Auto Review Peugeot 308 II 1e facelift
Peugeot 308 GTI: Noblesse oblige
Peugeot - 308 GTI
Conclusie
De Peugeot 308 GTI is een razendsnelle hatchback. Het gaat te ver om hem op een trackday in te zetten, maar als een heel snelle reisauto steekt hij de Golf GTI naar de kroon. Tegelijkertijd is het ook een praktische gezinsauto. Met genoeg binnen- en bagageruimte. En een motor die dociel genoeg is om ook schakellui mee te rijden. De prijs is stevig, maar dat is nou eenmaal letterlijk de prijs die je betaalt voor zoveel motorvermogen en een rijke standaarduitrusting.Type auto en prijs
In de basis is de Peugeot 308 een compacte vijfdeurs gezinsauto. Het was in 2014 de Auto van het Jaar. En dat zegt veel, het betekent dus dat we hier met een kwalitatief goed product te maken hebben. Vorig jaar is de 308 gefacelift waarbij een groot aantal veiligheidssystemen is toegevoegd waaronder een noodstopsysteem en rijstrookassistentie. Nu zet het Franse merk de volgende stap met een zeer sportieve versie: de 308 GTI. Een lekkere gooi- en smijtmachine waarmee je ook gewoon de kinderen naar school kunt brengen. De GTI is er in één versie en kost vanaf € 43.160. De testauto heeft als extra’s een goed klinkende Denon geluidsinstallatie (€ 650) en de zogeheten Coupe Franche carrosserieafwerking (€ 1.800). Dat houdt in dat de auto blauw is gespoten tot ergens achter de B-stijl en vervolgens naar achteren toe helemaal zwart van kleur is. Of het mooi is moet ieder voor zich bepalen, apart is het in ieder geval zeker. De krachtbron wekt 270 pk op en 330 newtonmeter koppel. Beide indrukwekkende cijfers, die er onder meer voor zorgen dat de GTI in zes tellen vanuit stilstand naar 100 km/h spurt. Dat is een sprinttijd die een GTI waardig is! De testauto kost overigens € 46.730. Dat is veel geld voor een vijfdeurs hatchback uit het zogeheten C-segment, maar het is voor een GTI-versie een concurrerende prijs. Ee VW Golf GTI kost vanaf € 38.000 en wil je er eentje die vergelijkbaar is met onze Peugeot dan ben jke ook zo’n 43 mille kwijt. De Peugeot heeft dan als groot pluspunt dat hij liefst 30 pk meer heeft – iets dat bij de keuze voor een GTI van doorslaggevende betekenis kan zijn.Hoe rijdt de Peugeot 308 GTI
Het bestaansrecht van elke GTI is, naast een surplus aan motorvermogen ,natuurlijk een geweldig weg- en stuurgedrag. De 308 GTI stelt wat dat betreft niet teleur. Hij stuurt mooi precies, helt in bochten nauwelijks over en reageert lekker alert op de bewegingen van het gaspedaal. Die motor is een juweeltje. Hij heeft over een breed toerenbereik altijd trekkracht voorhanden, dus je kunt de auto schakellui rijden. Das prettig als je schoonmoeder meerijdt. Maar je kunt de krachtbron natuurlijk ook lekker op toeren houden. Dan komen de pk’s in alle hevigheid tevoorschijn en is de GTI razendsnel. Als je wilt knalt hij in no-time naar de 250 km/h. Remmen doet hij ook vol vertrouwen. Kortom, dit is typisch zo’n auto waarmee je dan ontzettend hard van de ene bocht naar de volgende spurt, via de ideale lijn die bocht vervolgens induikt en er met een fikse dosis gas weer uitkomt. Maar hij is gelukkig niet zo knalhard geveerd en gedempt dat het een hardcore trackday auto wordt. Het is meer een bloedsnelle reisauto. Hij komt wat dat betreft behoorlijk in de buurt van de VW Golf GTI, maar de Peugeot is dan net wat avontuurlijker, waar de GTI iets zachter aanvoelt in zijn demping. Het enige dat echt ontbreekt is een stoer motorgeluid. Je kunt jezelf met de sportknop jezelf voor de gek houden, dat wel. Activeer je de sportstand dan klinkt er via de speakers van de geluidsinstallatie namelijk kunstmatig opgewekt uitlaatgebrul. Leuk bedacht, maar dat is toch niet hetzelfde als het echte geluid van een sportuitlaat.De Peugeot 308 GTI van binnen
De Peugeot 308 GTI heeft net als zijn tammere broes het i-Cockpit. Dus met het kleine stuurwiel. Dat stuurwiel heeft in het geval van de GTI een rood streepje zodat je weet wat de rechtuit-stand is. In rallyauto's, waar vaak heftig wordt tegengestuurd, is zoiets functioneel. In deze GTI is het niet meer dan een leuke gimmick. Want vrijwel niemand zal met opposite lock (volledig tegensturend dus) een bocht ronden in deze GTI. De meters zijn erg goed afleesbaar dankzij dat ongewoon kleine stuurwiel. De ergonomie is prima. Slechts schoonheidsfoutjes kunnen voor wat ergernis zorgen. Zo moet je erg hard druk om de diverse functies van het aanraakscherm te activeren. En draait de meter van de toerenteller tegen de klok in, wat gewenning vraagt. Het zicht schuin naar achteren is belabberd. De C-stijl is ontzettend breed. Voor de rest is het behalve een sportieve auto ook gewoon een heel handige gezinsauto. Met voldoende been- en hoofdruimte op de achterbank, met een flinke kofferbak en genoeg opbergruimte voor kleine spulletjes. De GTI si standaard uitgerust met Peugeot Connect 3D navigatie. Dat is een intelligent systeem dat in samenwerking met TomTom is ontwikkeld. Het is in staat om op basis van real time informatie je bijvoorbeeld automatisch om een file heen te leiden. Voorts is mirror screen aanwezig. Oftewel, je kunt jouw telefoon integreren in het systeem van de auto en zo je eigen muziek of telefoongesprekken activeren. Zelfs stemactivering behoort tot de mogelijkheden via Siri of S-Voice. De koppeling leggen is kinderlijk eenvoudig.De Peugeot 308 GTI en het milieu
De benzinemotoren van de Peugeot 308 hebben een A- of een B-label en zijn dus mooi schoon. Maar dat geldt niet voor de GTI-motor. Die scoort een E-label, wat geen verbazing zal wekken.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
