logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Jaguar E-Pace I

Middenklasse SUV… maar dan wel een Jaguar!

De Jaguar E-Pace is als occasion geen bijzonder courante auto. De oorzaken daarvan zijn niet heel duidelijk. Hij heeft immers zowel zijn naam als zijn zeer geslaagde uiterlijk mee. SUV’s zijn er volop in deze klasse, met deze Jaguar kan de koper zich echt onderscheiden.

Pluspunten
  • Rijdt erg prettig, comfortabel
  • Erg fraai interieur
  • Onderscheidende vormgeving
Minpunten

Wat vindt de Wegenwacht?

De twee problemen waarvoor een E-Pace-rijder de hulp inroept van de Wegenwacht, kunnen we feitelijk de Jaguar niet kwalijk nemen. Het komt voor dat de auto onverwacht met een compleet lege accu staat. De oorzaak ligt dan in een achteraf ingebouwd alarmsysteem, dat bij stilstand de accu leeg trekt. Uiteraard krijgt de onfortuinlijke Jaguar-rijder direct starthulp. Bij de versies met dieselmotor komt het wel voor dat de motor niet meer wil starten. Oorzaak is dan gewoon een te laag AdBlue-niveau, maar dat is iets wat de regelmatige bestuurder van de auto in de gaten moet houden. Gewoon tijdig die vloeistof bijvullen, dat voorkomt dit probleem. Uiteraard lost de Wegenwacht dit in voorkomende gevallen ook op.

Over de Jaguar E-Pace

Natuurlijk mag ook een merk als Jaguar niet ontbreken in het aanbod van de middenklasse SUV’s. Daarbij heeft het merk het voordeel concerngenoot te zijn van Land Rover. Deze E-Pace komt onderhuids sterk overeen met de kleinste Range Rover, de Evoque. Maar ja… de stijl is wel heel anders. Alleen de naam Jaguar roept al een fraai beeld op, dat staat wel even ergens voor. OK, daar staat tegenover dat Jaguar nooit eerder een model in deze klasse had, dus elke klant moet worden ‘veroverd’. Dat laatste geldt bij occasions even sterk als ‘nieuw’. Wie in deze klasse ‘winkelt’, zou de E-Pace (wat trouwens een onhandig gekozen naam is, vooral door de mogelijke verwarring met de I-Pace) op z’n minst in overweging moeten nemen.

Uitvoeringen en varianten

Vanaf de introductie is de E-Pace er in een enorme variatie in uitvoeringen, het gaat echt om tientallen! Technisch zijn er zes varianten. De basisversie heet P200. Deze is voorzien van een 2,0 liter viercilinder benzinemotor met turbo en intercooler (147 kW/200 pk), gekoppeld aan een negentraps (!) automatische transmissie en voorzien van vierwielaandrijving. De P250 heeft dezelfde techniek, maar de motor levert nu, inderdaad, 183 kW/249 pk. Voor de P300 geldt hetzelfde, maar nu met, geheel volgens verwachting, 221 kW/300 pk.

De lijn met diesels start met de D150. Deze heeft een 2,0 liter viercilinder diesel, goed voor 110 kW/150 pk en deze is voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving. De D150 is er ook met vierwielaandrijving en dan is de negentraps automaat als optie beschikbaar. De D180 heeft dezelfde dieselmotor, maar nu met 132 kW/180 pk. Vierwielaandrijving is bij de D180 standaard, evenals de handgeschakelde transmissie, met de automaat als optie. Tot slot is er de D240, met de viercilinder 2,0 liter diesel, die nu 177 kW/240 pk levert. Vierwielaandrijving en automatische transmissie zijn nu standaard.

In de herfst van 2020 is het leveringsprogramma flink opgeschud en per saldo kleiner geworden. Niettemin is er een nieuwe basismotor, de P160. Dit is een 1,5 liter driecilinder mild hybrid benzinemotor, met een turbo en intercooling, goed voor een systeemvermogen van 118 kW/160 pk. De P160 heeft in alle gevallen voorwielaandrijving en de negentraps automaat. De P200 en P250 zijn op wat details na ongewijzigd. De normale P300 is begin 2022 uit het programma verdwenen. Dat was ook verwarrend, want vanaf de facelift kennen we de P300e. Dat is een plug-in hybride, met als basis de 1,5 liter driecilinder benzinemotor en samen komen die tot een systeemvermogen van 227 kW/309 pk.

