Auto Review Kia Picanto II
Zuinig en belastingvrij
Kia - Picanto
Conclusie
Met de nieuwe Picanto zet Kia een flinke stap vooruit. Hij is ruimer en ziet er stukken appetijtelijker uit dan het vorige model. Een grote verbetering is ook dat de Kia Picanto nu wordt geleverd met zuinige motoren met een lage CO2 uitstoot. Dat is goed voor het milieu en maakt hem financieel ook aantrekkelijk. Er komt ook een bi-fuel versie die ook op LPG kan rijden. De rij- en stuureigenschappen van de Kia Picanto zijn zonder meer goed en het veercomfort is voldoende. Verder heeft deze Kia nóg één groot pluspunt: zeven jaar garantie.Type auto en prijs
De eerste Kia Picanto (2004) zag er een beetje braaf en onopvallend uit. Maar tegenwoordig heeft Kia een Duitse topontwerper in dienst. Onder zijn supervisie is de Picanto best een stoer ogend karretje geworden. Hij is vanaf mei te koop als vijfdeurs, maar in augustus komt er ook een driedeurs versie. De prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen naar verwachting beginnen bij circa € 8000,- en dat sluit mooi aan bij de concurrentie. Je kunt kiezen uit twee benzinemotoren: een viercilinder met 62 kW (85 pk) of een driecilinder met 51 kW (69 pk). Die driecilinder is er ook in lpg uitvoering en die heeft dan een vermogen van 60 kW (82 pk).Hoe rijdt de Kia Picanto
We reden in Korea met de handgeschakelde driecilinder benzinemotor. Die viel helemaal niet tegen. De motor is lang niet zo rumoerig als je van een driepitter misschien zou verwachten. De prestaties zijn redelijk zolang de weg maar vlak is. Zodra er geklommen moet worden is het wel nodig om terug te schakelen als je de gang er een beetje in wilt houden. De versnellingsbak schakelt gelukkig prima. De zitpositie achter het verstelbare stuur is goed en hoewel de stuurbekrachtiging elektrisch is, heb je toch voldoende gevoel in de besturing. Wegligging en veercomfort van de Picanto zijn helemaal in orde.De Kia Picanto van binnen
De nieuwe Picanto is zes centimeter langer dan zijn voorganger. Daardoor heeft hij ook wat meer binnenruimte. Met name de beenruimte voorin is wat groter geworden en ook de bagageruimte is flink toegenomen: je kunt er nu tweehonderd liter in kwijt. Op de achterbank heb je drie veiligheidsgordels, maar de middelste zitplaats is echt alleen voor noodgevallen. Het interieur is verder niet verkeerd uitgevoerd. Een lekker dik stuurwiel, duidelijke meters voor snelheid, toerental en brandstofvoorraad, en alle knoppen en schakelaars goed onder handbereik. Verder kan de Picanto van behoorlijk wat luxe worden voorzien, zoals automatische airco, aansluitingen voor USB en iPod, een knie airbag voor de bestuurder en een automatisch start/stopsysteem voor een nog lager brandstofverbruik.De Kia Picanto en het milieu
De drie- en viercilindermotoren hebben, in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, een CO2-uitstoot van minder dan 110 gram per 100 km. Daardoor zijn ze vrijgesteld van BPM en wegenbelasting en is de bijtelling bij zakelijk gebruik maar 14%. De viercilinder is ook leverbaar met automatische transmissie maar die combinatie produceert veel meer CO2 en valt daardoor ook een stuk duurder uit omdat je hier wél BPM op moet betalen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
