Auto Review Mazda 3 IV (BP)
Voor de koper die verder kijkt
De Mazda 3 is als occasion volkomen onterecht geen bestseller in zijn klasse, in de nieuw-verkoop geldt hetzelfde. Veel automobilisten kijken vooral naar de auto’s waarvan er veel rondrijden. Kijk eens verder en ontdek dat bijvoorbeeld deze Mazda veel kwaliteiten biedt.
- Pluspunten
- Verstandige keuze, afwijkend van de massa
- Bijna sportieve rijeigenschappen
- Zeer betrouwbaar
- Onderscheidend model
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
Moderne Mazda’s zijn een toonbeeld van betrouwbaarheid. Dat is vrij logisch, want ook eerdere, oudere modellen blinken hierin uit. Er is maar één kleinigheid die wel eens voorkomt. Na aankoppeling van een aanhangwagen of caravan komt het voor dat de dode-hoek-waarschuwing die steeds ziet, of in bochten en daarop reageert. Als dat even duurt, wordt het vervelend en zo’n werkend waarschuwingssysteem maakt sommige bestuurders onzeker, maar feitelijk is er niks aan de hand. Geen pech, maar wel een klusje waarmee de Wegenwacht wel eens krijgt te maken, is de te hernieuwen instelling van het i-ELOOP-systeem, nadat de accu is los geweest. Dat is wel even gedoe en het kost even (wacht-)tijd, maar de Wegenwacht kent de procedure. Hier geldt ook: eigenlijk niks aan de hand.
Over de Mazda 3
Traditioneel is de ‘3’ het model van Mazda in de populaire middenklasse, ook wel aangeduid als ‘C-segment’. Dit is één van de soorten auto’s die de massa van de autoverkoop uitmaken en dùs is dit voor Mazda ook een heel belangrijk model. Het sterke punt van deze 3-generatie is tegelijk ook wat een groot succes in de weg lijkt te staan. De 3 is als hatchback, vooral schuin van achteren, bijzonder van vorm. Daarmee is hij zeker onderscheidend, maar lang niet iedereen blijkt dat uiterlijk te waarderen. Dat is jammer, want daardoor laten veel kopers, ook op de markt voor gebruikte auto’s, de Mazda links liggen, terwijl die absoluut de nodige kwaliteiten biedt en op veel vlakken de concurrentie op achterstand zet.
Uitvoeringen en varianten
Het leveringsprogramma van de 3 omvat twee carrosserievarianten. Naast de vijfdeurs hatchback is er ook een vierdeurs sedan. De leveringsprogramma’s van die twee modellen lopen vrijwel gelijk.
Alle moderne motoren van Mazda worden aangeduid als ‘SkyActiv’, wat staat voor relatief ruim bemeten, maar zeer efficiënte motoren. Basis van de reeks is de 2,0 liter ‘G’ (van ‘gasoline’, oftewel benzine) 122, welk getal is afgeleid van het motorvermogen in pk’s (90 kW/122 pk). Deze motor is een ‘mild-hybrid’, wat inhoudt dat er ook regelmatig een elektromotor actief is, maar die ondersteunt slechts en drijft de auto nooit zelfstandig aan. Begin 2021 is de typenaam gewijzigd in e-SkyActiv-G 122. Tegelijk verscheen ook een krachtiger versie van de 2,0 liter motor, de e-SkyActiv G 150, dus met 110 kW/150 pk. Tot het najaar van 2020 is de 3 ook geleverd met een 2,0 liter dieselmotor, SkyActiv-D dus, met 85 kW/116 pk.
Heel bijzonder is de SkyActiv-X. Deze motor biedt in principe de combinatie van de zuinigheid van een diesel met het vermogen van een benzinemotor. Dit is eveneens een mild-hybrid. In eerste instantie leverde deze motor 132 kW/180 pk. Begin 2021 kreeg ook deze motor een ‘e’ als toevoeging en tegelijk steeg het vermogen naar 137 kW/186 pk.
