logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Sportage V

Onderscheidend vermogen

Kia Sportage GT-PlusLine 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

Pluspunten
  • Origineel ontwerp
  • Riante bagageruimte
  • Rijke veiligheidsuitrusting
Minpunten
  • Plug-in hybrid krapste van het stel
  • Beperkte laadsnelheid
  • Veel zaken optioneel

De spraakmakende nieuwe Kia Sportage is er meteen met stekker. Daarmee onderscheidt de Koreaan zich van de concurrentie, al kleven er ook nadelen aan de semi-elektrische aandrijflijn.

Conclusie

Kia heeft met de Sportage een onderscheidende crossover afgeleverd. Daarmee doelen we niet alleen op het uitgesproken front, maar ook op de ruime keuze aan milieuvriendelijke aandrijflijnen. Daarnaast blijkt het een ruime en veilige reisgezel, al moet je voor een aantal zaken die het leven aan boord zo gerieflijk maken, stevig in de buidel tasten. Het is echter de vraag of dat gegeven bij deze nieuwe Kia een drempel vormt, of toch die bijzondere neus…

Type auto en prijs

Volledig elektrische personenwagens zijn momenteel nog kostbaar, maar Kia doet hun best om in ieder segment waarin ze actief zijn, tenminste een semi-elektrische optie aan te bieden. Vandaar dat de nieuwe Sportage meteen met stekker te verkrijgen valt. Je kunt overigens ook kiezen voor een mild hybride of een regulier exemplaar. Prijzen beginnen bij € 34.995 of een maandbedrag van 494 euro, wanneer je liever kiest voor private lease. Let wel: dat gaat dan dus om de voordeligste uitvoering van de Sportage. Voor een plug-in hybride variant betaal je minimaal 42.595 euro of € 564 in de maand. De allereerste Sportage verscheen midden jaren ’90 op de Europese markt. Inmiddels zijn we vijf modelgeneraties verder. Tot nog toe was de meest succesvolle editie de uitvoering die vanaf 2011 werd verkocht; diens opvolger bleef daar qua vormgeving dan ook dicht bij in de buurt. De allernieuwste Sportage tapt met zijn spraakmakende front echter uit een ander vaatje. Het is eigenlijk meer grille dan neus, waarbij de lichtunits helemaal in de hoeken zijn gedrukt. Smaken verschillen, maar wij vonden het design in levenden lijve zo confronterend niet. Zo valt de Kia tenminste een beetje op in dit bomvolle deel van de markt! Zustermerk Hyundai verkoopt met de Tucson een gelijksoortige semi-terreinwagen. Dat is eveneens geen grijze muis. De Hyundai is iets voordeliger in aanschaf en biedt meer bagageruimte. Daar staat tegenover dat je op de Tucson ‘slechts’ 5 jaar fabrieksgarantie krijgt: Kia kan nog altijd schermen met zeven stuks.

Hoe rijdt de Sportage Plug-in Hybrid

De plug-in hybride Sportage is de enige motorvariant met vierwielaandrijving. De aandrijflijn is goed voor 265 pk en een maximaal koppel van 350 Nm. Het trekgewicht bedraagt 1.350 kilogram. De Kia is een heerlijke reisauto, waarbij vooral de aangename demping aan de achterzijde positief opvalt. De wielen zorgen onderweg echter voor het nodige bandengeruis. Daarnaast is de zitpositie vreemd hoog: je torent letterlijk boven het dashboard uit. Daar heeft de Hyundai Tucson ook last van. Weliswaar beschikt iedere Sportage over een noodremsysteem, actieve rijstrookassistentie, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning én een achteruitrijcamera, maar voor adaptieve cruise control, een waarschuwing voor kruisend verkeer en dode hoek bescherming moet worden bijbetaald. De Kia projecteert met behulp van een stel cameraatjes onder de buitenspiegels op het dashboard of er verkeer naast je zit of niet. Hoewel we de werking van het hulpsysteem al van zustermodellen kennen, blijft het indrukwekkend!

De Sportage Plug-in Hybrid van binnen

In vergelijking met zijn voorganger is de kofferbakinhoud van de Sportage met honderden liters toegenomen. Je kunt achterin minimaal 540- en maximaal 1.776 liter aan spullen kwijt, afhankelijk van de gekozen motorvariant. Zo heeft de plug-in hybride bijvoorbeeld geen bergvak onder de laadvloer. Op de achterbank hebben volwassenen meer dan voldoende beenruimte. De rugleuning van de achterbank is weliswaar verstelbaar, maar toch zouden we geen glazen dak adviseren: wie langer is dan 1.90 meter, kan dan niet meer rechtop zitten. Het instrumentarium van de Kia is grotendeels digitaal: de knoppen op de middenconsole kunnen zelfs van functie veranderen. De snelheid van het infotainmentsysteem ligt voor zo’n moderne auto echter veel te laag: vaak waren we al voor een tweede keer op het scherm aan het drukken, wanneer toch de gewenste functie werd ingeschakeld.

De Sportage Plug-in Hybrid en het milieu

De Sportage rijdt niet klakkeloos alle stroom uit het 13,8 kWh grote batterijpakket: hij houdt rekening met de gekozen route. Je kunt ook zelf invloed uitoefenen op de aangesproken krachtbron, met behulp van de EV/HEV-knop op de middenconsole. Waar je dan weer niets over te zeggen hebt, is de mate waarin de Kia remenergie terugwint. Regeneren doet de Koreaan nauwelijks; er bestaat ook geen speciale modus voor. Desondanks waren we met een praktijkscore van 1 op 22,1 niet ontevreden: de Sportage weegt in deze testuitvoering 1.800 kilogram! Wil je de Kia opladen, dan sta je al gauw 3,5 uur aan de laadpaal. De maximale laadsnelheid bedraagt 7,2 kW. Volgens de folder bedraagt het rijbereik louter op stroom 70 kilometer. Op het moment van schrijven kampt de plug-in hybride met laadproblemen vanwege een te zware laadkabel. Door het gewicht kan de connectie met de laadpaal worden verbroken. Totdat daar een oplossing voor is gevonden, raadt de importeur aan om eerst de kabel in de paal te steken, daarna alvast de laadsessie te activeren en pas dan het andere einde van de kabel in de Sportage te prikken.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.