logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Smart Forfour I

Witte raaf?

smart - forfour

Pluspunten
  • Rijdt heel behoorlijk
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Geen verkoopsucces
  • Heel eigenzinnig model

Wat vindt de Wegenwacht?

Onderhuids is de smart forfour een Mitsubishi Colt. De Colt is een kwaliteitsproduct, waarmee weinig of niets mis gaat en dat geldt dus ook voor deze smart. Het komt voor dat de sleutel niet wordt herkend door het contactslot. De reservesleutel brengt uitkomst, maar de wegenwacht kan ook een ‘harde reset’ doen. Er loopt een draadboom precies onder de accubak door. Het komt voor dat die draad beschadigd raakt door accuzuur, wat ertoe leidt dat de motor niet aanslaat. Check dan direct even de conditie van de accu, want hoe komt dat zuur daar? Bij versies met automatische transmissie komt voor dat er vuil in de stekker komt die achter de accubak zit. Daardoor maakt die slecht contact, wat tot verschillende storingen kan leiden, maar het is een kwestie van die stekker schoonmaken. Dat is alles!
Sommige merken proberen af en toe de grenzen waarbinnen ze werken op te rekken. Zo maakte smart met de forfour de overstap naar de vijfdeurs hatchbacks, een heel slag groter dan waarmee het merk bekend was. Het mislukte. Is het daarmee een slechte auto? Nee!

Waar praten we over?

Onder het bewind van Daimler (Mercedes-Benz) had smart woeste plannen. Er zat zelfs een SUV in de pen, maar die is er nooit gekomen, mede omdat deze forfour niet aansloeg bij het grote publiek. OK, het was bij voorbaat duidelijk dat de forfour niet de bestsellers als de Polo of Fiesta naar de kroon zou steken, daarvoor was hij nou net te eigenzinnig. Dat zit ‘m bijvoorbeeld in het kunststof buitenplaatwerk, dat ook nog eens flink contrasterend met het grijs of zwart van de verdere kooiconstructie kon worden gekozen. Die opbouw en dat kunststof plaatwerk, dat desnoods kon worden verwisseld voor een andere kleur, maakte de smart duur in de productie en dus ook in de showroom, terwijl hij effectief niets kon wat genoemde concurrenten niet óók konden. Dat is de reden waarom de smart forfour nooit een doorbraak kreeg. Het is wel een lekker eigenzinnige, kwalitatief zeer goede auto. Maar ja, wie weet dat?

Uitvoeringen en varianten

Op volgorde van compleetheid heten de normale uitvoeringen van de forfour pure, pulse en passion. Daarnaast zijn er enkele actiemodellen gevoerd. Er zijn in totaal vijf benzinemotoren en twee diesels in dit model geleverd. Bij de eerste introductie waren er alleen de 1,1 liter (driecilinder, 55 kW/75 pk), 1,3 liter (viercilinder 70 kW/95 pk) en 1,5 liter (80 kW/108 pk). Een jaar na de introductie (2005) kwam er een nieuwe 1,0 liter basismotor bij, ook een driecilinder, met 47 kW/64 pk. Tegelijk verscheen ook de forfour van tuner Brabus, met een 1,5 liter Turbo van 130 kW/177 pk. Deze laatste is zeer schaars gebleven. De 1,5 liter diesel is er in twee specificaties, met 50 kW/68 pk en 70 kW/95 pk.

De smart forfour als occasion

Eenmaal miskend, altijd miskend? Daar lijkt het wel op. Een forfour is geen ‘wilde handel’. Dat heeft voordelen voor wie doorziet dat de forfour een leuke en heel goede auto is. Er is niet zoveel aanbod, maar je hebt ze voor het uitzoeken en er staan geen andere kopers te dringen. Zoek de mooiste, die helemaal aan je wensen voldoet. Met een sluitende onderhoudshistorie en zonder dat de auto zware schade heeft gehad, kun je er hoegenaamd geen buil aan vallen. Diesels moet je wel met een lampje zoeken. De 1,1 lijkt het meest voor te komen, met de 1,3 kun je ook bij snelweggebruik prima uit de voeten. Dat komt mede door het bescheiden gewicht, als gevolg van het vele kunststof. Opvallend is dat er ook volop exemplaren te koop zijn met aanzienlijke kilometerstanden. Tja, dat heb je met kwaliteitsproducten, die kun je intensief gebruiken!

De proefrit

De forfour rijdt precies zoals een Mitsubishi Colt en dat is niet zo vreemd, want de techniek is precies hetzelfde. Dat betekent een lekker vlotte, gemakkelijk hanteerbare auto, die het prima doet op de snelweg, maar ook in stadsverkeer is hij lekker handzaam. De steil aflopende neus is bij parkeren helaas niet te zien. De achterbank is verschuifbaar, waardoor achterin volwassenen desnoods ook prima zitten. De vering is wat kort en hard, dus supercomfortabel is het zeker achterin niet, maar er is mee te leven. De bagageruimte is met de bank naar achteren wel bescheiden (270 liter).

Conclusie

De smart forfour is geen occasion die je op elke straathoek tegenkomt. Als dat je aanspreekt, evenals het lekker eigenwijze uiterlijk, dan is er juist heel veel voor een forfour te zeggen. Sterke punten zijn de technische betrouwbaarheid, bescheiden onderhoudskosten en overzichtelijke prijzen. Maar ja, je moet ‘m niet weer snel willen verkopen!
Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Westland, Wateringen

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.