Auto Review Volkswagen T-Roc II
Geheid succes?
Recentelijk stond de Volkswagen T-Roc nog in de Top 5 van bestverkochte auto’s in Europa. Daarmee lijkt het bedje gespreid voor de opvolger van de sportieve crossover. Maar wordt die tweede generatie automatisch ook een verkoopsucces?
Conclusie
De Volkswagen T-Roc zal in zijn nieuwe gedaante opnieuw de nodige kopers aan zich weten te binden. De sportieve crossover heeft nog altijd een aansprekend uiterlijk, hij rijdt fijn en is praktisch in gebruik. Of het nu gaat om zijn trekgewicht of zaken als een neerklapbare passagiersstoel.
Er hangt echter wel een stevig prijskaartje aan de T-Roc. Zeker wanneer je de auto aankleedt met alle opties die in deze rijtest ter sprake kwamen! Voor dergelijke bedragen zijn er bij de concurrentie geavanceerdere motoren te koop. Zulke alternatieven bieden vaak ook nog extra binnenruimte.
Type auto en prijs
Een Golf op pootjes: da’s misschien de meest treffende omschrijving van de Volkswagen T-Roc. Het oermodel zag in 2017 het levenslicht en is tot op de dag van vandaag een Europese verkooptopper. Vandaar dat de fabrikant voor deze tweede generatie dicht bij het origineel bleef.
Niet verkeerd voor een idee dat de Duitsers van Toyota hebben afgekeken. Want de T-Roc is een sportieve semi-terreinwagen, precies zoals de C-HR van de Japanners dat al eerder was. Het heeft even geduurd, maar voor de nieuwste uitvoering kopieert Volkswagen ook het type aandrijflijn.
Elektrische rijondersteuning
Voortaan is de T-Roc namelijk uitsluitend nog leverbaar met elektrische rijondersteuning. Te beginnen met een tweetal mild-hybrides. In de loop van 2026 moet je ook in de showroom terecht kunnen voor een reguliere hybride van Duitse makelij.
Er liggen niet alleen andere motoren onder de kap; de Volkswagen is ook een stukje groter gegroeid. Die extra ruimte komt vooral ten goede aan het toepassen van het familiegezicht, waarvoor de T-Roc een langere neus en een langere achterzijde nodig had.
Zonder vloermatten
Prijzen beginnen op het moment van schrijven bij € 37.990 voor een 116 pk sterke mild hybride T-Roc. Die uitvoering moet het zonder zaken als lichtmetalen velgen, een in hoogte verstelbare stoel, adaptieve cruise control en vloermatten stellen, maar is dan al duurder dan de volledig hybride Toyota C-HR.
Een andere concurrent is de hybride MG HS. Misschien niet zo vlot om te zien, maar wel een stuk ruimer van binnen. Bovendien is de garantietermijn bij zowel MG als Toyota langer. Volkswagen komt tot vier jaar, waar je bij eerdergenoemde concurrenten tot wel tien jaar aan kunt kloppen.
Hoe rijdt de T-Roc 1.5 eTSI
Wij maakten onze testkilometers in het land waar de nieuwe T-Roc ook van de band loopt: Portugal. Ons exemplaar was voorzien van de meest krachtige motorvariant die er vooralsnog verkrijgbaar is: eentje met 150 pk, 250 Nm en een trekgewicht van 1.500 kilogram.
Menig alternatief komt niet aan zulke klinkende getallen, al ligt de vanafprijs van zo’n potente T-Roc wel een stuk hoger: reken op minimaal 43 mille. En dan ziet de crossover er nog niet uit zoals de testauto in de begeleidende video…
Vernuftige set dempers
De T-Roc wordt gebouwd op de bodemgroep die ook als basis dient voor de andere Volkswagen SUV’s. Daardoor kun je - optioneel - kiezen voor een vernuftige set dempers, die je op vijftien (!) verschillende manier kunt instellen. Het nieuwe platform brengt extra voordelen met zich mee, waarover later meer.
De T-Roc rijdt al prima in een van de rijstanden die Volkswagen zelf heeft voorgeprogrammeerd, hoewel je ook voor die mogelijkheid moet bijbetalen. Onze testuitvoering biedt een aangenaam stuurgevoel, veert en dempt keurig en is mooi stil.
Stoelen met massagefunctie
Daar komen de voortreffelijke stoelen uit onze testauto nog bij. Die exemplaren zijn meervoudig instelbaar en bieden volop ondersteuning. Ze beschikken zelfs over een massagefunctie.
Het raamoppervlak van de nieuwe T-Roc is groot genoeg, zodat je onderweg redelijk om je heen kunt kijken. Tegen meerprijs kun je een 360 graden camera bestellen. Zoals eerder al beschreven, moet ook adaptieve cruise control van de optielijst komen.
