Auto Review Honda Insight II
Dynamisch Prius-alternatief
Honda - Insight
- Pluspunten
- Sportief, erg hard afgestemd rijcomfort
- Echt heel erg zuinig
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Futuristisch, eigenzinnig model
Wat vindt de Wegenwacht?
Uiteraard biedt ook de Insight het zeer hoge kwaliteitsniveau dat we van Honda gewend zijn. Het feit dat het een hybride is, doet daar niets aan af. Het enige dat wel eens kan voorkomen is dat de transmissiehendel vast blijft zitten in de P-stand. De Wegenwacht heeft die zo weer ‘los’, waardoor er weer met de auto kan worden gereden. Het is wel zaak de garage de boel daarna even te laten ‘resetten’. Nog een opmerking, die we de auto overigens niet aan kunnen rekenen: als er verkeerde brandstof (diesel) is getankt, is het bij de Insight erg lastig die weer uit het brandstofsysteem te krijgen. Maar goed, dat is een fout van de bestuurder! Verder is de Insight, net als de Jazz waarvan hij grotendeels is afgeleid, volkomen probleemloos.Waar praten we over?
Onderhuids is de Insight afgeleid van de Honda Jazz. Er zijn slechtere voorbeelden te bedenken, want de Jazz heeft vooral kwalitatief een ijzersterke reputatie. De Insight is er uitsluitend met Honda’s eigen hydride-techniek, door het merk aangeduid als IMA, Integrated Motor Assyst. Dat staat voor een elektromotor die assisteert bij de aandrijving van de auto, op momenten dat de benzinemotor minder efficiënt loopt. De Insight kan dus niet volledig elektrisch rijden. Die twee geïntegreerde motoren zijn aan de wielen gekoppeld met een continue variabele transmissie (CVT), ofwel een automaat. Gelukkig hoef je niet door te leren in de bijzondere techniek van de Insight om er optimaal gebruik van te kunnen maken.Uitvoeringen en varianten
Er zijn geen andere motoren of aandrijvingen in de Insight beschikbaar dan de 1,3 liter benzineversie met hybride-techniek. Er zijn ook geen carrosserievarianten, alleen drie normale uitvoeringen: ‘basis’, Comfort en Elegance. Vanaf 2010 is er tijdelijk nog een uitvoering ‘Business Mode’ bijgekomen. Medio 2012 heeft de Insight een faceliftje gekregen met wat detailwijzigingen, onder meer in het front, met daarin nu ook dagrijverlichting. Tegelijk is ook het onderstel wat meer om comfort afgestemd. Meer smaken hebben we niet!De Honda Insight als occasion
De Insight wordt gewaardeerd door mensen die net even verder kijken dan hun neus lang is, c.q. het merk waarin de buurman of hun zwager rijdt. Dat geeft al aan dat de Insight niet de meest voorkomende auto in het land is, maar wie overtuigd is van de kwaliteiten van deze Honda heeft geen moeite een mooie gebruikte te vinden. Vanwege de lage bijtelling zijn er relatief veel Insights als nieuwe auto zakelijk ingezet en die exemplaren hebben na een paar jaar vaak aardig wat kilometers gereden. Mits er netjes met de auto is omgegaan is dat geen enkel bezwaar. Kwalitatief is de Insight een zeer goed product en bij normaal onderhoud kan hij tot in lengte van jaren veel kilometers blijven draaien. Probeer in zo’n geval wel inzage te krijgen in de (onderhouds-) historie van de auto.De proefrit
Net als de Jazz, waarmee de Insight wat overeenkomsten heeft, is deze Honda heel ruim van binnen. Dat komt mede door de bijna vlakke daklijn, al is die vooral gekozen om aerodynamische redenen. Dit heeft er ook toe geleid dat de Insight twee achterruiten heeft. Dat is maar goed ook, want anders was het zicht erg minimaal, nu is het ook nog niet ongestoord. Toch voelt de Insight vanaf de instap als veel meer auto dan de compactere Jazz. Wat eenmaal op weg ook opvalt, is het bedieningsgemak. Dat komt mede door de standaard automaat en het slimme stop/start-systeem. Vooral in stadsverkeer is de Insight als een vis in het water. Onder dit soort omstandigheden komt de hybridetechniek extra goed tot z’n recht. Eenmaal met constante snelheid op de snelweg is er niet zóveel meer te besparen. Hoe zuinig de Insight werkelijk precies is, hangt sterk af van de omstandigheden. Gemiddeld 1 op 18 haal je al gauw, er zijn ook gebruikers die 1 op 20 halen. Minpuntje is de oncomfortabele, keiharde afstemming van vering en schokdemping, waaruit ook volgt dat er veel onderstel-/bandenlawaai in het interieur is te horen. Dat heet sportief, maar is niet ieders smaak. Niet voor niets is dit bij de facelift aangepast.Conclusie
Waarom hebben nog maar zo weinig mensen door hoe goed een Honda Insight is? Dit besef lijkt bij occasionkopers maar langzaam door te dringen. Dit is een ruime, dynamische en ook werkelijk heel zuinige auto, met een kwaliteitsniveau dat vrijwel geen ander merk weet te halen. Door zijn hybridetechniek is er vrijwel geen concurrentie.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
