Auto Review Toyota Proace City I
Volume voor het gezin
De Toyota ProAce Verso krijgt als occasion nog niet helemaal de waardering die de auto eigenlijk verdient. Voor Toyota is dit een beetje een vreemde eend in de bijt, maar een gezin dat behoefte heeft aan véél ruimte kan dit model zeer waarderen.
- Pluspunten
- Heel ruim interieur
- Rijdt heel goed
- Goede betrouwbaarheid
- Keuze uit benzine en elektrisch
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
Vanwege de overeenkomst met de Peugeot Rifter, Opel Combo en Citroën Berlingo gelden voor deze Toyota dezelfde opmerkingen met betrekking tot de betrouwbaarheid.
Rammelende geluiden uit de buurt van de voorwielen worden veroorzaakt door loslopende boutjes van de stabilisatorstang. De echte oorzaak hiervan is niet duidelijk, maar de Wegenwacht kan dit wel ter plekke oplossen. Dat is feitelijk de enige ‘pech’ die we voorlopig bij deze generatie compacte bestelwagens kunnen maken.
Bij exemplaren met de 1,2 liter driecilinder benzinemotor geldt wel een andere waarschuwing. Het is van groot belang dat de motorolie op tijd wordt ververst en vooral dat hiervoor olie van exact de juiste specificatie wordt gebruikt. ‘Verkeerde’ (goedkope?) olie kan veroorzaken dat de distributieriem wordt aangetast. Er komen dan vezels van die riem vrij die hun weg zoeken in de motor en op de gekste plekken verstoppingen in olieleidingen veroorzaken, met desastreuze gevolgen. Het kan zelfs gebeuren dat de distributieriem breekt, dat is op zichzelf al een kostbare zaak, maar in dit geval kan dit een complete motorrevisie veroorzaken, want waar zijn al die vezels naartoe? Dus… niet besparen op onderhoud en kwalitatief de juiste olie.
Over de Toyota ProAce City Verso
Het zou zo maar kunnen dat de ProAce in het achterhoofd een belletje laat rinkelen. Is dit eigenlijk wel een Toyota? Ehm… nee! Autofabrikanten werken steeds vaker op diverse niveaus samen. Deze Toyota komt op de logo’s na overeen met soortgelijke modellen van Citroën, Peugeot en Opel. In de basis hebben we het dan over compacte bestelwagens, maar hier beperken we ons tot de personenauto-versies, dus met een volledig ingericht interieur en natuurlijk rondom ramen. Zo’n model had Toyota niet eerder, dus voor dit merk is elk verkocht exemplaar ‘extra’. De bestelwagenversies kennen we als ProAce, de personenautoversies krijgen de toevoeging City Verso. Voor occasionkopers betekent dit een mooie aanvulling van het aanbod. In Nederland worden de versies met benzinemotor helaas fiscaal nogal benadeeld door het hoge BPM-tarief op nieuwe exemplaren. Dat werkt uiteraard ook door in de occasionprijzen. Gelukkig biedt Toyota dit model ook aan met volledig elektrische aandrijving, waarop géén BPM wordt geheven.
Uitvoeringen en varianten
Uiterlijk zijn ze nauwelijks te onderscheiden, maar er zijn dus in feite twee productlijnen onder de naam ProAce City Verso, elk in twee verschillende lengtes. De korte versie is 440 cm lang en staat op een wielbasis van 278 cm. Deze versie is altijd voorzien van een vijfpersoons interieur. De lange versie mee 475 cm met een 297 cm lange wielbasis. Deze kan als optie zijn voorzien van een extra achterbank en is dan dus zevenpersoons.
De elektrische versies zijn voorzien van een 100 kW/136 pk sterke elektromotor in combinatie met een 50 kWh grote batterij. De benzineversies hebben in alle gevallen een 1,2 liter driecilinder. Die is er in twee varianten: 81 kW/110 pk met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, of 96 kW/130 pk met een achttraps automatische transmissie.
De vier verschillende uitrustingsniveaus heten ‘Cool’, ‘Live’, ‘Active’ en ‘Dynamic’. De basisversie ‘Cool’ is in de lente van 2022 volledig uit het programma geschrapt. Tegelijk is bij de benzineversies het aanbod ook drastisch ingeperkt. De ‘korte’ 81 kW-versie is er alleen nog als ‘Live’, de 96 kW-versie juist als ‘Active’ en ‘Dynamic’. Bij de lange versies is de 81 kW er ook nog als ‘Active’ en de 96 kW ook als ‘Live’.
