Auto Review Honda Civic VII
Ondergewaardeerd
Honda - Civic
- Pluspunten
- Opvallend ruim interieur (5-deurs)
- Zeer goede rijeigenschappen
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Vrij saai uiterlijk
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij normaal gebruik is een Civic volstrekt probleemloos. In deze Civic-generatie zit (opnieuw) geen enkele constructieve fout. Als gevolg daarvan zijn bij de Wegenwacht geen vaker voorkomende, typerende euvels bekend. Juist dit model is bij de Wegenwacht heel onbekend. Oudere Civics worden nog wel eens door overenthousiaste eigenaren onder handen genomen en niet al te zachtzinnig bereden. De pechgevallen die daaruit voorkomen zijn echter niet te wijten aan de kwaliteit van Honda, maar hebben andere oorzaken. Deze Civic-generatie lijkt zich minder te lenen voor zo’n behandeling en blijft daarmee zo betrouwbaar als een Zwitserse bank.Waar praten we over?
Vaak loopt Honda voorop bij allerhande ontwikkelingen, maar om de een of andere reden ziet men dat niet. Zo was Honda met deze Civic-generatie het eerste merk dat een groot verschil in formaat en vormgeving maakte tussen de drie- en de vijfdeurs-modellen. Pas later zijn andere merken daarom geprezen. Deze Civic had ook zo’n beetje als eerste een ruimtebesparende versnellingspook, op een sokkel aan het dashboard. Dat zagen we later bij diverse merken terug, dus dat was echt geen loos experiment. Bij al die ontwikkelingen en de vaak heel fraaie onderhuidse techniek weet Honda ook een zeer hoog kwaliteitsniveau te handhaven. Dat staat voor een lange en zorgeloze levensduur.Uitvoeringen en varianten
In deze Civic-serie komen vier benzinemotoren en één diesel voor. De 1,4 liter basismotor levert 66 kW/90 pk en daarmee kunnen veel automobilisten al prima uit de voeten. Het meest gewild is de 1,6 liter met 81 kW/110 pk en daarmee is de Civic al best een lekker vlotte auto. De 2,0 liter met 118 kW/160 pk is voorbehouden aan de uitvoering Sport en de 147 kW/200 pk sterke variant zit alleen in de bloedsnelle Type R. De enige diesel is een 1,7 liter met 74 kW/100 pk. Deze laatste komt in ons land vrijwel niet voor. Als gesteld is er een groot verschil tussen de drie- en vijfdeurs hatchbacks. De vijfdeurs is 14 cm langer en liefst 6 cm hoger dan de driedeurs. Daarmee is die driedeurs meer gericht op een wat jonger publiek, de vijfdeurs is juist een handige gezinsauto. De normale uitvoeringen heten S, LS en ES. Heel verwarrend is er een actiemodel geweest in de minder sterke motoriseringen die ook Sport heet, daarnaast een B.A.R. Sport en een Silverstone.De Honda Civic als occasion
In de jaren dat deze Civic nieuw te koop was, heeft dit model nooit grote aantallen weten te scoren. Het logische gevolg is dat deze Honda ook als occasion gemakkelijk over het hoofd wordt gezien. Dat is niet terecht. Deze Civics doorstaan elke vergelijking met veel populairder concurrenten. Als slimme occasionkoper kun je van die situatie dankbaar gebruik maken. Weinig vraag betekent immers dat de prijzen relatief bescheiden zijn. Vaak staat zo’n Civic ook relatief lang te koop, met name bij dealers van andere merken. Even het kenteken checken via www.rdw.nl kan ervoor zorgen dat je als aspirant-koper sterk in je schoenen staat. Kies een exemplaar dat qua conditie, prijs, kleur enzovoorts naar je zin is en ga de onderhandeling in. De technische levensduur van deze Honda’s is door het hoge kwaliteitspeil heel lang. Een normaal onderhouden exemplaar houdt het heel lang vol, wat wordt bewezen door de vele exemplaren die met hoge kilometerstanden worden aangeboden. Deze Honda is een stille aanrader, maarre… dat hoeft niet iedereen te weten!De proefrit
Zoals het een echte Honda betaamt, rijdt deze Civic heel gemakkelijk, bijna lichtvoetig. De besturing is messcherp, de wegligging is uitstekend, de pook op die sokkel schakelt lekker en de benzinemotoren draaien vrolijk en levenslustig flinke toerentallen. Aan rijplezier heeft die Civic geen gebrek. De vering kan soms wat hard zijn op kleine oneffenheden, maar bij normaal gebruik is de Civic voldoende comfortabel. Bij de vijfdeurs is vooral de hoofdruimte opvallend en de bagageruimte is met 370 liter inhoud ook groter dan bij veel concurrenten. Bij normaal gebruik rij je bijvoorbeeld met een 1,6 gemiddeld 1 op 12 á 13.Conclusie
Het is onbegrijpelijk dat deze Civic geen verkoopknaller is geworden, want hij heeft en had heel veel te bieden in ruimte, rijplezier en uitstekende kwaliteit. Occasionkopers laten ‘m ook staan en dat is goed nieuws voor wie wel overtuigd is van de eigenschappen van deze Honda.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
