Auto Review Seat Ibiza V
Net even die sportieve inslag…
De Seat Ibiza is als occasion heel populair. Eerdere edities waren al heel geliefd, dit model vanaf 2017 doet daar nog een schepje bovenop. Onderhuids is hij nauw verwant aan de Volkswagen Polo, maar als echte Seat heeft hij een heel eigen uitstraling.
- Pluspunten
- Onderscheidende vormgeving
- Sportieve rij-eigenschappen
- Ruime kofferbak
- Minpunten
- Vanwege grote populariteit tweedehands relatief duur
- Wat bekende technische euvels
Wat vindt de Wegenwacht?
- Deze Ibiza komt technisch vrijwel helemaal overeen met de Volkswagen Polo van dezelfde bouwjaren. De 1,0 liter driecilinder benzinemotor, die in tal van andere modellen ook wordt toegepast, is in de Ibiza ook de meest voorkomende krachtbron.
- Er zijn twee euvels bekend, die bij deze motoren nog wel eens voorkomen. Dat is om te beginnen een vastzittende, of onvoldoende werkende gasklep. De motor wil hierdoor niet meer dan maximaal 1.000 toeren maken. De Wegenwacht is intussen zover dat er een tijdelijke ‘truc’ is bedacht, waardoor tot 3.000 toeren kan worden doorgetrokken en dat is voldoende om in elk geval naar de garage te kunnen rijden. Er moet wel een nieuwe gasklep in.
- Daarnaast is de kleine elektrische waterpomp aan de voorzijde van het motorblok wel eens een stoorzender, wanneer deze niet wil werken. Dat kan leiden tot een brandend motorstoringslampje. De auto kan met deze storing met gepaste snelheid wel naar de garage rijden.
- Er is ook een tikkend of klapperend geluid onder de motorkap bekend. Dit wordt veroorzaakt doordat er een of meerdere boutjes loslopen van de nokkenasversteller. Die boutjes kunnen die tegen de kappen aanlopen, wat dit geluid veroorzaakt. Geen nood, de wegenwacht kan deze weer vastzetten.
- Een klacht over klapperende geluiden uit de motor, net na een koude start, is ons ook bekend, maar dat kan geen kwaad, dat is een kwestie van oliedruk opbouwen.
- De 1,6 liter TDI-motor kan eveneens heetlopen door een defecte waterpomp.
- Klapperende geluiden in de 1,0 liter motor direct na een koude start kunnen geen kwaad, als die worden veroorzaakt doordat de oliedruk nog niet voldoende is.
- Typisch Ibiza is het tankklepje dat niet meer opengaat. Helaas biedt Seat geen noodvoorziening om de klep van binnenuit te openen, dat zal met beschaafd geweld moeten gebeuren.
- Bij de Ibiza met dieselmotor komt het ook voor dat er sluiting ontstaat omdat de kabelboom doorslijt bij de luchtmassameter. Daarop is echter een modificatie toegepast, die de meeste exemplaren intussen zullen hebben gehad.
Over de Seat Ibiza
De Seat Ibiza geldt als één van de meest sportieve auto’s in de compacte klasse. Deze generatie volgt in die lange bloedlijn en zal de trouwe Seat-fans ook als occasion zeker aan zich weten te binden. Die sportiviteit is vooral opgebouwd in het verleden met de snelle Cupra-versies, maar sinds Seat daarvan een op zichzelf staand merk heeft gemaakt is die invloed weg. Blijft over zijn opvallende vormgeving met scherpe lijnen en de meer sportieve afstemming van het onderstel.
Uitvoeringen en varianten
- De Ibiza is er in dit model nog uitsluitend als vijfdeurs.
- De belangrijkste motor is de 1,0 liter driecilinder benzinemotor, in nogal wat varianten. De basisversie had oorspronkelijk 55 kW/75 pk, per begin 2019 is dat gewijzigd in 57 kW/80 pk. Dit zijn de enige twee versies zonder turbo.
- Mèt turbo (en intercooler) levert de 1,0 al 70 kW/95 pk en er is ook een nog snellere versie met 85 kW/115 pk.
- Naast de normale benzineversies is deze motor er ook met 66 kW/90 pk en die is dan geschikt voor het gebruik op aardgas.