De Toyota ProAce City Verso als occasion
Bij dit soort auto’s is het in het online occasionaanbod altijd lastig zoeken. Dat komt omdat modellen als de ProAce in veel grotere aantallen worden verkocht als bestelauto, dus het is soms even een digitale zoektocht om de personenauto-versies eruit te vissen. Het aanbod gebruikte exemplaren is vooral te vinden bij de officiële Toyota-dealers.Dit soort auto’s op personenauto-kenteken kan natuurlijk ook zakelijk/bedrijfsmatig worden ingezet, al zijn de occasionkopers vooral particuliere automobilisten. Zo’n zakenauto rijdt vaak op een langlopend leasecontract. Daardoor kan het voorkomen dat zo’n fijne ‘bus’ na een aantal jaren gebruik opduikt bij een outlet van een grote leasemaatschappij.
Een sterk punt van de ProAce City Verso ten opzichte van zijn soortgenoten bij de genoemde andere merken, is dat dit model ook in de bij Toyota inmiddels gebruikelijke garantieregeling valt. Dit betekent tien jaar volledige garantie, tot een maximum van 200.000 kilometer. Die is ook overdraagbaar bij verkoop als occasion, maar in alle gevallen geldt wel de voorwaarde dat de auto uitsluitend is onderhouden door Toyota-dealers of -specialisten.
De proefrit
Als potentiële koper van zo’n enorm ruime gezinsauto, is het zaak vooraf even vast te stellen: wàt willen we precies? Gaat het op de eerste plaats om de ruimte voor spullen, of moeten er vooral kinderen of volwassenen mee? Zo ja, hoeveel: is vijf zitplaatsen genoeg, of moeten het er echt zeven zijn. Daarbij is het goed om te weten dat de achterste zitrij in een zevenpersoons ProAce City Verso op zich ruim genoeg is voor volwassenen -of pubers in een groeispurt-, maar de bereikbaarheid is natuurlijk minder handig.
Een andere keuze die vooraf moet worden gemaakt: wordt het elektrisch, of een benzinemotor? Er is veel te zeggen voor de elektrische versie, mits aan huis of vlak in de buurt een goede mogelijkheid beschikbaar is om de accu op te laden. Het gemiddelde stroomverbruik van de elektrische versie ligt rond de 22 á 23 kWh/100 km. Een simpele rekensom leert dat een 50 kWh-batterij gedeeld door dat verbruik zorgt voor een actieradius tussen 200 en 230 km. Als vooral veel stadsverkeer of veel wat kortere afstanden worden gereden, dan is zo’n elektrische versie een prima optie.
Wordt het toch ‘benzine’, dan is er nog het onderscheid tussen de twee aandrijvingen. De 81 kW-versie blijkt maar ‘net aan’ sterk genoeg. Zeker bij volle belading heeft die het moeilijk en dan is de 96 kW-versie te prefereren. Die heeft tevens de erg fijne automatische transmissie. Dat vergroot comfort en gebruiksgemak, met name ook weer in stadsverkeer. De 81 kW-versie zal in de praktijk uitkomen op een verbruik van gemiddeld 1 op 12 á 13. De 96 kW-versie is onder gelijke omstandigheden net even wat zuiniger, omdat die ‘meer heeft bij te zetten’ en de automaat schakelt natuurlijk altijd optimaal.
De rijeigenschappen zijn feitelijk in alle gevallen verrassend goed. De wat hogere zit is wellicht even wennen, maar zowel leeg als beladen is het veercomfort opmerkelijk prettig. Daarbij valt ook het geluidsniveau enorm mee, ook als de ruimte achterin leeg is.
Tja, het allerbelangrijkste punt is uiteraard het ruimte-aanbod. Met alle zitplaatsen rechtop bedraagt de minimale bagageruimte in de korte versie al 597 liter. Daaraan kan vrijwel geen stationcar tippen! In een lange versie met vijf zitplaatsen is zelfs al 850 liter beschikbaar. Met de zitplaatsen ‘plat’, heeft de korte 1.414 liter (bijna anderhalve kubieke meter!) beschikbaar en de lange zelfs 1.672 liter. Daarnaast zijn er diverse handige opbergvakken voor allerhande spullen, bijvoorbeeld de brede ruimte boven de voorruit, over de volle breedte van de auto.
Conclusie
Er zijn niet zóveel particuliere occasionkopers die behoefte hebben aan alles wat de ProAce City Verso heeft te bieden. Het aanbod is ook niet zo groot, maar de kopers die dit zoeken, hebben aan deze Toyota wel een heel goede keuze. Een belangrijk pluspuntje ten opzichte van de soortgenoten van andere merken is natuurlijk de zeer uitgebreide garantieregeling.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Toyota ProAce Verso.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