Alle motorvarianten zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en als optie aan een zestraps automatische transmissie. De basis van het leveringsprogramma is een verder naamloze basisversie gevolgd door de uitvoeringen Comfort en Luxury. De 110 kW-versie van de benzinemotor is er als enige uitsluitend in de uitvoeringen Sportive en Homura. Deze laatste uitvoering is de enige die niet beschikbaar is als vierdeurs sedan.
De Mazda 3 als occasion
De Mazda 3 heeft in principe kwaliteiten te over om ook zakelijk te worden ingezet, maar toch zijn het vooral particuliere automobilisten die zo’n Mazda ‘nieuw’ kopen. Dat zijn beslist veeleisende mensen, die kwaliteit weten te waarderen. Waarom een auto als de ‘3’ niet echt aanslaat in de zakelijke markt, is niet uit te leggen. Er staat een redelijk aanbod occasions in het land. Opmerkelijk daarbij is dat de diesels met een lampje gezocht moeten worden, maar ook de SkyActiv-X is vrij dun gezaaid. De sedans maken ongeveer een derde van het aanbod uit, versies met automatische transmissie vormen zo ongeveer 40% van het totale aanbod.
Het gros van de gebruikte 3’s van dit model wordt aangeboden door de officiële Mazda-dealers. Dat is wel verklaarbaar: zij kennen de auto’s, vaak ook de betreffende exemplaren en staan er ‘vierkant’ achter. Mazda kent geen eigen ‘occasionlabel’, de dealers bieden hun occasions in de regel aan met een BOVAG-garantie. Dat is ook prima, met het kwaliteitsniveau van Mazda voegt een uitgebreidere garantie waarvan toch geen gebruik wordt gemaakt, weinig tot niks toe.
De proefrit
Om met de deur in huis te vallen: de bolle achterzijde van de 3 als hatchback maakt ‘m lichtelijk eigenzinnig, maar heeft ook directe praktische gevolgen. Achterpassagiers voelen zich erg ‘opgesloten’ en het uitzicht (schuin) naar achteren is niet overtuigend.
De dode-hoek-sensoren zijn uitermate nuttig. De zitruimte is ook niet overdadig. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte: 327 liter is in deze klasse niet indrukwekkend. De vierdeurs sedan brengt het er op al deze punten aanzienlijk beter vanaf. De ruimte is hetzelfde, maar er is volop zicht rondom en de bagageruimte bedraagt dan liefst 444 liter.
De voor-inzittenden genieten van bijzonder goede en fijne voorstoelen, met een heel groot verstelbereik, dat is ideaal voor lange of juist kleine mensen. De stuurkolom is eveneens ruimschoots te verstellen. Het instrumentarium is erg fraai, gedeeltelijk digitaal, de rest van het dashboard is vooral erg mooi afgewerkt. Handig: bij de brandstofvoorraad staat de gecalculeerde resterende actieradius. De 3 stuurt erg prettig, het veercomfort is stevig, maar niet te hard, op het sportieve af. De handgeschakelde versnellingsbak schakelt voorbeeldig, maar de automatische transmissie maakt van de 3 in dagelijks gebruik een nog fijnere auto.
Met een normale SkyActiv G 122 reden we een keurig gemiddeld verbruik rond 1 op 15. Gek genoeg kwamen we in een eerdere praktijktest met de bijzondere SkyActiv-X niet veel zuiniger uit.
Conclusie
Mazda is een lichtelijk eigenwijs merk. Dat verdient waardering, maar brengt ook een zeker risico met zich mee. Die eigenwijsheid houdt potentiële kopers tegen, die zo niet kunnen waarderen hoe goed zo’n Mazda 3 eigenlijk is. Dat geldt voor de rijeigenschappen, maar vooral ook voor de kwaliteit van het hele product. De 3 verdient beter!
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mazda 3.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
