Auto Review Ford Galaxy II
Ford voor ruimtereizigers
Ford - Galaxy
- Pluspunten
- Zeer veel interieurruimte
- Rijdt heel comfortabel
- Vrij ingetogen model
- Minpunten
- Diverse kleinere en grotere euvels bekend
Wat vindt de Wegenwacht?
Er zijn bij deze generatie van de Galaxy bij de Wegenwacht diverse euvels bekend die wel eens voorkomen. Een 1,6 met turbo die ineens geen trekkracht meer heeft, wordt veroorzaakt door een los geschoten turboslang. De Wegenwacht zet die opnieuw goed vast, dit heeft verder geen gevolgen. Voor zowel de elektrische handrem die niet los wil als een automaat die niet uit de ‘P’ wil kent de Wegenwacht noodgrepen. Overigens kan ook de kabel van een normale handrem losschieten van de handle en komt dan ook niet meer vrij. Een typisch euvel is de elektrische handrem die juist ineens losschiet –waardoor de auto gaat rollen- op het moment dat bij een lege accu starthulp wordt gegeven. Dat komt door piekspanning in het systeem, de handrem werkt hierna weer normaal. Een Galaxy met ‘keyless-go’ die niet wil starten, kan worden veroorzaakt door vocht in de module bij de linker koplamp. De Wegenwacht maakt de module droog, einde probleem. Een kleinigheid is ook een richtingaanwijzer die telkens maar één keer knippert. Dat komt door sluiting in de trekhaakmodule. Dat is op te lossen, maar waardoor is die module kapot gegaan? Bij de diesels komt het voor dat de aansluiting van de brandstofleiding op het brandstoffilter lekt. Er komt dan geen of te weinig brandstof bij de motor, die dus niet kan aanslaan. Dit is ter plekke wel te repareren, maar door brandstofgebrek kàn het zijn dat de inspuitpomp droog heeft gelopen en dàt kan een kostbare reparatie opleveren. Let bij de diesels op het oliepeil. Door slecht regenereren van het roetfilter kan het gebeuren dat de motor te veel brandstof krijgt, die terecht komt in het oliecarter. Daardoor stíjgt het oliepeil, maar brandstof smeert niet en hiermee doorrijden kan tot zeer ernstige motorschade leiden.Waar praten we over?
In tegenstelling tot zijn gelijknamige voorganger, is deze Galaxy volledig door Ford zelf ontwikkeld. Het is er eentje van een tweeling, want de Galaxy heeft onderhuids de nodige overeenkomsten met de tegelijk uitgebrachte S-Max. Die heeft echter minder zitplaatsen èn is duidelijk anders in de markt gezet.Uitvoeringen en varianten
De Galaxy verscheen in de zomer van 2006, in het voorjaar van 2010 was er een kleine facelift. Uiterlijk is het verschil minimaal (details in het front), maar het motorenprogramma is nogal gewijzigd. Vóór de facelift is de Galaxy er met twee benzine- en twee dieselmotoren. De 2,0 liter 16-klepper benzinemotor levert 107 kW/145 pk, de 2,3 liter 118 kW/160 pk en is standaard gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie. De 2,0 liter is er alleen met een ‘handbak’. De 2,0 liter ‘TDCi’-diesel levert 103 kW/140 pk, er is ook een 2,2 liter met 129 kW/175 pk. De 2,0 liter is er in de duurste uitvoeringen ook met een zestraps sequentiële automaat (dus een andere dan de benzineversies!), de 2,2 kent die optie vreemd genoeg niet. Bij de facelift verdwijnt de 2,3 liter benzinemotor. Die maakt plaats voor een 1,6 liter met een turbo en directe inspuiting, wat bij Ford de naam ‘EcoBoost’ oplevert. De 1,6 Turbo levert exact hetzelfde vermogen als zijn voorganger: 118 kW/160 pk. De 1,6 Turbo is wat zuiniger met brandstof. De bestaande 2,0 benzinemotor wordt in het voorjaar van 2011 uit het programma gehaald. Er is dan al een 2,0 liter ‘EcoBoost’ met 149 kW/203 pk, standaard met de sequentiële automatisch transmissie. Bij de facelift verschijnen naast de bestaande 2,0 liter TDCI ook twee aanvullende versies met 85 kW/115 pk en 118 kW/160 pk. De 2,2 liter wordt opgewaardeerd naar 147 kW/200 pk (geleverd tot medio 2012). In het voorjaar van 2011 wordt de minst krachtige diesel alweer vervangen door een exact even krachtige, nieuwe 1,6 TDCi. Automatische transmissie is bij de diesels geleverd in de twee krachtigste 2,0 liter versies en de 2,2. De uitvoeringen heten voor de facelift Trend, Ghia en Titanium. Bij de facelift komt de naam Ghia te vervallen, vanaf herfst 2013 tot het einde van de productie heet de topversie Platinum. Zowel de Trend Business (2011/2) als de Lease Titanium (2012/4) zijn tijdelijke, extra uitvoeringen.De Ford Galaxy als occasion
