Auto Review Kia Cee D II
Serieuze bedreiging voor gevestigde orde
Kia - Cee'd
Conclusie
De Kia Cee’d is een prima middenklasser. Hij is ruim, rijdt goed en heeft een rijke basisuitrusting. Samen met een lage vanafprijs en zeven jaar garantie maakt het deze Kia tot een geduchte concurrent van auto’s zoals de VW Golf, Ford Focus en Renault Mégane. In de besturing ligt nog ruimte voor verbetering. En Kia moet de ergonomie van het dashboard aanpakken.Type auto en prijs
De Cee’d is Kia’s middenklasser. Hij gaat de strijd aan in dat deel van de markt waar de concurrentie moordend is. Het is tevens het marktsegment waarin eigenlijk alleen nog maar goede auto’s worden gebouwd. En de Kia Cee’d is daarop geen uitzondering. Het is de opvolger van de eerste generatie Cee’d en met deze nieuwe heeft Kia een forse stap voorwaarts gemaakt. Een van z’n sterkste punten is zijn vanafprijs van € 17.195. Dat is heel scherp in vergelijking tot bijvoorbeeld de goedkoopste Ford Focus en de VW Golf. De Cee’d is speciaal voor de Europese markt ontwikkeld. Hij is niet alleen door een Europeaan ontworpen maar wordt ook in Europa gebouwd, in Slowakije om precies te zijn. Het heeft tot gevolg dat de Cee’d makkelijk op je netvlies landt. Hij ziet er goed uit. De Kia Cee’d is er met keuze uit een benzine- en een dieselmotor. Wij testten de benzineversie, een 135 pk krachtige 1,6 liter direct ingespoten viercilinder. De krachtbron is sterk genoeg om de Cee’d in 9,9 seconden naar de 100 km/h te sleuren terwijl het gemiddelde brandstofverbruik 5,2 l/100 km (1 op 19,2) zou moeten zijn. Dat hebben wij tijdens de test niet gehaald. Wij scoorden een verbruik van 1 op 15,3 bij een normale rijstijl.Hoe rijdt de Kia Cee'd
De Kia Cee’d is boven alles heerlijk comfortabel. Hij veert prettig en is opvallend stil. Gevoelsmatig zelfs beduidend stiller dan bijvoorbeeld een Ford Focus en een Opel Astra. De besturing zou nog wat directer en preciezer mogen. En erg mag meer gevoel in de stuurinrichting. In snel genomen bochten en op klaverbladen gaat de auto een beetje op één oor hangen, maar echt hinderlijk wordt dat nooit. De testauto is bovendien uitgerust met een zogeheten automatische DCT transmissie. Een bak dus met een dubbele koppeling. Die schakelt goed, maar hij zorgt er ook voor dat de auto wat lui overkomt. Hij heeft soms een halve seconde tijd nodig om de auto snelheid te laten ontwikkelen. Met de handbak kun je ongetwijfeld wat vlotter door druk verkeer laveren.De Kia Cee'd van binnen
Groot pluspunt van deze Kia Cee’d is zijn ruimte. De wielbasis is weliswaar hetzelfde als van de eerste generatie Cee’d, maar toch heeft Kia kans gezien meer binnenruimte te vinden. Vooral ook achterin zit je riant. Ook de kofferbak is fors. Een ander groot pluspunt is zijn rijke basisuitrusting. De testauto gaat nog een paar stappen verder en heeft alles aan boord wat een bestuurder zich kan wensen. Kia levert tegenwoordig dezelfde geavanceerde systemen als de belangrijkste concurrenten. Zo kun je een systeem bestellen dat de auto automatisch fileparkeert, zijn er drie standen om de stuurbekrachtiging aan te passen (normaal, sport, comfort), kun je een keep your lane systeem bestellen (stuur trilt als je uit je baan dreigt te gaan), een achteruitrijcamera, parkeersensoren en ga zo maar door. Schitterend, het zorgt er alleen wel voor dat het dashboard en het stuurwiel propvol knopjes zitten. Tel daarbij op dat de er een glimmende houtinleg is gebruikt en het gevolg is een behoorlijk onoverzichtelijk geheel. De ergonomie kan nog wel beter.De Kia Cee'd en het milieu
De Cee’d is uitgerust met een reeks brandstofbesparende en emissieverlagende technologieën. Zo is de 1.6 GDI benzinemotor voorzien van een start-stopsysteem, maar heeft de auto ook lage-rolweerstandbanden Ook de DCT automaat met dubbele koppelingen draagt bij aan een lagere emissieBekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
