Auto Review Kia Carens III 1e facelift
Heerlijk ruime MPV voor het grotere, jonge gezin
De Kia Carens is als occasion één van de laatste overblijvers als het gaat om een echte MPV. Die auto’s zijn een beetje weggevaagd door alle SUV-modellen, maar onverminderd zijn er mensen die juist een MPV willen. Gewoon veel ruimte en verder no-nonsense goeie auto’s.
- Pluspunten
- Lekker ruim interieur
- Rijdt voldoende comfortabel
- Best betrouwbaar
- Keurig, ingetogen model
- Minpunten
- Middenklasse MPV’s zijn niet meer zo gewild
Wat vindt de Wegenwacht?
Wat vindt de Wegenwacht van de Kia Carens als occasion?
Bij de 1,6 liter benzinemotor van de Carens kan het voorkomen dat de distributieketting oprekt. In de motor is dan vaak een wat rammelend geluid hoorbaar. Het is zaak die ketting zo snel mogelijk te laten vervangen. dat is een best kostbare reparatie, maar ermee doorrijden, betekent dat veel grotere motorschade kan ontstaan.
Carens-rijders klagen wel eens dat het stop-/start-systeem niet werkt. Dat heeft er alles mee te maken dat de auto vaak wordt gebruikt voor korte ritten. Door steeds opnieuw starten daalt de capaciteit van de accu onder de 80%, het stop-/start-systeem werkt dan niet uit een vorm van zelfbescherming. Een keer een veel langere rit maken, waardoor de accu lekker kan doorladen, is feitelijk de enige oplossing voor dit minimale probleem.
Een typisch euveltje is ook dat de sensor voor een te lage bandenspanning blijft ‘kleven’. Als de banden op de juiste spanning zijn gebracht, brandt het waarschuwingslampje nog steeds. Er is bij de Wegenwacht een simpele methode bekend om dit te verhelpen.
Waar hebben we het over?
Technisch is de Carens verwant aan de Cee’d. Het is alleen wel een heel andere auto. Dit is een echte MPV, waarbij interieurruimte het belangrijkste criterium is. De Carens is er als vijfpersoons, maar ook als zevenpersoons. Wie als ouder een half elftal ‘F-jes’ naar een uitwedstrijd moet brengen, heeft aan zo’n Carens een uitstekende metgezel. Uiteraard geldt hetzelfde in alle andere denkbare gezinssituaties waarin veel zitplaatsen of veel ruimte nodig is. Even een kast te vervoeren? Hup, alles plat en het gaat gewoon. Zolder opgeruimd en een stalletje gehuurd op de rommelmarkt? Daar gaat de Carens weer!
Uitvoeringen en varianten:
In het leveringsprogramma van de Carens komen drie verschillende motoriseringen voor: twee benzinemotoren en één diesel. De 1,6 GDI (Gasoline Direct Injection, door die ‘D’ wordt hij wel eens voor diesel aangezien) levert 99 kW/135 pk. De 2,0 GDI is 122 kW/166 pk sterk. De dieselmotor is een 1,7 liter met 85 kW/115 pk. Alleen de 2,0 GDI is er als optie ook met een zestraps automatische transmissie.
De normale uitvoeringen van de Carens heten ComfortLine, DynamicLine en ExecutiveLine. De diesel is er uitsluitend geweest in één uitvoering, de iets afwijkende Business DynamicLine. De FirstEdition (alleen 1,6 GDI) is alleen in het eerste jaar geleverd. In 2017 verscheen ook de tijdelijke DynamicPlusLine.
Begin 2019 is het leveringsprogramma enorm uitgedund. Wat heet: alleen de 2,0 GDI bleef over, uitsluitend in de top-uitvoering ExecutiveLine met automatische transmissie.
De Kia Carens als occasion:
Wie een mooie gebruikte Carens zoekt, vindt ‘m echt wel, maar het aanbod is niet overdadig groot. de verdeling over de motor is wel heel onevenwichtig. De diesel is vrijwel onvindbaar, de 2,0 komt ook bijna niet voor, oftewel: minstens 95% betreft een 1,6 GDI. Zo lang het om jonge, gebruikte auto’s gaat, is de Kia-dealer een voor de hand liggende zoek- en vindplaats. Die zal een mooie Carens verkopen onder de condities van de Kia Top Selectie (zie www.kia.com/nl/) en daarop is tot een leeftijd van maximaal zeven jaar zelfs nog fabrieksgarantie van kracht. Die garantie is overdraagbaar, dus ook bij verkoop tussen particulieren onderling of via een ander autobedrijf blijft deze gehandhaafd, mits de auto aantoonbaar volgens fabrieksvoorschriften is onderhouden. Het feit dat Kia zijn auto’s omgeeft met zo’n uitgebreide garantie zegt ook veel over het ijzersterke vertrouwen dat de fabrikant heeft in de kwaliteit van de auto’s. Dat geldt voor alle Kia’s en onverminderd dus ook voor de Carens.
De proefrit:
De Carens is een volbloed MPV. Dat betekent aan de ene kant heel veel interieurruimte, aan de andere kant een wat hogere zitpositie en dus ook een wat hogere instap. Dat hoort er gewoon bij. Hij is met al die zitplaatsen en ruimte erop berekend dat er nogal wat gewicht mee moet kunnen. Dat is geen punt, maar het betekent wel dat de Carens ‘leeg’ relatief stevig is geveerd. Het vrij harde onderstel geeft op kruissnelheid ook wat meer bandenlawaai door dan sommige andere auto’s in deze klasse. Daar staat tegenover dat de Carens wel erg fijne rijeigenschappen heeft. De mate van assistentie van de stuurbekrachtiging is instelbaar, maar voor de meeste mensen zal de stand ‘Normal’ het prettigst zijn. Hij stuurt fijn, de versnellingsbak werkt heel mooi nauwkeurig en de koppeling is opvallend soepel in de bediening. De 1,6 GDI-motor is sterk genoeg voor normaal gebruik. Als je ‘m helemaal vol laadt en er ook nog eens een caravan (tot 1.300 kilo) achter hangt, dan heeft hij het best zwaar. Rustig aan, je hebt toch vakantie. Bij normaal gebruik rijdt een 1,6 GDI gemiddeld 1 op 13 á 14.
In het interieur bewijst Kia oog te hebben voor de kleine ‘noden’ van de Carens-rijder. Zo is de rolhoes boven de bagageruimte niet alleen uitneembaar, maar die is ook onder de vloer van de bagageruimte op te bergen. dat is anders vaak een heel onhandig ding om mee te nemen. Boven de binnenspiegels zit een uitklapbaar, bol spiegeltje, waarmee pa en ma ongemerkt ‘de achterbankgeneratie’ in de gaten kunnen houden. De hele afwerking en aankleding van het interieur is wel wat sober, met veel matte, harde kunststof.
Conclusie
De Kia Carens is een uitstekende auto voor het wat grotere gezin, of wie om welke reden ook behoefte heeft aan veel ruimte. Kwalitatief is het in de goede zin een Kia, dus heel betrouwbaar. Daarbij heeft de Carens ook een lange en probleemloze levensduur, dus als particuliere automobilist kun je er desnoods mee blijven doorrijden ‘tot ze op de middelbare school zitten’. Prima auto’s, jammer dat de waardering door het publiek zo gering is.
Concurrenten
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
