Auto Review Renault 5 E-Tech III
Auto van het Jaar 2025
Renault 5 E-TECH Electric Iconic Cinq
- Pluspunten
- Ziet er uit om te zoenen
- Spaarzaam verbruik
- Verrassend grote kofferbak
- Auto van het Jaar 2025
- Minpunten
- Krap op de achterbank
- Vooralsnog duurder dan verwacht
- V2G-techniek laat voorlopig op zich wachten
Gezien de jubelende ontvangst is het onvoorstelbaar dat Laurens van den Acker -de Nederlandse hoofdontwerper van de Renault Group- jarenlang heeft moeten leuren met zijn reïncarnatie van de Renault 5. Maar de aaibare EV is er nu dan eindelijk en dat zullen ze bij de dealers weten ook!
Conclusie
Geef me de vijf! Dat gaan ze bij de Renault-dealer vermoedelijk heel veel horen de komende tijd. Je kunt namelijk niet anders dan verliefd worden op deze Renault. Zijn ontwerp is om te zoenen, hij springt spaarzaam om met stroom, heeft een grote kofferbak en is leverbaar met een riante veiligheidsuitrusting. Dat de 5 voorlopig een stuk duurder uitpakt dan verwacht, er voor dit soort bedragen grotere EV’s te koop zijn en je de Renault in ieder geval het eerste jaar niet als thuisbatterij kunt inzetten, zal door de meeste geïnteresseerden liefdevol onder het tapijt worden geveegd.De Renault 5 is verkozen tot Auto van het Jaar 2025.
Type auto en prijs
De Renault 5 is misschien niet het eerste model waar je aan denkt wanneer je een iconische auto moet noemen. Reken je alle carrosserievarianten mee, dan zijn er echter dik 10 miljoen exemplaren van gebouwd: bijna drie keer zoveel als van de Citroën 2CV, alias de Lelijke Eend!
Op zoek naar een model om de Twingo en Zoe te vervangen, herinnerde Laurens van den Acker zich de populaire gezinsauto uit de jaren ‘70. Het ontwerp stond zo op papier, maar het duurde jaren eer de Nederlandse hoofdontwerper van de Renault Group groen licht kreeg van de top van het bedrijf.
Allesbeslissende duw in de rug
Daarna ging het hard: het in 2021 gepresenteerde studiemodel van de nieuwe Renault 5 werd dusdanig enthousiast ontvangen, dat het lijnenspel werd bevroren: het design mocht niet meer worden aangepast. Een hele uitdaging voor de Renault-ingenieurs, die gewend zijn dat een auto rond hun platform wordt ontworpen. Ditmaal ging het precies andersom!
De reïncarnatie van de 5 is een uithangbord, bedoeld om elektrisch rijden een allesbeslissende duw in de rug te geven. De Renault is namelijk uitsluitend verkrijgbaar op stroom. Als je het de Fransen vraagt, vormt de nieuwe 5 een alternatief voor auto’s als de Fiat 500e en elektrische Mini Cooper. Afgaand op eerdere berichten zou de Renault qua prijs precies tussen die twee modellen in moeten vallen. Maar de beloofde vanafprijs van 25 mille geldt alleen voor het instapmodel, dat pas in 2025 op de Nederlandse markt verschijnt. Een uitvoering met een kleine batterij, zonder snellaadmogelijkheid.
De voordeligste 5 die Renault op dit moment levert, is paradoxaal genoeg de een-na-duurste variant. Die zit met een 150 pk sterke elektromotor, 52 kWh aan batterijen, een warmtepomp en navigatie inclusief laadstops rijk in de toebehoren, maar dat mag dan ook wel. Prijzen beginnen bij € 32.990 of € 449 per maand, wanneer je liever kiest voor private lease. Renault verstrekt twee jaar garantie zonder kilometerbeperking op de complete 5 en acht jaar of 160.000 kilometer op de benodigde batterijen.
