logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Mokka X A 1e facelift

Stoere SUV voor het gezin

Opel Mokka X (2016 - heden)

Pluspunten
  • Stoer uiterlijk
  • Rijdt comfortabel
  • Betrouwbaar
Minpunten
  • Opvallend hoge zit
  • Beetje ondergesneeuwd door concurrentie

Wat vindt de Wegenwacht?

De belangrijkste motorisering bij de Mokka X is de 1.4 liter met turbo, die in tal van Opel modellen zit. De krachtbron is heel betrouwbaar, maar vereist wel tijdig en deskundig onderhoud. Zo niet, dan bestaat de kans op kapotte bobines. Gebruik van ‘goedkope’ olie wreekt zich door verstoppingen en rookpluimen. Een kapotte nokkenas- of krukassensor komt bij dit type krachtbron wel eens voor. De Wegenwacht weet een noodgreep, maar je moet daarna wel de sensor laten vervangen. Zowel de benzinemotor als de diesels kunnen wel eens licht ratelen bij een koude start, maar mits het geluid na ongeveer een halve minuut verdwijnt, blijft dat zonder gevolgen. Een typische Mokka-kwaal is het uitvallen van de elektrische stuurbekrachtiging. De Wegenwacht geeft een reset; daarna werkt alles weer. De handgeschakelde versnellingsbakken slijten in sommige gevallen sneller dan gebruikelijk. Er zit dan niks anders op dan zo’n versnellingsbak te laten reviseren. Bijzonder: bij een Mokka X met automatische transmissie kan het gebeuren dat de keuzehendel niet uit de parkeerstand wil. Dat wordt veroorzaakt door een kapotte remlichtschakelaar. Feitelijk is dit een ingebouwde veiligheid, want zonder remlichten kun je beter niet gaan rijden!

De Opel Mokka X is feitelijk een facelift van de eerdere Mokka, maar dan voorzien van een stoer uiterlijk. Daarbij is hij groot genoeg om als gezinsauto te dienen.

Waar hebben we het over?

De Mokka X is nog een Opel uit het General Motors-tijdperk: de crossover is ontwikkeld in de tijd dat het Duitse Opel Amerikaans eigendom was. Intussen is Opel in Franse handen en wat zie je na zo’n overname: alle banden met het verleden worden verbroken. Strikt genomen is de Mokka X ook geen Duitse auto, maar een Zuid-Koreaanse: dit is het zustermodel van de Chevrolet Trax, maar die is hier maar mondjesmaat geleverd en dat is ook alweer even geleden.

Uitvoeringen en varianten

In de hele reeks komen twee benzinemotoren en twee diesels voor, plus een versie op autogas. De benzine basismotor is een 1.6 liter zestienklepper met 85 kW/115 pk. Die is echter maar in één uitvoering geleverd (Selection) en die is begin 2018 stilletjes uit het programma verdwenen. Het benzine-aanbod bestaat verder alleen uit de 1.4-liter met turbo (103 kW/140 pk), een motor die we in tal van Opel-modellen tegenkomen. In de Mokka X is de krachtbron ook geleverd in combinatie met een zestraps automaat. De aardgasversie ‘Bi-Fuel’ is direct afgeleid van de 1.4 turbo en wijkt qua specificaties niet of nauwelijks af. De 1.6 liter dieselmotor (‘CDTI’) is er in twee specificaties. De basismotor levert 81 kW/110 pk en die is in alle gevallen gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De motor is er ook met 100 kW/136 pk en die krachtbron is er naar keuze met een handgeschakelde bak of een zestraps automaat. Zoals het een stoere SUV betaamt, kun je de Mokka X krijgen met vierwielaandrijving, maar alleen in combinatie met de 1.4 turbo of de sterkste dieselmotor. In het laatste geval alleen handgeschakeld, de 1.4 is er ook met een automaat. Na de genoemde basisversie Selection is er de Innovation. De afgelopen jaren zijn er nogal wat tijdelijke uitvoeringen van de Mokka X gepasseerd, zoals de Business+, Edition, Online Edition, Black Edition en ‘120 jaar’ Edition, ter gelegenheid van honderdtwintig jaar Opel autoproductie.

De Opel Mokka X als occasion

In ons land wordt de Mokka vooral gekocht door particulieren. Het gevolg hiervan is, dat de meeste gebruikte exemplaren een bescheiden kilometerstand hebben in verhouding tot hun bouwjaar. Zeker de wat jongere exemplaren zijn keurig volgens fabrieksopgave onderhouden. Het kleine zakelijke aandeel verklaart waarom slechts 2% van het hele Mokka X-occasionaanbod een dieselmotor onder de kap heeft. De 1.6 komt ook niet veel voor en het is verbazend dat de 4x4 toch nog zo’n 10% van het complete aanbod uitmaakt. Opmerkelijk is dat het trekgewicht van de vierwielaangedreven versie gelijk is aan dat van een voorwielaangedreven exemplaar (namelijk 1.200 kilogram). Ongeveer tweederde van alle Mokka X-occasions staat te koop bij de officiële Opel-dealers. Zij leveren een jonge gebruikte Mokka X in de regel als ‘Opel Occasion’, wat onder meer een 100-puntencheck, uitgebreide garantiemogelijkheden en andere fraaie voorwaarden inhoudt. Kijk voor alle details en de actuele voorraad op www.opeloccasions.nl.

De proefrit

Juist gezien zijn achtergrond (zie boven) is het niet verbazend dat de Mokka X gevoelsmatig wat ‘Aziatisch’ overkomt. Dat is allerminst een bezwaar: de auto maakt een degelijke indruk en hoewel de rijbeleving wellicht wat afstandelijk aanvoelt, zal zo’n Mokka je niet gauw in de steek laten. Dat is precies wat je als particuliere occasionkoper wilt. Zoals het een SUV betaamt, ziet de Mokka X er stoer uit. Dat betekent een vrij hoge zit achter het stuur, zelfs met de voorstoel in de laagste stand. Het gevolg is dat de Mokka X in bochten sterker lijkt over te hellen dan werkelijk het geval is. Een rustige rijstijl kunnen de (achter-) passagiers het meest waarderen. De 1.4-liter turbomotor komt veel Opel-rijders heel vertrouwd over. Nog steeds is dit in de omgang een fijne krachtbron. Sterk genoeg, weinig geluid, mooi soepel. Wij reden de Mokka X 1.4 turbo met automaat. Hoewel dat geen moderne constructie is met twee koppelingen, voldoet de combinatie uitstekend. Met een rustige rijstijl kom je aan een gemiddeld verbruik van 1 op 12,5. In de praktijk zal een handgeschakelde versie iets zuiniger zijn.

Conclusie

De Mokka X heeft de nodige concurrenten. Daarmee is het niet de bestseller geworden die Opel had verwacht. Slimme occasionkopers kijken echter nét even verder dan de bestsellers in deze klasse en doen met een tweedehands Mokka X een prima keuze.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Janssen Van Kouwen, Amsterdam Zuidoost

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.