Auto Review Opel Zafira C 1e facelift
Onverminderd flexibel
Opel - Zafira 1.4 Turbo (140 pk)
Conclusie
Na een geslaagde opfrisbeurt kan de Zafira weer een paar jaar mee. Veel van dit soort ruimtewagens heb je niet meer, maar de Opel dwingt zijn bestaansrecht af met een flexibel interieur en een doeltreffende benzinemotor, die de MPV niet alleen van zijn plek krijgt maar ook betaalbaar houdt. De krachtbron blijkt in de praktijk ook nog eens verrassend zuinig!Type auto en prijs
De Zafira is de grootste familieauto die je op het moment van schrijven bij de Duitsers kunt kopen. De standaard zevenzitter zag ooit het levenslicht als een ruimtewagen op basis van de Opel Astra. In Rüsselsheim hadden ze dus ooit een forser alternatief voor modellen als de Ford Galaxy en Volkswagen Sharan. Hoewel de huidige Zafira met een lengte van 4.67 meter dicht bij deze reuze-MPV’s in de buurt komt, moet je hem eerder vergelijken met exemplaren van een maatje kleiner. Auto’s als de Volkswagen Touran of Citroën Grand C4 Picasso bijvoorbeeld. De Opel is met een vanafprijs van € 28.795 concurrerend geprijsd. De Citroën is net een paar honderd euro voordeliger, de Volkswagen juist anderhalve mille duurder. In mei onderging de Zafira een bescheiden facelift. Bij de introductie van deze derde generatie heette het model officieel ‘Zafira Tourer’, maar die laatste toevoeging is inmiddels van de kofferklep verdwenen. Verder werd het front aangepast en het interieur opgefrist.Hoe rijdt de Opel Zafira 1.4 Turbo (140 pk)
Onder de motorkap van de aan ons uitgeleende Zafira lag weliswaar niet de eenvoudigste motorisering, maar veel scheelde dat niet. De 1.4-liter benzinemotor uit onze testauto is goed voor 140 pk en dat is voldoende. Er bestaat nog een versie met twintig paarden minder, maar daarmee zouden we niet graag een vrachtwagen inhalen of tijdens een vakantie de bergen in trekken. Het trekgewicht is ongeacht het beschikbare vermogen gelijk en bedraagt 1.300 kilo. De vierpitter is voorzien van een turbo en dat kun je goed merken: pas boven de 2.500 toeren komt er leven in de brouwerij. Het blok laat zich bovendien goed horen, maar rumoerig willen we de motor niet noemen. Onderweg dringen ook geluiden van de wind en banden de cabine binnen. Dit ervoeren we evenmin als storend. Waar we wel moeite mee hebben, is de gevoelloze besturing van de Opel. Nu zijn dit soort auto’s niet gemaakt voor stevig stuurwerk, maar een beetje feedback blijft wenselijk. Ook in alledaagse omstandigheden! Op een rotonde of in een scherp genomen bocht blijft de hoge koets van de Zafira wel mooi recht. Andere zaken die ons opvielen, zijn het betrekkelijk kleine stuurwiel en de lage voorbumper, waarmee je al gauw over de grond schraapt. De MPV is optioneel uit te rusten met een panoramische voorruit. Het plafondgedeelte waar de zonnekleppen aan bevestigd zitten, kun je dan naar achteren schuiven. Dat geeft een hoop licht en is makkelijk bij het verkeerslicht, maar het zicht naar voren laat onverminderd te wensen over. Ondanks een extra zijruitje is de A-stijl namelijk dermate fors, dat je voetgangers en fietsers gemakkelijk over het hoofd ziet. De veiligheidsuitrusting van de Zafira is relatief bescheiden met rijstrookassistentie (enkel geluid) en verkeersbordherkenning. Verder houdt de Opel de afstand tot je voorganger in de gaten en beschikt hij over een automatische grootlichtfunctie. Die hulpsystemen moeten overigens van de optielijst komen, waar je vergeefs zoekt naar zaken als dode hoek signalering en adaptieve cruise control. Opels ‘butlerservice’ OnStar is wel op de Zafira leverbaar. De abonnementsdienst (!) helpt je wanneer je de weg kwijt bent, maar schakelt bijvoorbeeld ook de hulpdiensten in wanneer de auto betrokken raakt bij een ongeval. Parkeersensoren zijn standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau. Ze staan alleen zo voorzichtig afgesteld, dat je ze vermoedelijk nooit gebruiken zult: de Opel begint al te piepen, láng voordat je bent ingeparkeerd.De Opel Zafira 1.4 Turbo (140 pk) van binnen
Met een lengte van 4.67 meter is de Zafira een paar centimeter langer dan zijn alternatieven. Met een kofferbak van minimaal 710- en maximaal 1.860 liter biedt hij echter tientallen liters minder bagageruimte dan de Volkswagen Touran. Die heeft standaard echter weer geen zeven zitplaatsen. De twee extra stoelen van de Opel gaan schuil in de bagagebodem. Als volwassene heb je helemaal achterin niets te zoeken, maar je klapt de zitplaatsen eenvoudig overeind en de stoeltjes zijn ook goed bereikbaar vanaf de reguliere achterbank. Ook dat zijn losse zitplaatsen, drie in totaal, die dankzij de breedte van de Zafira en de bescheiden afmetingen van de middentunnel wél voor mensen van alle leeftijden bruikbaar zijn. De hoofdruimte is er voldoende, de beenruimte riant. De stoelen kun je verschuiven, de rugleuningen zijn los verstelbaar. Klap je de stoelen plat, dan beschik je over een keurig vlakke laadvloer met dank aan een handige mat in de kofferbak. Die mat overbrugt de opening tussen de tweede- en derde zitrij. De belangrijkste wijziging die tijdens de recente facelift aan de Zafira is doorgevoerd, betreft het vernieuwde dashboard. We hebben het dan niet over een extra glimmertje op de middenconsole, maar een compleet nieuw ontworpen klokkenwinkel. Het staat niet alleen goed, het fors grotere scherm van het infotainmentsysteem valt nu ook plezieriger te bedienen. Aan boord van de Opel wemelt het van de opbergmogelijkheden. Er bevindt zich zelfs nog een ‘geheim’ vak op de bodem van de tweevoudig verschuifbare middenconsole! Minder handig zijn de ondiepe bekerhouders in de achterportieren, het verdekt opgestelde stroompunt voor de passagiers voorin (zoek naar een klepje onderaan het dashboard, precies in het midden) en de ver uitstekende achterbumper, waar je overheen zult moeten buigen wanneer je de boodschappen achterin zet. Bij vies weer zijn smerige broekspijpen dan gegarandeerd.De Opel Zafira 1.4 Turbo (140 pk) en het milieu
De grote Opel is leverbaar met vier benzine- en twee dieselmotoren. Bovendien is de Zafira verkrijgbaar met een benzineversie die ook op aardgas loopt of een exemplaar dat alleen aardgas lust. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 120- tot 200 pk. De alternatieve aandrijflijnen beschikken niet over een start/stop-systeem, zoals ook de versies met een automaat het zonder moeten stellen. Onze testauto had wel zo’n brandstofbesparend hulpsysteem aan boord en dat droeg ongetwijfeld bij aan de door ons gerealiseerde praktijkcijfer van 1 op 14,5. Daarmee scoorden we nauwelijks slechter dan het fabrieksverbruik (1 op 14,7): een hele prestatie voor dit type gezinswagen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
