logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Seat Exeo I

Onbekend en ondergewaardeerd

Seat - Exeo

Pluspunten
  • Rijdt heel prettig
  • Keurig, ingetogen model
  • Redelijk betrouwbaar
Minpunten
  • Onbegrijpelijk, geen succes

Wat vindt de Wegenwacht?

De Exeo is gebaseerd op de ‘oude’ Audi A4 en dat is kwalitatief een goede en vooral uitgerijpte auto. Bij de benzinemotoren met individuele bobines kan het voorkomen dat er één van de vier zonder aanwijsbare oorzaak stuk gaat. Niet mee doorrijden, dat kan de katalysator beschadigen. Mits er snel aan is te komen, heeft de wegenwacht zo’n bobine snel verwisseld. Een eigenaardigheid is een motor die niet meer aanslaat, vanwege een kapotte remlichtschakelaar. Bij de FSI-motoren komt het ook voor dat de waterpomp inwendig stuk gaat. Als je niet ziet dat de motortemperatuur oploopt, kan dit tot ernstige motorschade leiden. Bij de common rail-diesels is de regeneratie van het roetfilter soms een probleem, maar wie regelmatig flinke afstanden rijdt, heeft hier geen last van. De EGR-klep van de TDI’s kan vervuilen, waardoor de motor slecht gaat lopen. De wegenwacht kan die schoonmaken. Als dit vaker voorkomt, is er een andere oorzaak.
Soms is de geachte consument echt niet te volgen. De Seat Exeo leek bij zijn introductie een gouden greep. Dit is de Audi A4 van het model dat toen net uit productie was, maar dan met een Seat logo op de neus. Waarom hebben met name zakelijke rijders dit niet ingezien?

Waar praten we over?

Was het de prijs, of is het alleen een kwestie van imago? De Seat Exeo is in alle opzichten een even goede auto als de Audi A4 waarvan hij is afgeleid. Goed, dat was bij de introductie van de Exeo net een ‘oud’ model, maar toch. Uiterlijk is de Exeo ten opzichte van zijn basis precies genoeg gewijzigd om ‘m een Seat-sausje te geven, maar vooral van binnen ruikt hij zelfs als een Audi.

Uitvoeringen en varianten

Een half jaar na de vierdeurs Exeo verscheen ook de ST, dat is de bij Seat gebruikelijke aanduiding voor een stationcar. Beide zijn leverbaar in exact dezelfde uitvoeringen en dergelijke. Tot 2010 was er een 1,6 liter basismotor, een conventionele constructie met 75 kW/102 pk. De 1,8 liter TSI-motor is een overbekende turbomotor, die er in eerste instantie is met 88 kW/120 pk en 110 kW/150 pk. Deze laatste is in 2010 opgewaardeerd naar 118 kW/160 pk. Er is ook een 2,0 TSI met 147 kW/200 pk en die krijgt vanaf 2010 154 kW/210 pk. De 2,0 liter TDI is er in drie specificaties, met 88 kW/120 pk, 105 kW/143 pk en 125 kW/170 pk. Er zijn drie uitrustingsniveaus van de Exeo, in de bekende Seat-benamingen Reference, Style en Sport. Daarnaast zijn er tijdelijke versies zoals de BusinessLine, BusinessLine High en de Comfort Edition. Alleen de 2,0 TSI met 147 kW en de middelste dieselmotor zijn ook geleverd met de traploze automatische transmissie die we van Audi kennen als Multitronic.

De Seat Exeo als occasion

De Exeo is helaas nooit het verkoopsucces geworden dat Seat had verwacht. Dat neemt niet weg dat er verspreid over het land best wat aanbod van is te vinden, onder meer bij Seat-dealers. De meeste Exeo’s zijn nieuw ingezet als zakenauto en hebben in de regel aardig wat kilometers achter de wielen. Dat hoeft geen bezwaar te zijn, mits de Exeo normaal is onderhouden en de volgende eigenaar er niet elk jaar een wereldreis mee wil maken. Dat onderhoud willen we dan wel aangetoond zien. De motoren zijn bekend, maar de rest van de auto is echt kwalitatief op Audi-niveau, ook in afwerking en dergelijke. Dat maakt de Exeo tot een soort ‘kennerstip’ voor occasionkopers in de grotere middenklasse. Eén op één vergelijken met een Audi A4 is niet redelijk, want die is in dezelfde bouwjaren al een generatie verder, maar de occasionprijzen van deze Seats liggen gemiddeld duidelijk lager, terwijl het feitelijk wel een Audi is. Het is opvallend dat in het aanbod ongeveer driekwart een ST-uitvoering is. De diesels zijn in de minderheid, ongeveer een derde van het aanbod, mede als gevolg van de export van ex-leaseauto’s.

De proefrit

De Exeo is niet de ruimste in deze klasse. Vier volwassenen passen er net goed in. De bagageruimte bedraagt bij de sedan 460 liter, dat is een keurig in de middenmoot, gek genoeg is de minimale ruimte in de ST twintig liter kleiner. De ST biedt achterin wel meer hoofdruimte. Op de weg overtuigt de Exeo, hij rijdt voortreffelijk, tja, als een Audi. De uitvoering Sport heeft naast zijn uitstekende voorstoelen ook een wat straffer afgestemd onderstel. Daar moet je net van houden. Een normale versie is duidelijk comfortabeler en dat past beter in de lijn van de verwachtingen van kopers van dit soort auto’s. Dan heb je ook wel een heerlijke gebruiksauto, die vooral ook op lange afstanden overtuigt. Ongeacht het motortype blijft het interieur keurig stil en al is het geen puur sportieve auto, de Exeo stuurt ook erg fijn, niet te doods en mooi nauwkeurig. Superzuinig is de Exeo niet per se, maar ook op dit vlak valt hij keurig in de middenmoot. De basis 1,6 kan bij een rustige rijstijl heel zuinig uitvallen, maar mist wel de ‘puf’ die je in zo’n klasse-auto verwacht. Voor de benzinerijders is een 1,8 waarschijnlijk de beste keuze, de dieselrijders vinden in de middelste versie ook een uitstekende metgezel. Met zo’n diesel reden we gemakkelijk 1 op 16, een 1,8 met 88 kW moet rond 1 op 12 kunnen uitkomen.

Conclusie

De Exeo is helaas totaal miskend. Het is echt een heel fijne gebruiksauto met een behoorlijk kwaliteitsniveau en erg fijne rijeigenschappen. De relatieve onbekendheid drukt de occasionprijzen, maar bij inruil staat men ook niet direct te juichen. Dus: lekker lang mee doorrijden en er vele jaren lang van genieten. Dan maar geen Audi…
Deze auto is beschikbaar gesteld door Noordhoek, Waalwijk

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.