Deze Fords zijn vrijwel uitsluitend zakelijk ‘nieuw’ verkocht. Vooral de laatste bouwjaren hadden de kopers, of eventueel leaserijders, om uiteenlopende redenen behoefte aan de grote binnenruimte van de Galaxy met altijd zeven zitplaatsen. Er is nog een behoorlijk aanbod occasions in ons land te vinden. Daarvan is iets minder dan de helft een diesel. De vraag is aan de andere kant bescheiden. Wie op zoek gaat naar een nette Galaxy kan alle tijd nemen om het ideale exemplaar te vinden. De kans dat die ‘onder je handen vandaan’ wordt verkocht is te verwaarlozen. Niet alleen de diesels, ook de benzine-exemplaren hebben in veel gevallen aanzienlijke kilometerstanden, gerelateerd aan het aantal jaren gebruik. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar dat zijn dan nog steeds occasions met een aanzienlijk prijskaartje. Juist die gave, vrij weinig gebruikte exemplaren vinden we bij uitstek bij de officiële Ford-dealers. Voor hun mooiste occasions hanteren zijn het A1-label. Zie voor alle voorwaarden: www.ford-a1.nl. De exemplaren die al diverse keren de wereld rond zijn geweest, komen we tegen bij de meest uiteenlopende bedrijven, zowel dealers van andere merken als algemene occasionaanbieders. Bij auto’s die intensief zijn gebruikt, is het niet verwonderlijk dat zo’n auto wat gebruikssporen vertonen. Tot op zekere hoogte moet de koper dat voor lief nemen, dit zit een beetje in de aard van de auto, maar verwaarlozing is natuurlijk wat anders. Een gedegen check van de onderhoudshistorie is aan te bevelen, zeker bij auto’s die een flinke boodschap hebben afgelegd. Dat kan best, maar er moet wel goed voor worden gezorgd. De column van de Wegenwacht geeft aan dat de Galaxy niet de kwalitatief beste auto ter wereld is, maar de genoemde euvels zijn niet direct gerelateerd aan hogere kilometerstanden.De proefrit
De Galaxy is een ruime, maar uiteraard ook een gróte auto. dat merk je op elke meter die je ermee rijdt. Hij voelt enorm ‘massief’ aan. De hóge zitpositie speelt daarbij ook een rol. De forse massa (vanaf zo’n 1.600 kilo) laat zich op de weg ook steeds voelen. De afstemming van het onderstel is wel erg prettig comfortabel. De Galaxy geeft je als vanzelf de opdracht rustig te rijden. Dat is ook wel zo prettig voor de (wel 6!) eventuele passagiers. Rustig aan in bochten en op rotondes, want de hoge zit veroorzaakte ook een sterk gevoel van overhellen en dat kan niet iedereen waarderen. Voorlopig is de Galaxy echt ruim genoeg voor zeven personen. Op de achterste bank is het voor volwassenen van gemiddeld postuur wel een beetje behelpen, maar het gáát, als het moet. In stadsverkeer is de Galaxy duidelijk niet zo op z’n plaats. Bij inparkeren blijkt pas zijn riante lengte (ruim 480 cm) en de sterk aflopende voorzijde is helemaal niet in te schatten vanaf de bestuurdersplaats. Op lange ritten, met niet te veel haast, is de Galaxy wel een aangename metgezel. Het formaat en de massa in aanmerking genomen, is het brandstofverbruik verklaarbaar. het valt niet eens tegen: met een 2,0 liter benzineversie is bij normaal gebruik een gemiddelde van 1 op 10 best haalbaar.Conclusie
Wie zeven zitplaatsen nódig heeft en ook in een aangenaam comfortabele auto wil rijden, kan de Ford Galaxy beslist als occasion overwegen. Uiteraard is het niet de voordeligste manier om van A naar B te reizen, maar ach, als je dat deelt door 7…? Niettemin: er is in deze specifieke klasse ook veel te koop bij enkele andere merken.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
