  • Als de knipperlichten en ruitenwissers het niet meer doen, dan kan de Wegenwacht dit soms resetten. Het probleem zit vaak in een defect in de stuurkolommodule. Soms is dit te resetten, soms moet de module geheel worden vervangen bij de dealer.

Over de Volvo XC60

De vorige generatie van de XC60 was in zijn beste jaren tevens de meest verkochte Volvo. Het spreekt voor zich dat veel van die tevreden Volvo-rijders geleidelijk overstappen naar dit gelijknamige, nieuwere model. Ondanks die identieke naam, is dit toch een wat andere auto. Hij is nog wat groter en door de technische overeenkomsten met de gevierde 90-serie is dit model ook wat ruimer en comfortabeler. Met dit model spreekt Volvo niet alleen die trouwe Volvo-rijders aan, maar weet ook nog steeds klanten weg te snoepen bij concurrerende merken. Heel dat verhaal geldt zowel voor de mensen die zo’n Volvo gloednieuw aanschaffen, als de kopers van een mooie occasion. Dáár gaat het hier om.

Uitvoeringen en varianten

  • De benzineversies van de XC60 worden aangeduid als T5, T6 en T8, de diesels heten D3, D4, D5 en later B4. Bij dit Volvo-model zijn al die motoren ook gebaseerd op één en hetzelfde 2,0 liter motorblok, wat gerust een heel knap staaltje moderne motorenbouw mag worden genoemd.
  • De basisversie T5 beschikt al over 187 kW/254 pk, per voorjaar 2019 is dat 184 kW/250 pk, een verwaarloosbaar verschil.
  • De T6 heeft 228 kW/310 pk.
  • In principe dezelfde benzinemotor zit in de T8, maar die wordt bijgestaan door een beste elektromotor (65 kW/88 pk) tussen de achterwielen en die bereiken samen een ‘systeemvermogen’ van 299 kW/407 pk. De T8 is een plug-in hybride, die inderdaad ‘aan de stekker’ kan worden geladen, tijdelijk volledig elektrisch rijdt en als de batterij ‘leeg’ is, gedraagt hij zich als een normale hybride. Dat hele verhaal leidt tot een lage CO2-uitstoot, waardoor de T8 veel lager in de BPM uitkomt.
  • Het daardoor veel lagere prijsniveau van de T8 heeft de T6 overbodig gemaakt en die is stapsgewijs uit het programma verdwenen, met voorjaar 2018 als einddatum.
  • Bij de diesels zien we een bijna vergelijkbaar verhaal.
  • De D3 levert 110 kW/150 pk, de D4 140 kW/190 pk en de D5 173 kW/235 pk.
  • In de lente van 2019 heeft de B4 zijn intrede gedaan. Dat is een zogenaamde ‘mild hybrid’, wat inhoudt dat er naast de dieselmotor wel een elektromotor aanwezig is, maar die ondersteunt uitsluitend en drijft de auto dus nooit volledig aan.
  • Door de komst van de B4 zijn de D3 en D5 uit het programma verdwenen.
  • De D4 is er alleen nog in de tweewielaangedreven versies.
  • De types T6, T8 en D5 hebben altijd vierwielaandrijving, voor de T5 en D4 was dat optioneel, de D3 heeft altijd tweewielaandrijving.
  • Alle versies van de XC60 hebben standaard een achttraps automatische transmissie.
  • De normale uitvoeringen van de XC60 heten Momentum, Inscription en de iets sportiever uitgedoste R-Design.
  • Per voorjaar 2019 is de Momentum opgewaardeerd tot Momentum Pro.

De Volvo XC60 als occasion

Het overgrote deel van de XC60-exemplaren is nieuw natuurlijk zakelijk verkocht. Een groot deel van die auto’s is ingezet op een leasecontract, met een duur van -meestal- drie jaar, of soms vijf jaar. Het gros van die contracten is inmiddels afgelopen en dus is er een fors aanbod gebruikte XC60’s van deze generatie. Het is niet verbazend, juist gezien die ‘zakelijke achtergrond’, dat ruim de helft van het aanbod een hybride-versie is.

Een ruime 30 procent is een normale benzineversie en zo’n 10% is een diesel. Gebruikte XC60’s zijn ook wel te vinden bij andere autobedrijven, maar het is typerend voor Volvo dat de officiële dealers vaak exemplaren aanbieden met een aanzienlijke kilometerstand. Dat pleit voor de kwaliteit van het merk. Die officiële Volvo-dealers bieden veel gebruikte Volvo’s aan onder het label ‘Volvo Selekt’, wat onder meer twaalf maanden volledige garantie omvat.

In alle gevallen is het goed om in het achterhoofd te houden dat deze XC60 als occasion een erg gewilde auto is. Dus… àls je er eentje tegenkomt die aan alle eisen voldoet, aarzel niet te lang! Uw ‘concurrenten’ zijn als occasionkopers ook op zoek en zo’n mooie XC60 tegen een verantwoorde prijs is weg voordat u er erg in hebt. Een Volvo-dealer zal na zo’n tegenvaller graag op zoek gaan naar een ander exemplaar, of u als potentiële koper op de hoogte houden van wat hij aan inruil verwacht. Zo hoort het althans.

De proefrit

De XC60 is een heel fijne auto om te rijden, zeker wanneer je al een zekere voorkeur voor Volvo hebt. Het uiterlijk is vrijwel tijdloos fraai, zonder nodeloze opsmuk, gewoon mooi van zichzelf. Van binnen heerst de sfeer zoals we die kennen uit andere moderne Volvo’s: ergonomisch heel erg goed doordacht, fraai afgewerkt, maar ook met een fijne, Scandinavische sfeer. Niet ‘koel Duits’, eerder ‘warm Zweeds’. Het centrale beeldscherm biedt zoveel mogelijkheden om zaken naar persoonlijke smaak af te stemmen, dat vergt wel even studie. Het werkt echter logisch en intuïtief. Achter het stuur biedt de XC60 een hoge zitpositie en volop ruimte voor desnoods vijf personen. De bagageruimte bedraagt normaal 505 liter, een redelijke waarde voor zo’n auto. In de T8 is dit door de forse accu nog maar 468 liter. Dat is voor een SUV in deze klasse wat onder de maat.

De achttraps automaat werkt verfijnd. De motoren zijn stuk voor stuk krachtig genoeg om lekker, rustig te rijden. De rijeigenschappen zijn erg fijn. Prima veercomfort, zeer laag geluidsniveau, nauwkeurige besturing, dat maakt ‘m tot een heerlijke auto voor lange ritten, met het hele gezin. In een netjes bereden T6 boekten we eerder al een realistisch verbruik van gemiddeld 1 op 12. Dat is voorwaar heel keurig voor een auto van dit formaat en gewicht.

Conclusie

Een grote vijfperoons SUV? De XC60 biedt een uitstekend antwoord op die vraag. Je hoeft geen Volvo-fanaat te zijn om deze Zweed enorm te waarderen. Ga maar rijden, ervaar maar hoe het is om een XC60 intensief te gebruiken, dan komt die waardering vanzelf. Misschien zelfs tot het niveau waarop je tot de Volvo-fanaten wordt gerekend.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volvo XC60.

Concurrenten

Mercedes-Benz GLC (2015 / heden)

Audi Q5 (2017 / heden): Nog geen occasiontest van deze concurrent beschikbaar.

BMW X3 (2017 / heden): Nog geen occasiontest van deze concurrent beschikbaar.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.