Hoe rijdt de 5 E-TECH Electric
Ga er maar aan staan: een bodemgroep ontwerpen voor een auto waarvan de buitenmaten al vast liggen! De techneuten van Renault speelden daarvoor leentjebuur bij het platform van de elektrische Mégane en Scénic. De krachtbron van de 5 is eveneens van die zustermodellen afgeleid.
De kleine Renault is leverbaar met één elektromotor, in drie verschillende vermogens. Wij reden de op dit moment meest krachtige variant, goed voor 150 pk en 245 Nm koppel. Het trekgewicht van de EV bedraagt 500 kilogram: naar verluidt geldt dat voor alle motorversies. Afhankelijk van de gekozen uitvoering weegt de 5 tussen de 1.350- en 1.450 kilogram. Twee keer zoveel als de oorspronkelijke Renault 5, maar voor een hedendaagse elektrische auto is het desondanks een relatief bescheiden gewicht.
Comfortabeler dan de Mégane
Je voelt de kilo’s ook niet aan de aaibare EV af, hoewel er opvallend veel weerstand in het stroompedaal zit. Zelfs in de sportstand! Dring je aan, dan gaat de Renault er alsnog vandoor. De besturing is aangenaam direct en de stoelen zien er niet alleen fraai uit, maar zitten ook goed. De grootste verdienste is echter het veer- en dempcomfort. Renault monteert een kostbare achterwielophanging onder de 5, die normaliter is voorbehouden aan grotere auto’s. Daardoor rijdt de 5 aangenamer dan zijn broer de Mégane.
Aanmerkingen op het rijgedrag hebben we nauwelijks. De 5 is mooi stil, op wat wervelingen rond de buitenspiegels na op hogere snelheden. En het zicht rondom houdt door de relatief kleine ramen niet over. De aanvullende veiligheidsuitrusting op de Renault is echter van hoog niveau: je kunt hulpsystemen op de 5 krijgen die doorgaans niet leverbaar zijn op een auto van dit formaat.
Tot vijf hulpsystemen tegelijk de mond snoeren
Denk bijvoorbeeld aan een automatisch remsysteem bij achteruit rijden en een waarschuwing voor achteropkomend verkeer wanneer je uit wilt stappen. Die twee systemen moeten echter wel van de optielijst komen, zelfs wanneer je kiest voor het meest luxueuze uitrustingsniveau.
Ideaal -en standaard!- is de mogelijkheid om aan te geven van welke rijassistentie je minder gediend bent. Je kunt tot vijf hulpsystemen programmeren die met een druk op de knop het zwijgen worden opgelegd. Die handeling zul je nog steeds elke rit opnieuw moeten uitvoeren, maar dat is op deze manier een kleine moeite.
De 5 E-TECH Electric van binnen
Er is minstens zoveel zorg besteed aan het ontwerp van het interieur als aan dat van de buitenzijde. Ook van binnen vind je de nodige knipogen naar de oorspronkelijke 5, al zijn sommigen daarvan voorbehouden aan duurdere uitrustingsniveau’s. De door ons gereden Iconic Cinq-versie voert de typenaam in sfeerverlichting op het dashboard. Wissel je van rijmodus, dan kleurt de 5 mee.
Renault sloeg voor het infotainmentsysteem de handen ineen met Google, zoals het dat al eerder deed bij de Mégane en Scénic. Ideaal, want voert jouw reis verder dan de in de batterij aanwezige stroom, dan stippelt de 5 eigenhandig de gunstigste laadstops voor je uit. Nieuw is, dat het systeem daarbij ook zaken als de windsnelheid (!) in ogenschouw neemt.
Accessoires uit de 3D-printer
De 5 valt in grote mate te personaliseren, van de print op je dak tot de keuzehendel van de automaat. De bovenzijde kun je wisselen, zodat je rond kunt rijden met verschillende designs. Renault biedt ook een serie accessoires uit de 3D-printer aan: voordelig voor zowel de fabrikant als de berijder. Het praktisch nut ontgaat ons alleen een beetje. Zo kun je kiezen voor een rooster dat de bekerhouders bedekt. Maar die kun je dan vervolgens niet meer gebruiken!