Het aanbod dieselmotoren is teruggebracht tot twee. Basis is nu de D165, waarin de 2,0 liter motor nu 120 kW/163 pk levert. Deze is er handgeschakeld met voorwielaandrijving, of met de automatische transmissie en vierwielaandrijving. De andere diesel is de D200, een 150 kW/204 pk sterke ‘mild hybrid’, in alle gevallen met vierwielaandrijving en de automatische transmissie.

De beperking van het leveringsprogramma zit voornamelijk in de beperking van het aantal uitrustingsniveaus. Voor de wijziging was er een naamloze basisversie, gevolg door de S, SE, HSE en dat drietal nogmaals als R-Dynamic. Daarnaast waren er tijdelijke versies zoals de Premium Edition, First Edition en Chequered Flag. Na de wijziging is de basisversie vervallen, de HSE is er alleen nog als R-Dynamic, met als tijdelijke versies de Launch Edition en R-Dynamic Black.

De Jaguar E-Pace als occasion

Helaas is de E-Pace in zijn eerste jaren geen enorme bestseller geworden. Daardoor is het occasionaanbod best overzichtelijk. Daarbij is het wel een complicatie dat door de breedte van het leveringsprogramma onderling vergelijken van occasions lastig wordt. Vind maar een twee identieke exemplaren, waardoor die zijn te vergelijken op bijvoorbeeld kilometerstand en prijs. De verdeling binnen het aanbod is ook niet echt gelijkmatig. Diesels nemen maar goed 10% van het aanbod voor hun rekening, de mild-hybrids al het dubbele. Het is logisch, gezien de vorige alinea dat vrijwel elke E-Pace de heerlijke automatische transmissie heeft, handgeschakelde versies moeten met een lampje worden gezocht. Het overgrote deel van de gebruikte E-pace-modellen staat bij de officiële dealers van het merk, al zal dat in de loop der tijd gaan verschuiven. Die dealers hanteren het occasionlabelJaguar Approved. Dat staat onder meer voor twee jaar garantie en twee jaar pechhulp.

De proefrit

De beleving van een Jaguar is altijd bijzonder, ook al is deze E-Pace gevoelsmatig nog geen typische Jaguar. Eenmaal op weg, overtuigt hij met heel goede rijeigenschappen. Feit is wel dat de E-Pace erg zwaar is. Diverse versies hebben een rijklaar gewicht van meet dan twee ton. Dat heeft niet alleen effect op de Houderschapsbelasting, maar is ook merkbaar onder het rijden. Het comfort voert de boventoon, de dynamiek die bij het merk Jaguar wordt verwacht is niet echt aanwezig. Ervaring leert dat een R-Dynamic-uitvoering juist zo stug is geveerd, dat vering lijkt te ontbreken. Het geluidsniveau is heel laag, de afstemming van het onderstel is heel comfortabel zonder ‘zweverig’ te worden. We reden proef met een P300e en de opmerking over het geluid wordt nog sterker als blijkt dat het geen noemenswaardig verschil maakt of de auto elektrisch rijdt, of op de benzinemotor. Opvallend zijn ook de bijzonder fijne voorstoelen, die in alle richtingen elektrisch verstelbaar zijn. De carrosserie is door zijn vorm wel heel onoverzichtelijk en daarbij is onder het rijden ook het uitzicht in de binnenspiegel heel beperkt. Het interieur is net ruim genoeg voor vier volwassenen. De afwerking en aankleding van het interieur is erg fraai, let maar eens op die mooie stiknaadjes en zo. De uitrusting verschilt natuurlijk per uitvoering, maar de bediening van de diverse functies via het centrale display werkt voorbeeldig. Met name de navigatie krijgt een compliment.

Conclusie

De Jaguar E-Pace is als occasion blijkbaar geen voor de hand liggende keuze voor een wat groter publiek. Toch is er echt een doelgroep die deze Jaguar zal weten te waarderen en voor een deel moet die kopersgroep de auto nog ontdekken. Anders gezegd: de auto verdient meer waardering dan hij nu van automobilisten lijkt te krijgen.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Jaguar e-Pace.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Broekhuis Jaguar/Land Rover Utrecht

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.