Auto Review Nissan Qashqai II (J11) 1e facelift
Bestseller voortgezet
De Nissan Qashqai is als occasion onverminderd populair. Met een tussentijdse opfrisbeurt heeft Nissan dit model aantrekkelijk gehouden. Trouwe Qashqai-rijders kunnen zo risicoloos een paar jaar jonger gaan rijden, maar de Qashqai trekt ook nog steeds nieuwe klanten.
- Pluspunten
- Bewezen succesvol concept
- Rijdt best comfortabel
- Zeer betrouwbaar
- Ruim en praktisch
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
Er kan wat corrosie optreden bij de bevestiging van massakabels onder de motorkap. Dit kan ertoe leiden dat de massaverbinding wordt onderbroken en dat kan tot startproblemen leiden. Als het eenmaal zover is, zal de Wegenwacht de boel losnemen, roest verwijderen en de boel weer goed vastzetten. We hebben de indruk dat de fabrikant bekend is met die klachten, waardoor dit bij de wat latere exemplaren niet meer voorkomt. Ongeveer hetzelfde geldt voor de aansluiting van het roetfilter bij de dieselmotor. Daarbij kan een slang scheuren, wat zelfs kan leiden tot uitlaatgassen in het interieur. Dat probleem lijkt intussen ook ondervangen. Deze constante aandacht voor mogelijke kwaliteitsproblemen is kenmerkend voor een merk als Nissan, bij wie kwaliteit en betrouwbaarheid steeds zeer hoog in het vaandel staan. Los van voornoemde euveltjes, is de Qashqai zo betrouwbaar als we maar van een Nissan verwachten.
Over de Nissan Qashqai
Hier hebben we het over de facelift-versie van de tweede generatie Qashqai. Deze verscheen in het voorjaar van 2017 en valt direct op door zijn modern en strak uiterlijk, met name in het front. Onderhuids is er het nodige veranderd, niet alleen precies bij deze facelift, maar ook in latere stadia. Deze facelift betekende naast de uiterlijke wijziging tevens de komst van nieuwe voorstoelen, details in het interieur, een iets andere afstemming van het onderstel en de komst van ‘Pro-Pilot’, de naam die Nissan geeft aan de combinatie van adaptieve en rijbaanbegeleiding. In 2021 is een geheel nieuwe Qashqai voorgesteld.
Uitvoeringen en varianten
In totaal komen in deze halve generatie van de Qashqai vier benzinemotoren en vier diesels voor. De 1,2 liter basismotor die nog uit de serie voor de facelift stamde (85 kW/115 pk) is in het najaar van 2018 uit het programma geschrapt. Die motor is als basisversie opgevolgd door de 1,3 liter turbomotor met 103 kW/140 pk. Aanvankelijk was er ook een 1,6 liter turbo, goed voor 120 kW/163 pk. Die is tegelijk mat de basismotor vervangen door een 118 kW/160 pk sterke versie van de genoemde 1,3 turbo met een andere afstemming.
Bij de diesels zagen we aanvankelijk een 1,5 liter met 81 kW/110 pk, die in het najaar van 2018 is opgewaardeerd naar 85 kW/115 pk. Daarnaast was er een 1,6 liter diesel met 96 kW/130 pk, die eind 2018 is vervangen door een 1,8 liter met 110 kW/150 pk. Alleen deze laatste versie was er ook met vierwielaandrijving. Per medio 2020 zijn alle diesels uit het leveringsprogramma geschrapt.
Standaard hebben alle Qashqai’s een zes versnellingsbak. Als optie is de basisversie ook geleverd met een CVT-automaat. De benzineversie met 103 kW is er uitsluitend handgeschakeld. De sterkere versies hebben optioneel een zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling. De lichtste diesel (81 kW) is eveneens niet geleverd met een automatische transmissie.
De normale versies van de Qashqai heten Visia, Acenta, N-Connecta en Tekna. Tijdelijke uitvoeringen, maar niet in combinatie met alle motoren, zijn onder meer de Business Edition, Access Edition, Design Edition, Premium Edition, N-Motion en N-Tec.
De Nissan Qashqai als occasion
De Qashqai is steeds uitstekend verkocht, voor een aanzienlijk deel ook als zakenauto. Hierdoor staat er een aanzienlijk aanbod gebruikte exemplaren in het land. Het is niet gek dat Nissan voortijdig is gestopt met de verkoop van de diesels. Waarom dat is, bewijst nu het feit dat er verhoudingsgewijs maar enkele te koop staan. Minstens zo opmerkelijk is dat bijna de helft van het hele occasionaanbod is voorzien van automatische transmissie. Onder de aanbieders van deze occasions zijn de officiële Nissan-dealers uiteraard heel prominent aanwezig. Nissan kent geen eigen occasionlabel, maar uiteraard bestaan er afleverpakketten met BOVAG-garantie en dergelijke. Je vindt deze Qashqai’s ook wel bij dealers van andere merken en incidenteel in de outlets van de grote leasemaatschappijen. Uiteraard is ook bij een degelijk product als de Qashqai goed en tijdig onderhoud essentieel, dus check in elk geval even de onderhoudshistorie. Het aanbod is zó groot, dat er altijd volop alternatieven in de buurt staan. Dat heeft als voordeel dat je als occasionkoper rustig verschillende exemplaren en aanbiedingen in de buurt kunt vergelijken. Het heeft voor zo’n veel voorkomende auto uiteraard geen enkele zin om die aan de andere kant van het land te kopen.
De proefrit
De Qashqai is een fijne, ruime gezinsauto, die voor allerhande doeleinden is te gebruiken. Dit is veel meer een MPV dan een SUV, voor wie dat belangrijk vindt. Het is wel jammer dat de bagageruimte met een inhoud van 430 liter duidelijk wat toegeeft op een aantal belangrijke concurrenten. Handig is wel dat de vloer van de bagageruimte, met daaronder ook een laadruimte, bestaat uit twee losse delen. Het is in een handomdraai mogelijk het achterste deel verticaal te plaatsen, wat handig is als er bijvoorbeeld maar één koffer achterin ligt, die hierdoor nauwelijks heen en weer schuift.
De zitpositie is uiteraard ook achter het stuur wat hoger dan in een normale hatchback, dat hoort bij het soort auto. De voorstoelen voldoen volledig aan wat we in zo’n auto verwachten. De ruimte op de achterbank is desgewenst groot (breed) genoeg voor drie volwassenen. Het dashboard zit logisch in elkaar, de bediening stelt niemand voor vraagtekens. De afwerking is netjes, al is er wat veel weinig aansprekend matzwart gebruikt.
Op de weg voelt de Qashqai aan als een wat grote en zware auto, terwijl dat in feite best meevalt. Hij stuurt wat afstandelijk, maar het is ook geen sportwagen. De afstemming van het onderstel is vrij stevig, maar beslist niet te hard. Met de krachtigste benzineversie reden we met gemak een gemiddeld verbruik van 1 op 15 en dat is voor zo’n auto bijzonder netjes.
Conclusie
Een lekker ruime gezinsauto, die kwalitatief zo goed is dat je er nooit echt omkijken naar hebt. Dat is de Qashqai, bij uitstek. Koop zo’n auto als de kinderen nog klein zijn en als particulier automobilist rij je ermee door tot ze toch niet meer met papa en mama meegaan…
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