Verder is het jammer dat de bovenzijde van de portieren is bekleed met knalhard kunststof. Dat zie je niet, maar je voelt het wel! Daarnaast is het jammer dat stoel- en stuurwielverwarming zijn voorbehouden aan het duurste uitrustingsniveau: zaken die aanzienlijk schelen in het energieverbruik aan boord en bij menig ander EV-fabrikant standaard worden meegeleverd.
De kofferbak van de kleine Renault is verrassend groot, met een inhoud van minimaal 326- en maximaal 1.000 liter. Daar kan de concurrentie niet aan tippen. Helaas heeft de 5 een hoge tildrempel en ontbreekt een variabele bagagebodem. Daardoor ontstaat er geen vlakke laadvloer. Onder de bodem is er wel een vak om je laadkabel op te bergen. De Renault heeft geen opbergruimte voorin; onder de oorspronkelijke motorkap vinden we daadwerkelijk de krachtbron.
Omdat aan het uiterlijk niet getoornd mocht worden, is de binnenruimte van de 5 beperkt. De Renault is 3,92 meter lang, met een wielbasis van 2,54 meter. Voorin zit je prima, maar op de achterbank kun je alleen de kinderen kwijt. Zij zitten weliswaar met opgetrokken knieën, maar kunnen in elk geval hun hoofd en knieën vrij bewegen. Dat zit er voor volwassenen niet in. Of je kroost het erg naar zijn zin zal hebben, is overigens maar de vraag: de achterpassagiers moeten het zonder eigen stroompunten en ventilatieroosters stellen.
De 5 E-TECH Electric en het milieu
Vermogen en actieradius zijn bij de 5 nauw met elkaar verbonden. De 52 kWh grote batterij is voorbehouden aan de 150 pk sterke variant. Koop of lease je de Renault met 95- of 120 pk, dan krijg je 40 kWh aan accucellen mee. Het theoretische rijbereik van de voordeligste versies bedraagt 312 kilometer, de maximale laadsnelheid 80 kW. De door ons gereden uitvoering met een 52 kWh grote batterij komt op papier 410 kilometer ver en kan met 100 kiloWatt laden.
De goedkoopste 5 vist op wel meer manieren achter het net. Zo kan het instappertje maar met één fase laden en is die variant niet geschikt om stroom terug te leveren aan het net of andere elektrische apparaten. Alle andere uitvoeringen van de aaibare Renault kunnen dat wel, met de kanttekening dat de benodigde techniek op dit moment nog niet voor handen is.
Afremmen tot stilstand
Om de 5 daadwerkelijk als thuisbatterij te kunnen inzetten, zijn een speciale laadpaal en een energiecontract van Renault-dochter Mobilize benodigd. Beiden worden in ons land nog zeker een jaar niet geleverd.
Renault heeft de benodigde systemen om te remmen en te regenereren -normaliter zijn dat er twee- gecombineerd. Daarmee bespaart de fabrikant kosten en gewicht. Je voelt niet wanneer er stroom wordt teruggewonnen of daadwerkelijk geremd, al kun je afremmen tot stilstand nooit met alleen het stroompedaal af.
Om optimaal gebruik te maken van de meegebrachte stroom, beschikt de 5 over een spaarmodus en een speciale regeneratiestand op de automaat. Zoals gezegd zou onze testauto in theorie maximaal 410 kilometer ver moeten kunnen komen op een lading stroom. In het achterland van Nice, waar we menig steile klim moesten trotseren, realiseerde de Renault een praktijkverbruik van 13,2 kWh per 100 kilometer. Daarmee komt de actieradius daadwerkelijk in de buurt van de fabrieksopgave.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
