logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Seat Leon IV (KL)

Duitse degelijkheid en Spaanse furie?

De Seat Leon krijgt als occasion best de nodige waardering. Het merk Seat heeft door de jaren heen een eigen plek op de markt veroverd en de Leon is wel een typische Seat. De Volkswagen-techniek doet geen afbreuk aan het Seat-imago.

Pluspunten
  • Sportief imago
  • Verfijnde rijeigenschappen
  • Prima betrouwbaarheid
  • Strak en karakteristiek model
Minpunten
  • Staat altijd in de schaduw van de Golf

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Bij de 1,0 liter driecilinder benzinemotor komt het voor dat de motor wel stationair draait, maar slechts beperkt op het gaspedaal reageert. Op het dashboard brandt ook het motorkampje. Dat kan in de elektronische bediening van het gasklephuis zitten. De Wegenwacht kan het probleem niet ter plekke helemaal oplossen (nieuw gasklephuis), maar kent wel een noodgreep waardoor er weer gereden kan worden… liefst direct naar de garage.
  • Bij de 1,5 liter viercilinder komt het voor dat de trekkracht van de motor ineens wegvalt en van onder de motorkap een raar geluid klinkt. Waarschijnlijk is de slang tussen de intercooler en de inlaat los. Voor de Wegenwacht is dat ter plekke direct op te lossen en de Seat kan zonder verdere kosten weer doorrijden.
  • Exemplaren met automatische transmissie kennen ook een kleine storing. Op het dashboard staat ‘wagen alleen in positie P verlaten’. Dit is niet ter plaatse oplosbaar. De auto rijdt wel, bij de garage moet de werking van de schakelpook worden hersteld.

Over de Seat Leon

We hebben het inmiddels over de vierde generatie van de Leon, traditioneel het middenklasse-model van het Spaanse merk. Seat heeft juist met de Leon een behoorlijk trouwe klantenkring opgebouwd, met automobilisten die duidelijk affiniteit hebben met de wat speelsere vormgeving en het sportieve imago van het merk, dat zich zo onderscheidt van de zustermerken binnen het Volkswagen-concern.

Uitvoeringen en varianten

  • De Leon-lijn bestaat uit twee carrosserievormen. Naast de normale vijfdeurs hatchback kennen we ook de Sportstourer, een volwaardige stationcar.
  • In deze Leon-serie komen vijf verschillende benzinemotoren voor en twee diesels.
  • De basismotor is de bekende 1,0 liter TSI-driecilinder die in tal van Volkswagen-modellen voorkomt. Met een vermogen van 66 kW/90 pk is deze er als hatchback alleen in één basisversie, als Sportstourer bestaan vier uitvoeringen met deze motor, maar drie daarvan zijn medio 2021 al uit het leveringsprogramma verdwenen.
  • Dezelfde motor is er ook met een vermogen van 81 kW/110 pk. Deze is voorzien van een handgeschakelde zes versnellingsbak.
  • Hij is er ook met een zeventraps automatische transmissie, maar dan is er ook een elektromotor aan bood, die dient als mild hybride. Deze versie wordt aangeduid als e-TSI.
  • De volgende krachtbron is de 1,5 liter TSI-viercilinder met 96 kW/130 pk.
  • Alleen in de sportieve uitvoering FR is deze er ook met 110 kW/150 pk.
  • Daarnaast is er een 1.5 e-TSI, eveneens met 110 kW en inderdaad is dat weer een mild hybrid met automatische transmissie.
  • Alleen de sportieve FR is er ook met een 1,4 liter benzinemotor als plug-in hybride, eveneens met 110 kW/150 pk, maar nu met een zestraps automaat.
  • Beide diesels zijn 2,0 liter TDI’s. Die is er met 85 kW/115 pk en een handgeschakelde zesbak, of met 110 kW/150 pk en een automatische zeventraps transmissie.
  • De opeenvolgende uitvoeringsniveaus van de Leon zijn aangeduid als Reference, Style, Style Business Intense, Style Launch Edition, FR, FR Business en FR Business Intense.

De Seat Leon als occasion

De Leon is typisch een auto die in wat hogere mate wordt gekocht door particuliere automobilisten. Dat neemt niet weg dat er uiteraard wel zakelijke Leon-rijders bestaan. Dat zien we ook een beetje terug in het totale occasionaanbod. Diesels zijn vrijwel niet te vinden, de (plug-in) hybrides maken zo’n 30% van het aanbod uit.

Het overgrote deel heeft dus één van de benzinemotoren. De combinatie automatische transmissie en mild-hybrid techniek krijgt veel waardering. Dat is iets meer dan de helft van het totale occasionaanbod. Het aanbod Sportstourers is ook net iets meer dan de helft van alle Leons.

Een groot deel van de gebruikte Leons van deze modelgeneratie staat uiteraard te koop bij de officiële Seat-dealers. Die hanteren het occasionlabel ‘Das Welt Auto’ (daar is geen woord Spaans bij…), wat staat voor een gegarandeerde onderhoudshistorie volgens de voorschriften van het merk en een controle op alle vitale punten. De garantie die aan dit label is gekoppeld kan oplopen tot 48 maanden.

De proefrit

Het interieur van de Leon is heerlijk ruim. Vier volwassenen van normaal postuur kunnen er uitstekend in zitten. Opmerkelijk: de wielbasis (voor-/achteras) is ruim zes centimeter langer dan bij de Golf, wat de extra ruimte verklaart. De Sportstourer is liefst 28 centimeter langer dan de normale Leon, wat geheel ten goede komt aan de bagageruimte, die daardoor bijna zeshonderd liter bedraagt.

Het interieur is keurig afgewerkt, met een volledig digitaal instrumentarium, waarbij men kan kiezen uit vier verschillende indelingen. Dwars over het dashboard en een stukje op de deuren loopt een rood lijntje LED-lampjes. Fraai èn functioneel, want hierin lichten oranje LED-jes op als er een auto in de dode hoek rijdt. Heel veel functies zitten in het centrale touch-screen-display. De FR-uitvoeringen hebben erg fijne sportstoelen voorin, al zijn die niet fijn voor wie wat breder van postuur is.

De Leon rijdt erg prettig. Het onderstel is stevig, maar dat past bij zijn sportieve inborst. Hij stuurt mooi nauwkeurig en heeft een uitstekende wegligging. Opvallend is ook de ragfijn schakelende zesversnellingsbak. De 1,5 liter benzine viercilinder is op kruissnelheid mooi stil. Bij heel geringe belasting schakelt deze motor af en toe twee cilinders uit om brandstof te sparen. H

et vereist een heel scherp gehoor om dat onder het rijden te kunnen waarnemen. Met een 1,5 e-TSI reden we destijds gemiddeld 1 op 17, met de handbak zal dat rond 1 op 15 á 16 liggen. De 1,0 kàn nog wel wat zuiniger uitvallen, maar dat is heel sterk afhankelijk van de wijze van gebruik.

Conclusie

Niet iedereen wil een Golf… wie toch in de middenklasse zoekt en een auto wenst met een wat dynamischer en eigenzinniger imago dan de Duitse bestseller, kan met een Seat Leon een heel goede keuze maken.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Seat Leon.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasions, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.