logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Smart Fortwo III 1e facelift

Ideaal in de stad

De Smart fortwo EQ & forfour EQ krijgen als occasion niet helemaal de waardering die ze objectief bezien eigenlijk verdienen. Beide varianten zijn volledig elektrisch aangedreven, pure stadsauto’s, wat niet wegneemt dat je er ook prima grotere ritten mee kunt maken.

Pluspunten
  • Lekker wendbaar
  • Rijdt en laadt heel gemakkelijk op
  • Hoog kwaliteitsniveau
  • Lekker eigenwijze vormgeving
Minpunten
  • Beperkte actieradius
  • Bescheiden interieurruimte

Wat vindt de Wegenwacht?

Vooralsnog zijn er voor deze elektrische smart bij de Wegenwacht geen kenmerkende euvels bekend. Er kan natuurlijk altijd iets mis gaan, bijvoorbeeld een lekke band en in dat geval is de Wegenwacht ook graag bereid om dit op te lossen, desnoods met een universeel reservewiel. Elektrische auto’s zijn niet per definitie feilloos, maar deze smart laat zijn berijder (m/v) niet snel in de steek.

Over de smart fortwo EQ & forfour EQ

Het is jammer dat smart een inconsequente typeaanduidingen heeft gebruikt. De lettercombinatie EQ slaat op de elektrische aandrijving van beide modellen. Die elektrische aandrijving was er al eerder, maar heette toen ‘electric drive’. De aanduiding EQ is pas in gebruik genomen nadat de andere (benzine-) krachtbronnen definitief uit het leveringsprogramma verdwenen. Dat was in 2019. In 2020 kregen beide modellen nog een facelift met een gewijzigd front. Begin 2022 is de verkoop van de forfour volledig gestaakt.

Uitvoeringen en varianten

De fortwo EQ is er in twee carrosserievarianten: zonder verdere aanduiding met een vast dak en daarnaast is er de cabrio. In beide gevallen gaat het om de tweedeurs tweezitter. De forfour dankt zijn naam aan de vier zitplaatsen en is ook voorzien van vier portieren. Alle varianten hebben dezelfde 60 kW/82 pk sterke elektromotor. Alle drie de carrosserievarianten bestaan met drie uitrustingsniveaus: essential, comfort en comfort Plus.

De smart fortwo & forfour EQ als occasion

Er staat een redelijk aanbod gebruikte EQ’s in het land, vrijwel gelijkmatig verdeeld over de fortwo en forfour. Opmerkelijk is daarbij dat er vrijwel geen fortwo’s met vast dak zijn te vinden, het zijn vrijwel allemaal cabrio’s. Van het hele aanbod staat maar zo’n 20% bij de officiële (Mercedes-Benz) dealers, het overgrote deel staat bij autobedrijven, zowel dealers van andere merken als merkonafhankelijke bedrijven. Opvallend is dat het gros van alle exemplaren heel lage kilometerstanden heeft. Juist vanwege de elektrische aandrijving is de kilometerstand nauwelijks van belang. Oftewel: zoek precies de smart die u wenst, in de kleur die u het beste past tegen de laagst mogelijke prijs.

De proefrit

Het essentiële verschil tussen beide modellen blijkt al uit de naam: twee- of vierpersoons. Daarbij moet dat laatste wel met enige beperking worden gezien. De forfour biedt achterin alle ruimte aan kinderzitjes of opgroeiende kinderen. Met vier volwassenen wordt het al gauw heel krap en is wat inschikkelijkheid gewenst, maar ach, voor een kort stadsritje is dat wel te doen. De fortwo sluit elke twijfel uit: twee personen, die in de breedte net passen. Het is ook opmerkelijk dat de bagageruimte in de fortwo aanmerkelijk groter is dan in de forfour. De inhoud ligt respectievelijk op 260 en 185 liter. Met de fortwo de wekelijke boodschappen doen, gáát in veel gevallen nog wel, in de forfour wordt dan snel de achterbank gebruikt.

Op de weg is het verschil tussen de fortwo en de forfour helemaal niet zo groot. Beide rijden uitgesproken gemakkelijk, hiermee kan iedereen overweg. De hele bediening wijst zichzelf. Minpuntje is wel dat zodra de batterijcapaciteit onder de 20% daalt de weergave van de reserve op dat moment juist minder duidelijk wordt, terwijl het dan juist van belang is. Met uitsluitend stadsverkeer is de actieradius al gauw ruim voldoende. Als meer op buitenwegen of zelfs autosnelwegen wordt gereden wordt het wel snel precair. Het merk belooft een rijbereik van 160 kilometer, maar op een gure dag loopt dit al snel terug tot rond de 100 km, onder invloed van zowel de temperatuur als het gebruik van de verwarming. Nogmaals: in de stad is dat in de regel wel voldoende. De accu heeft een capaciteit van 17,6 kWh. Bij een stroomverbruik van zo’n 14 a 15 kWh/100 km ligt de totale actieradius tussen 115 en 125 km, maar op de geschetste frisse dag kwam 17 kWh/100 km in beeld en is het dus maar 100 km.

De besturing van beide modellen is vrij doods en gevoelloos. Door een flink glasoppervlak en de beperkte buitenmaten zijn beide modellen lekker overzichtelijk en in de kleinste gaatjes te parkeren. De afstemming van het onderstel is in beide gevallen onaangenaam stug. Wat daarvan de diepere oorzaak is, vragen we ons af. Voeg daarbij de korte wielbasis, voor de forfour net zo goed en het is duidelijk dat elke ongelijk liggende straatklinker keihard doorkomt, dwarsrichels worden hard gevoeld en verkeersdrempels zijn serieuze hindernissen.

Conclusie

Beide modellen, de smart fortwo en forfour EQ, zijn lekker eigenzinnige modellen. Het kwaliteitsniveau is hoog, dat kunnen we Mercedes-Benz wel toevertrouwen, maar de gebruiksmogelijkheden van beide modellen zijn beperkt. Ruimte is een beperking en het minimale comfort nodigt bepaald niet uit te grote ritten. Wie alleen stadsverkeer rijdt en volop gelegenheid heeft om bij te laden, is met deze smarts aardig geholpen.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de smart fortwo en smart forfour.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Mercedes-Benz Den Haag

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.