logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mazda CX-3 I 1e facelift

Functioneel naakt

Mazda CX-3 SkyActiv-G 121 Luxury

Pluspunten
  • Rijgedrag
  • Spaarzaam verbruik
  • Hoogwaardige afwerking
Minpunten
  • Beperkte binnenruimte
  • Stevig prijskaartje (met name extra's)

De Mazda CX-3 is vernieuwd, maar tegelijkertijd valt er minder te kiezen. De kleine crossover is voortaan nog maar leverbaar met één krachtbron. Het blijkt echter functioneel naakt.

Conclusie

Door te schaven en te slijpen, heeft Mazda diens CX-3 net weer ietsje beter gemaakt. We juichen ieder model toe dat diens fabrieksverbruik overstijgt; daarnaast waren we altijd al enthousiast over het rijgedrag en de bouwkwaliteit van de kleine crossover. Het matige zicht rondom blijft echter een aandachtspunt, net als de beperkte binnenruimte. Bovendien is de meerprijs voor een automaat of een aanvulling op de veiligheidsuitrusting wel érg stevig. Tot slot missen we de mogelijkheid om voor een semi-elektrische aandrijflijn te kiezen. Daar wordt een auto als deze pas echt zuiniger van!

Type auto en prijs

In ons land is één op de vijf verkochte Mazda’s een CX-3. Als je nu denkt dat dit komt omdat de Japanners hier maar vijf verschillende modellen verkopen, dan heb je het mis. Het huidige portfolio van Mazda bestaat uit 8 personenauto’s en met name hun semi-terreinwagens zijn populair. De op het platform van de Mazda2 gebouwde CX-3 wordt in de showroom echter overschaduwd door zijn broer de CX-30. Die crossover is niet alleen groter, maar staat ook op het chassis van de nieuwere Mazda3. Een opfrisbeurt moet de kleine crossover opnieuw in de kijker spelen. We gebruiken bewust niet het woord ‘facelift’, want aan de buitenzijde bleef de CX-3 ongemoeid. De carrosserie werd in 2018 al eens bijgepunt. Onderhuids is er wel het nodige veranderd. Zo is de veiligheidsuitrusting geactualiseerd en voegt de Nederlandse importeur een nieuw topmodel toe. Op deze Signature-uitvoering valt alleen nog metallic lak bij te bestellen: zo compleet moet die versie zijn. Het belangrijkste nieuws vinden we onder de motorkap. Voortaan kun je in het geval van de CX-3 nog maar voor één krachtbron terecht: in het testonderdeel ‘De vernieuwde CX-3 en het milieu’ lees je daar meer over. Prijzen beginnen bij € 25.490. Voor dat bedrag krijg je een riante standaarduitrusting met automatische airconditioning, Apple CarPlay en de nodige rijhulpsystemen. De Mazda ondervindt niet alleen concurrentie uit eigen huis, maar treft ook buiten de deur de nodige alternatieven op zijn pad. Van de Peugeot 2008 (minimaal € 25.460) tot de Audi Q2 (vanaf € 36.516) hebben ze binnen dit segment allemaal wel iets van de Japanner te duchten.

