logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Aygo II 1e facelift

Bijgepunt op bijzaken

Toyota - Aygo

Toyota heeft zijn Aygo bijgepunt. Zoals dat gaat bij de fabrikant, leveren de Japanners geen half werk: behalve het uiterlijk werden ook de motor en veiligheidsuitrusting van de stadsauto aangepakt. Maar is dat genoeg om het model weer bovenaan dit druk bevochten marktsegment te krijgen?

Conclusie

De Toyota Aygo was op achterstand geraakt in het A-segment, maar poogt langszij te komen met een uitbreiding van de veiligheidsuitrusting en de mogelijkheid ook bezitters van een Apple-telefoon hun mobieltje te laten bedienen via het infotainmentsysteem van de stadsauto. Zaken die door consumenten weliswaar als welkom worden beschouwd, maar niet doorslaggevend zijn. De geringe binnenruimte en beperkte trekkracht zitten de kleine Toyota onverminderd in de weg.

Type auto en prijs

In het stadsautosegment komt al het goede in drieën. De best verkochte exemplaren worden althans in verschillende smaken aan de man gebracht. Het Volkswagen-concern verkoopt zowel de eigen Up! Als de Skoda Citigo en Seat Mii; Toyota heeft de handen ineengeslagen met Citroën en Peugeot. De fabrikanten volgen elkaar nauwgezet, dus je kon er op wachten dat in navolging van de Volkswagen-drieling ook de Frans/Japanse stadsmini’s een opfrisbeurt kregen. De Aygo bijt daarbij het spits af. Het model, sinds de komst van de tweede generatie de uitbundigste van het stel, viel altijd op door het X-vormige front. Aan de achterzijde vinden we LED-lampen, het interieur is voorzien van extra kleuraccenten. Veel wezenlijker is de mogelijkheid om de Aygo voortaan van een aanvullende veiligheidsuitrusting te voorzien. Met een vanafprijs van € 11.695 is de Toyota concurrerend geprijsd, al moet daarbij worden aangetekend dat Toyota nog met drie- en vijfdeurs uitvoeringen werkt. Een alternatief als de Kia Picanto, waarvan vorig jaar een compleet nieuw model verscheen, wordt standaard met vijf portieren geleverd.

Hoe rijdt de Toyota Aygo

Wanneer Toyota een facelift doorvoert, blijft het doorgaans niet bij uiterlijke aanpassingen alleen. Dat is ook het geval bij de Aygo, waarvan de 1.0-liter benzinemotor eveneens onder handen werd genomen. De driecilinder krachtbron levert voortaan 72 pk; 3 stuks meer dan voor de facelift. Het maximale koppel bedraagt 93 Nm. De Japanners stellen dat de stadsauto vanwege diverse aanpassingen meer trekkracht heeft gekregen, maar daar merkten wij weinig van. In stadsverkeer is de Aygo voldoende kwiek, maar ga je er de snelweg mee op, dan duurt het gevoelsmatig ellenlang voordat je op 100 kilometer per uur zit. Zijn ruime cabine, plezierige handbak en stevige stoelen maken de Toyota desondanks geschikt om mee te forensen, al heeft de radio onderweg moeite om het windgeruis te overstemmen. Op binnenwegen valt op dat de besturing sterk centreert; je kunt aan het einde van de bocht bij wijze van spreken het stuur loslaten om rechtuit je weg te vervolgen. Die eigenschap draagt bij aan een wat doods gevoel in de besturing. Sinds een aantal jaren biedt Toyota onder de naam Safety Sense een pakket aanvullende rijhulpsystemen op diens modellen aan, dat nu ook zijn weg naar de Aygo heeft gevonden. Het wordt standaard geleverd op het meest luxueuze uitrustingsniveau, maar kan al vanaf het instapmodel tegen een geringe meerprijs (€ 395) worden bijbesteld. Je beschikt dan over een noodremsysteem en rijstrookassistentie, al gaat het hier om sobere versies: de kleinste Toyota ontbeert voetgangerherkenning en geeft louter een geluidssignaal wanneer je onbedoeld van rijstrook verandert. Het zicht rondom is beperkt vanwege de forse A- en C-stijlen.

De Toyota Aygo van binnen

Wij maakten onze testkilometers met de x-cite uitvoering: een speciale versie van de Aygo, standaard voorzien van Apple CarPlay (Android Auto behoorde al tot de mogelijkheden) en uitgevoerd in een combinatie van zwart en botsautootjes-paars. Die felle buitenkleur keert ook in het interieur terug, dat speels oogt maar is opgetrokken uit harde kunststoffen. Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar, waarbij de klokkenwinkel met het stuurwiel mee beweegt. Wees daar op bedacht, want die combinatie weegt nogal wat! Wie zijn lichten laat branden, krijgt bij het verlaten van de Aygo een ouderwetse maar doeltreffende pieptoon te horen. De achterportieren, waarvan de ramen niet naar beneden kunnen maar wel op een kiertje kunnen worden gezet, openen in een beperkte hoek, wat de toegang bemoeilijkt. Op de achterbank vind je twee gordelaansluitingen; al zou het passen, dan kun je in de Toyota dus geen drie kinderen meenemen. Volwassenen worden sowieso een probleem, want wie langer is dan 1.90 meter, zit met zijn kruin tegen het plafond en de voorstoel tussen de knieën. De kofferruimte is nog altijd een zwak punt van de Aygo. Niet alleen is de omvang met minimaal 168- en maximaal 754 liter bescheiden, hij beschikt ook over een hoge tildrempel. Bovendien mis je zaken als een dubbele bagagebodem en een vlakke laadvloer, die bij de concurrentie wel leverbaar zijn.

De Toyota Aygo en het milieu

In tegenstelling tot menig alternatief, is de kleine Toyota slechts leverbaar met een motorisering. Het fabrieksverbruik daarvan bedraagt een optimistische 1 op 26,3. Wij behaalden in de praktijk een nog altijd keurige score van 1 op 19,2.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.