Auto Review MINI Countryman II (F60) 1e facelift
Sportief met stekker
Mini Cooper SE ALL4 Countryman
- Pluspunten
- Speels karakter
- Flinke kofferbak
- Vrolijk design
- Minpunten
- Stevig geprijsd
- Verouderde veiligheidsuitrusting
- Smaakgevoelig interieur
Met de komst van een nieuw merk van sportieve, semi-elektrische crossovers moet de onlangs opgefriste Mini Countryman opeens laten zien wat hij waard is.
Conclusie
De Mini Countryman is relevanter dan ooit, nu steeds meer alternatieven een soortgelijk model met een semi-elektrische aandrijflijn aanbieden. De concurrentie kan niet tippen aan de gretigheid waarmee de Countryman op het gas reageert, maar de Mini laat steken vallen wat het de veiligheidsuitrusting en het bedieningsgemak aangaat. Bovendien vraagt de fabrikant een boel geld voor al dat rijplezier. En dan heb je de crossover nog niet eens op smaak gebracht, met extra’s die bij de meeste alternatieven tot de standaarduitrusting behoren!
Type auto en prijs
Dit is alweer de tweede generatie van de Countryman: een semi-terreinwagen die zijn bodemgroep deelt met de BMW X1 en X2. Bij Mini is de crossover sinds 2017 leverbaar met een semi-elektrische aandrijflijn, hoewel je dat niet direct aan de benaming afleest. De uitvoering heet in de folder namelijk ‘Cooper SE ALL4’. In de zomer van 2020 onderging het model een opfrisbeurt, te herkennen aan de achterlichten met ‘Engelse vlag’. Ook onderhuids werd de Countryman bijgepunt, wat voor de plug-in hybride versie onder andere heeft geresulteerd in een groter rijbereik, louter op stroom. Je moet er wat voor laten - de aanschafprijs ligt fors hoger dan die van een regulier exemplaar en je kunt vanwege het aanwezige batterijpakket tot 115 liter minder bagage in de kofferbak kwijt - maar met deze plug-in hybride koop je wel een van de snelste Countrymans op de markt. De groene reus moet alleen de gepeperde John Cooper Works-variant voor zich dulden. De voordeligste Countryman met een stekker kost je € 41.640. In vergelijking met een rivaal als de CUPRA Formentor – het eerste ‘eigen’ model van de Spanjaarden sinds het voormalige sportieve label van Seat op eigen benen staat – biedt de Countryman meer vermogen. Bovendien is de Mini standaard vierwielaangedreven. Zo’n Formentor is echter wel goedkoper. Daarnaast ontvang je bij CUPRA 4- in plaats van 3 jaar fabrieksgarantie. Tot slot is de concurrentie een stuk scheutiger wat het de standaarduitrusting aangaat: voor de meeste aanvullende rijhulpsystemen moet bij Mini bijvoorbeeld worden bijbetaald, terwijl ze op de voordeligste CUPRA al grotendeels aan boord zijn.
Hoe rijdt de Countryman PHEV
Mini’s zijn niet alleen populair door hoe ze er uit zien, maar vooral vanwege hun rijgedrag. Ondanks zijn forse postuur stuurt ook deze Countryman als een spreekwoordelijke skelter. De aandrijflijn bestaat uit een elektromotor en een driecilinder op benzine en is afkomstig uit de plug-in hybride BMW 2-Serie Active Tourer. Gecombineerd leveren beide krachtbronnen 220 pk en 385 Nm koppel (INZET). Dat vermogen wordt met behulp van een zestraps automaat op de weg gebracht. De gasrespons is minstens zo direct als de besturing, wat de auto een onverwacht speels karakter geeft. Desgewenst kun je een aanhanger met een gewicht tot 1.500 kilogram achter de Countryman hangen. De Mini biedt voor een semi-terreinwagen daadwerkelijk een hoge zit, al betekent dit vooral dat je op het dashboard neerkijkt. Van wat er buiten gebeurt, krijg je minder mee: de ramen zijn klein en het dak loopt ver door, waardoor je bij het verkeerslicht uit je stoel moet om te zien of het al groen is. Omdat de Mini alweer uit 2017 stamt, is de aanvullende veiligheidsuitrusting niet zo uitvoerig als bij de concurrentie. Het lijstje beschikbare hulpsystemen bestaat onder meer uit adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, een grootlichtassistent en een zelfstandig remsysteem bij stadssnelheden. Een SOS-knop – jouw Mini schakelt zo nodig de nooddiensten in wanneer de crossover betrokken raakt bij een ongeval - behoort als een van de weinige reddende engeltjes tot de standaarduitrusting; voor de meeste rijhulpsystemen moet worden bijbetaald.
De Countryman PHEV van binnen
Niet alleen de bestuurder zit wat hoger in de Countryman, dat geldt ook voor de passagiers. Bestel je een panoramadak en neem je vaak volwassenen mee, dan zullen zij jou die extra niet in dank afnemen. Hoewel de beenruimte achterin dik in orde is, schiet de hoofdruimte te kort. De rugleuning van de achterbank is verstelbaar; dat scheelt iets, maar niet iedereen zit er op te wachten om ‘liggend’ te worden vervoerd. Achterpassagiers beschikken over hun eigen ventilatieroosters en stroompunten. Het uiteinde van de middenconsole steekt ver het interieur binnen, waardoor je op de achterbank niet meer dan twee personen kwijt kunt. De kofferbak van de Countryman is 405 liter groot. Klap je de rugleuning van de achterbank in drie delen neer, dan kun je tot wel 1.275 liter aan bagage kwijt. Er ontstaat dan een oplopende laadvloer met een lelijke kier tussen de achterbank en de laadbodem. Onder de bagagevloer kun je overigens wel jouw laadkabels kwijt. Het interieur van de Countryman is minstens zo beeldbepalend als zijn aaibare uiterlijk. Je moet er van houden, die opzichtige ronde behuizing van het infotainmentsysteem waarin het aanraakscherm slechts een bescheiden aandeel heeft. Hoewel het binnenste van de Mini nog wemelt van de traditionele bedieningsknoppen, is het in de Countryman niet eenvoudig om ongezien een functie in te stellen. Alleen een piepklein icoontje verraadt waar de identieke tuimelschakelaars voor dienen. Sinds de facelift kun je de crossover optioneel uitrusten met een digitaal instrumentarium. Meer dan je snelheid aflezen kun je daar echter niet mee.
De Countryman en het milieu
Mini verkoopt zijn Countryman ook met andere motoren: zo kun je bij de dealer eveneens voor drie diesels of drie reguliere benzine uitvoeringen terecht. Het batterijpakket van de semi-elektrische Mini is 8,8 kWh groot. Daarmee kom je volgens de boordcomputer 47 kilometer ver op een lading stroom. Opladen kan thuis aan het stopcontact of aan een publieke laadpaal, waar je rekening moet houden met minimaal drie uur laadtijd. De Mini maakt automatisch de in de batterij aanwezige stroom op, tenzij je opdracht geeft dat niet te doen. Je kunt zelf geen invloed uitoefenen op de mate waarin de semi-terreinwagen remenergie terugwint.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