Hoe rijdt de vernieuwde CX-3

Dat de Mazda zo’n vervaarlijke concurrent is, komt hoofdzakelijk door diens aanstekelijke rijeigenschappen. Hoewel de CX-3 een hoge auto is, ervaar je het model niet als dusdanig: hij ‘plakt’ aan de weg en biedt een communicatieve en directe besturing. Wij reden een 121 pk en 206 Nm sterke viercilinder benzineversie in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Het trekgewicht van die auto bedraagt 1.200 kilogram. Mazda kiest er al geruime tijd voor om te werken met krachtbronnen met een grote cilinderinhoud; turbo’s laat de fabrikant achterwege. Die aanpak werpt zijn vruchten af, want het zogenaamde SkyActiv-G blok is aangenaam soepel. Je kunt er moeiteloos 50 kilometer per uur mee rijden in de hoogste versnelling, maar als je zin hebt om eens stevig te accelereren, dan blijkt de CX-3 daar even goed voor in. Aan een stoplichtsprintje zouden we ons alleen niet wagen, want pas vanaf 3.500 toeren begint de semi-terreinwagen op stoom te komen. Op de momenten dat je geen prestaties van de benzinemotor verlangt, schakelt de krachtbron twee van de vier cilinders uit: een noviteit voor het model. Deze Mazda trek je aan als een jas, maar die eigenschap heeft voor- en nadelen. De cabine is zo knus, dat wie langer is dan 1.85 meter, altijd contact maakt met de middenconsole. Bovendien laat het zicht rondom te wensen over: het glasoppervlak is klein en de raamstijlen zijn fors. Het is daarom geen overbodige luxe dat de Japanners de veiligheidsuitrusting van de CX-3 nog eens tegen het licht hebben gehouden. Een nieuwe toevoeging is een fraaie 360 graden camera, waarmee je alsnog een goede indruk krijgt van je omgeving. Hoewel de Mazda een stel uit de kluiten gewassen buitenspiegels heeft, voegen die weinig toe. Ze zitten te ver naar voren om je werkelijk van dienst te zijn en verstoren bovendien de rust aan boord met de rijwind die ze produceren. De 360 graden camera maakt deel uit van een optiepakket, dat alleen op de een-na-duurste uitrustingsvariant kan worden besteld. Je profiteert dan meteen van verbeterde adaptieve verlichting en de mogelijkheid om het rijden in de file aan de Mazda over te laten (mits je hebt gekozen voor een versie met automaat, waarvoor een meerprijs van minimaal € 3.000 (!) is verschuldigd). Welke CX-3 je ook kiest: er is altijd een noodremsysteem met voetgangersherkenning aan boord.

De vernieuwde CX-3 van binnen

Mazda doet goede zaken met diens CX-modellen omdat ze fijn rijden, maar de fraaie vormgeving speelt ook een belangrijke rol. Dat geldt zowel voor de buitenzijde als het interieur. Pas wanneer je de bekledingsmaterialen aanraakt, besef je dat het binnenste van de CX-3 uit harde kunststoffen is opgetrokken. Dat zou je niet zeggen wanneer je er naar kijkt. De leeftijd van de crossover laat zich wel aanzien: anno 2020 doet het infotainmentscherm petieterig aan, net als het head-up display. Ben je langer dan gemiddeld, dan kun je niet eens fatsoenlijk aflezen welke gegevens daarop worden geprojecteerd! Op de achterbank moeten jouw passagiers het daarnaast zonder ventilatieroosters of stroompunten stellen. Zijn ze lang van stuk, dan ontbreekt het hen bovendien aan hoofd- en beenruimte. De kofferbak van de Mazda meet minimaal 350- en maximaal 1.260 liter. Je zoekt er vergeefs naar een stroompunt of een haakje voor je boodschappentassen, maar de bagagebodem is variabel en klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een vlakke laadvloer.

De vernieuwde CX-3 en het milieu

Toen de CX-3 in 2015 zijn intrede deed, was de kleine crossover beschikbaar met een diesel en twee benzinemotoren. De Nederlandse importeur grijpt de tweede opfrisbeurt van het model aan om dat leveringsprogramma te herzien. De door ons gereden, 121 pk sterke benzinevariant is in ons land veruit het populairst: reden om hier voortaan alleen nog die krachtbron te voeren. Daarmee vervalt ook de mogelijkheid om voor een vierwielaangedreven CX-3 te kiezen; die aandrijfvorm was voorbehouden aan een krachtiger benzinemotor. De Japanners geven voor onze testauto een verbruikscijfer op van 1 op 16,1. Wij wisten met 1 op 16,7 echter moeiteloos een gunstiger praktijkscore te realiseren.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.