logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mitsubishi Space Star II

Zuinig en ruim

Mitsubishi - Space Star 1.0 Intense

Als opvolger van de Colt presenteert Mitsubishi de Space Star. Die schurkt wat formaten betreft tegen auto’s als een Nissan Micra aan. Maar met de prijs van een Toyota Aygo. Wat lever je daar voor in?

Conclusie

De Mitsubishi Space Star is een ruimte auto die zuinig met de brandstof omgaat. Ondanks het feit dat de driecilinder motor toch echt wat toeren nodig heeft om een beetje te presteren. Verder is de prijs buitengewoon scherp te noemen. In zijn klasse behoort hij tot de ruimere auto’s

Type auto en prijs

De vierdeurs Mitsubishi Space Star is voor wat zijn formaat betreft bijna een B-segment auto. Hij is met zijn lengte van 371 centimeter en breedte van 167 centimeter aardig groot. Maar wat zijn prijsstelling betreft valt hij weer in het A-segment waar auto’s als de Toyota Aygo en de Fiat Panda het voor het zeggen hebben. Want je koopt al een Space Star voor € 8.790. En die prijs ligt heel dichtbij (kleinere) auto’s als de Peugeot 107, Volkswagen Up! en Nissan Pixo. Onze zeer goed uitgeruste 1.0 in de Intense- uitvoering is met zijn prijs van € 11.490 wel wat duurder. In het vooronder van onze testauto, de 1.0 Intense, huist een turboloze eenliter driecilinder. Die is goed voor 52 kW (71 pk) bij 6.000 r/min. Het maximale koppel bedraagt 88 Nm bij 5.000 r/min. De motor is gekoppeld aan een vijfbak. Er is ook een 1.2 liter leverbaar. Dan heb je 59 kW (80 pk) tot je beschikking en de maximale trekkracht bedraagt dan 106 Nm bij 4.000 r/min. De 1.2 is ook met een CVT leverbaar.

Hoe rijdt de Mitsubishi Space Star 1.0 Intense

Die Mitsubishi Space Star rijdt best goed. De besturing is wat aan de lichte kant en om de middenstand een tikkie vaag. Maar verder is de besturing redelijk voorspelbaar. En de wegligging voelt goed aan. Het veercomfort staat op een behoorlijk niveau. In snel genomen bochten helt de koets wel wat over maar vervelend wordt het niet. Verder laat de vijfbak zich moeiteloos schakelen. Om een beetje op te schieten moet je wel behoorlijk toeren maken. Eigenlijk komt er pas leven in de 999 cm3 motor boven de 3.000 r/min. Dan komt de vaart er in. Met de prestaties valt redelijk te leven. Hij accelereert in 13,6 seconden naar 100 km/h. En de fabriek claimt een topsnelheid van 172 km/h. Omdat de motor toch flink toeren vraagt om mee te kunnen, verwacht je een veel hoger verbruik dan wordt opgegeven. Toch valt dat alleszins mee. De 1 op 25 halen we niet. Maar we vinden een gemiddeld verbruik van 1 op 18 bij een behoorlijk vlotte rijstijl absoluut niet verkeerd. Wie rustig rijdt, moet gemakkelijk 1 op 20 kunnen halen. Het relatief lage gewicht van 820 kilogram speelt hierbij trouwens een positieve rol.

De Mitsubishi Space Star 1.0 Intense van binnen

Binnenin vind je voldoende ruimte. Voorin is de beenruimte voldoende en er is hoofdruimte te over. Achterin is het alleen een beetje krap voor het onderstel. In de kofferbak vind je een ruimte van 235 liter. Niet overdreven groot. Maar door de achterbank weg te klappen, kun je de bagageruimte nog vergroten. Het dashboard ziet er verzorgd uit. Het instrumentarium is compleet. In deze Intense-uitvoering kun je ook zien of je zuinig rijdt of niet. Hoe meer groene blokjes je op de econometer ziet, hoe zuiniger je rijdt.

De Mitsubishi Space Star 1.0 Intense en het milieu

Mitsubishi claimt voor de eenliter versie met start-stopsysteem een gemiddeld brandstofverbruik van 4 l/100 km (1 op 25). Maar zoals al eerder gemeld, hebben we dat niet gehaald. Toch mag je de Space Star met een gemiddeld verbruik van 1 op 18 bij een vlotte rijstijl nog steeds zeer zuinig noemen. De CO2-uitstoot bedraagt 92 g/km. Hij is voorzien van energielabel A. De bijtelling bedraagt, afhankelijk van de uitvoering, 14 procent of 20 procent.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.