- Tot begin 2019 was er ook een snellere versie leverbaar, met een 1,5 liter viercilinder, deze TSI EVO levert 110 kW/150 pk.
- De enige dieselmotor in de Ibiza is de 1,6 TDI met 70 kW/90 pk. Alleen de 85 kW-benzinemotor en de diesel zijn ook geleverd met de zeventraps DSG automatische transmissie.
- De basisversie heet Reference, gevolgd door de Style, Style Business Intense, FR en FR Business Intense. Beide FR-versies zijn nog wat sportiever, met onder meer een verlaagd onderstel, wielen met een grotere velgdiameter en sportstoelen. Er was ook een topversie Xcellence, maar die is in 2019 uit het programma verdwenen.
De Seat Ibiza als occasion
Deze Ibiza is steeds goed verkocht en er is dus ook een flink aanbod gebruikte exemplaren. Feit is alleen wel dat dit aanbod naar verhouding wat eenzijdig is. Alle versies van de 1,0 liter driecilinder zijn gemakkelijk te vinden. Diesels moet je met een lampje zoeken, hetzelfde geldt voor de versies op aardgas, mocht iemand daaraan behoefte hebben. Het is ook opmerkelijk dat de versies met automaat relatief schaars zijn, dat is zo’n 20% van het hele aanbod. Het logische gevolg van dit alles is dat wie op zoek is naar een gebruikte Ibiza met de 1,0 benzinemotor nooit ver hoeft te zoeken. Het heeft geen enkele zin daarvoor het halve land af te rijden. Begin maar eens bij de plaatselijke Seat-dealer, waar in de regel vrijwel exact staat wat je in gedachten hebt. Daarbij levert hij de occasions ook met het ‘DasWeltAuto’-label, zoals alle dealers binnen het Volkswagen-concern. Dit staat onder meer voor een gegarandeerd kloppende onderhoudshistorie èn uitgebreide garantie, die zelfs tot 48 maanden kan worden verlengd. Natuurlijk staan er ook volop Ibiza’s op andere plekken, zoals bijvoorbeeld na inruil bij dealers van andere merken, òf bij niet-merkgeboden autobedrijven.
De proefrit
Het is opmerkelijk dat ondanks de technische overeenkomst de Ibiza toch echt anders rijdt dan de Volkswagen Polo. Sportief rijplezier heeft bij de Seat sterker de overhand. Door het wat steviger onderstel stuurt de Ibiza net even scherper en oneffenheden in het wegdek worden wat minder soepel verwerkt. Dat is nog sterker het geval bij een FR-uitvoering, met een nogmaals verlaagd onderstel en grotere wielen. Die is echt behoorlijk ‘hard’ en op ruw asfalt wordt dan heel veel bandenlawaai doorgegeven. Dat is geen voor- of nadeel, maar een kwestie van voorkeur.
De 1,0 liter driecilinder is in de populaire 70 kW-uitvoering voor de meeste kopers sterk genoeg. Wie wat meer ‘haast’ heeft, kan ook voor de sterkere 85 kW-versie kiezen. Ook hier geldt: kwestie van voorkeur. In beide gevallen is het opvallend hoe stil de motor is op kruissnelheid. Het brandstofverbruik van beide versies is niet noemenswaardig verschillend, tenzij steeds opnieuw al die pk’s worden aangesproken. In normaal Nederlands verkeer rijdt een Ibiza gemiddeld rond 1 op 17,5.
Een sterk punt van de Ibiza is ook het ruime interieur, het is net niet de ruimste in deze klasse. Vier volwassenen van normaal postuur passen er prima in. De bagageruimte is met 355 liter inhoud samen met de Polo wel koploper in deze klasse. De hele afwerking is wel een stuk eenvoudiger dan bij de Polo, die vergelijking blijft zich steeds maar opdringen. In de wat duurdere versies zien we wel het keurige display op het dashboard, met daarin onder meer het erg fijne werkende navigatiesysteem, dat identiek is aan onder meer het systeem in de Volkswagen Golf.
Conclusie
De Seat Ibiza spreekt ook in dit model opnieuw een specifieke, maar best brede groep kopers aan. Een Ibiza heeft een sterk sportief accent en vooral de wat jongere bestuurders kunnen dat wel waarderen. Zo koop je heel vertrouwd een leuke, fijne, sportieve en aansprekende occasion.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