Veilig op weg (en aan de kant)
Omdat de T-Roc op een nieuwe bodemgroep staat, kan de crossover ook met nieuwe rijhulpsystemen worden aangeboden. Sommigen daarvan zijn gratis, zoals het systeem dat voorkomt dat je zomaar je portier open gooit wanneer de Volkswagen achteropkomend verkeer detecteert.
Wil je jouw T-Roc inparkeren met behulp van je mobiele telefoon, dan moet je daar echter voor bijbetalen. Hetzelfde geldt voor het rijhulpsysteem dat de semi-terreinwagen veilig aan de kant zet wanneer de bestuurder onverhoopt onwel wordt.
De T-Roc 1.5 eTSI van binnen
Een belangrijk nadeel van de oorspronkelijke Volkswagen T-Roc was de beperkte ruimte achterin. Hoewel deze nieuwe generatie in totaal twaalf centimeter is gegroeid, komen die extra centimeters nauwelijks ten goede aan de passagiers op de achterbank.
Het is daar voor lange inzittenden wel iets beter gesteld dan voorheen: onze testredacteur kon met zijn 1.93 meter althans achter zichzelf zitten, zonder met kruin of knieën contact te maken met de voorstoel.
Geen drie kinderen achterin
De middentunnel valt fors uit, dus meer dan twee inzittenden kun je achterin niet kwijt. Ook niet wanneer dit kinderen betreft. De achterpassagiers beschikken in de T-Roc over eigen ventilatieroosters, twee stroompunten (van het type USB-C) en bekerhouders in de deur en onder de armsteun.
Moderne Volkswagens herken je aan een verlicht logo en verbindende LED-strips tussen de lampen. Om daar bij de T-Roc ruimte voor te maken, is de achterkant langer gemaakt. Met gunstige gevolgen voor de beschikbare ruimte in de kofferbak! Die nam namelijk met 30 liter toe tot minimaal 475 stuks.
Rugleuning passagiersstoel kan ook plat
De bagagebodem is variabel, zodat je een (zo goed als) vlakke laadvloer creëert. De opbergruimte onder de voorste middenarmsteun is ook niet mals: daar past tot wel 5,5 liter aan spullen onder. In de duurdere uitvoeringen kun je bovendien de rugleuning van de passagiersstoel neerklappen, waardoor er ook langere voorwerpen aan boord passen.
Het binnenste van de crossover vertoont zowel overeenkomsten als verschillen met de elektrische modellen die Volkswagen in de showroom heeft staan. We herkennen bijvoorbeeld de twee grote digitale schermen en het ontbreken van traditionele bedieningsknoppen, op de exemplaren op het stuurwiel na.
Bedieningsknoppen voor álle ramen
Maar in tegenstelling tot de ID-modellen heeft de T-Roc aan de bestuurderszijde wel gewoon losse bedieningsknoppen voor alle vier de ramen. In de meeste elektrische Volkswagens zitten er daarvan maar twee, plus een speciale knop om diezelfde knoppen te kunnen gebruiken voor de achterste zijruiten.
Die verkeerde zuinigheid lijken de Duitsers te hebben afgezworen, al zijn ze daarin misschien iets te ver doorgeschoten. De T-Roc heeft speciaal ontworpen deurgrepen, die we niet uit andere Volkswagens kennen. Ze zitten als een soort hendel aan de voorzijde van de armsteun. Mooie techniek, maar ook een beetje overbodig. Want wat was er mis met de deurklinken die ze in Wolfsburg al in het schap hadden liggen?
Waar het interieur van de originele T-Roc uit knalhard plastic bestond, heeft Volkswagen voor deze nieuwe generatie zijn leven gebeterd. Je vindt meer zachte bekledingsmaterialen aan boord, zowel op de deurpanelen als elders op het dashboard.
De T-Roc 1.5 eTSI en het milieu
Iedere T-Roc beschikt straks over een vorm van elektrische rijondersteuning. Daar zitten ook grenzen aan. Volkswagen heeft bijvoorbeeld geen plannen voor een plug-in hybride variant of een volledig elektrische versie van de semi-terreinwagen. Wel komt er op termijn een gepeperde R-uitvoering. Het beschikbare vermogen loopt dan uiteen van 116- tot 330 pk.
Het begrip ‘hybride’ is aan inflatie onderhevig. Vandaar dat we je in het kort nog even de werking van een mild-hybride aandrijflijn uitleggen. De viercilinder benzinemotor van de T-Roc krijgt ondersteuning van een grotere startmotor, zodat de Volkswagen elektrisch van zijn plek komt of net een beetje extra vermogen biedt bij een inhaalactie.
Een mild-hybride T-Roc kan echter niet volledig elektrisch rijden. Het door ons genoteerde praktijkverbruik van 1 op 14,7 was dan ook aan de stevige kant. We verwachten helaas niet dat dit in Nederland veel zuiniger kan: we reden in de omgeving van Lissabon op vlak terrein, met een maximum snelheid van 120 kilometer per uur.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
