logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Dacia Logan II

No-nonsense en waar voor je geld

Dacia - Logan

Pluspunten
  • Echt veel ruimte
  • Prettig veercomfort
Minpunten
  • Saai, tijdloos model
  • Enkele kleine storingen bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

Technisch is de Logan MCV opgebouwd uit bestaande en bewezen Renault-onderdelen, met name van de vorige en de huidige Clio-generatie. De bestaande techniek kent weinig vaak voorkomende euvels. Als de zekering van de remlichten kapot is (en de remlichten dus niet meer branden!), gaat vreemd genoeg met controlelampje van de motor branden. De Wegenwacht kan dit ter plekke herstellen, maar waarom gaat die zekering stuk? Een Logan die helemaal niet wil starten, dat is vaak een kwestie van een losse stekker achter het contactslot. Kwestie van vastzetten. Die driecilinder kent ook weinig problemen. In de winter komt het wel eens voor dat er zich vocht verzamelt in de onderste slang van de intercooler. Als dat bevriest, zal de motor wat minder trekkracht leveren. Als dat vocht echt de slang blokkeert, loopt de motor niet meer. Het gebeurt ook wel eens dat de ladingssensor van de accu kapot gaat. Dan slaat de motor niet aan, omdat de elektronica de accu niet ‘ziet’. De Wegenwacht lost dit op, de auto rijdt weer, maar er moet wel een nieuwe sensor in.
De Dacia Logan MCV is als occasion tamelijk populair. Ook als gebruikte auto staat het idee achter de auto als een huis een flinke middenklasse-stationcar voor de prijs van een stadsauto. De concurrentie ligt als occasion anders dan nieuw.

Waar praten we over?

Het blijft opmerkelijk dat deze Logan MCV een duidelijk àndersoortige auto is, dan de gelijknamige voorganger. Die was een stuk hoger en bood daardoor enorm veel ruimte, hij was er desnoods zelfs als volwaardige zevenzitter. Dat model was de klapper van Dacia en juist daarom is het vreemd dat deze generatie ‘gewoon’ een vijfdeurs stationcar is. Dat laat onverlet dat dit model ook ten volle de idealen van Dacia uitdraagt: ‘doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’ en ‘lekker veel voor weinig’ zijn concepten die veel Nederlanders aan blijken te spreken. Hoewel… zaken als uitstraling van een merk en vormgeving blijken voor veel autokopers zwaar te wegen en daar heeft de Dacia-rijder per definitie lak aan. Net als andere Dacia’s maakt deze Logan MCV gebruik van de techniek van diverse populaire Renaults (Clio, met name), wat voor een deel de lage nieuwprijs bepaalt.

Uitvoeringen en varianten

Lekker overzichtelijk: de Logan MCV kent géén carrosserievarianten (in sommige landen wordt een vierdeurs sedan geleverd), twee motoren en drie uitvoeringen. Die motoren zijn bekend. De 0,9 liter driecilinder benzinemotor (66 kW/90 pk) zit in tal van Renault-producten. Alternatief is de 1,5 liter dieselmotor, eveneens met 66 kW/90 pk. Begin 2016 is er een variant bijgekomen, de Bi-Fuel, waarbij de benzinemotor af fabriek is voorzien van een autogas-installatie. Alleen de normale benzinemotor is ook geleverd met een semi-automatische vijftraps transmissie. In het najaar van 2016 is er een minimale facelift doorgevoerd, die vooral is aangegrepen om het aantal uitvoeringen terug te brengen. Even goed zijn er in 2017 juist weer twee bij gekomen, de Stepway en de Royaal. De basisuitvoering heet Ambiance, dan is er een Lauréate en de topversie Prestige. In 2015 is er een actieversie ‘10th Anniversary’, vanwege het tienjarige jubileum van Dacia in Nederland, in z’n huidige vorm. In 2016 is er ook een tijdelijke versie die ‘Robust’ heet, uitsluitend met de benzinemotor.

De Dacia Logan als occasion

Kopers van een nieuwe Dacia hebben argumenten te over, dan komt de concurrentie alleen van occasions van andere merken en ja, met een Dacia rij je wel ‘nieuw’, voor wat dat waard is. Na een paar jaar ligt de situatie iets anders. Nu is ook de Dacia gebruikt en voor hetzelfde geld zijn ook volop stationcars van gerenommeerde merken te koop, al zijn die dan wat ouder. Wat wordt het, een Dacia van een paar jaar oud, of een Volkswagen, Opel, Peugeot of uiteraard Renault van pakweg vijf jaar oud? Er staat een aardig aanbod gebruikte Logan MCV’s in het land, al hebben de dealers de eigenschap voorraadauto’s door de scherpe prijsstelling ook bij de occasions aan te bieden. Als ze nog wat ouder zijn, komen Dacia’s juist vrij vaak voor bij handelaren in gebruikte auto’s. Het overgrote deel van alle Dacia-kopers kiest voor een normale benzineversie. De diesels maken hooguit 10% van het hele aanbod uit, de autogas-uitvoeringen ook zoiets. Uiteraard is het in beide gevallen noodzakelijk véél kilometers te rijden om daadwerkelijk voordeliger uit te zijn en daarvoor is een Dacia niet de meest voor de hand liggende keuze. Overigens zijn ook de versie met (half-) automaat bijna onvindbaar.

De proefrit

Wie verwacht dat een Dacia wel goedkoop is, maar ‘vreselijk’ rijdt, moet beslist eens een flinke proefrit maken. Dat is bepaald niet het geval. Een Dacia imponeert niet met fratsen, maar rijdt best goed. Moderne veiligheidsuitrustingen en dergelijke zijn bij Dacia onbekend. De Logan MCV imponeert vooral met zijn prima veercomfort, waarmee oneffenheden heel goed worden verwerkt. Dat is zeker voor een gezinsauto wel zo lekker. Een minpuntje in dit verband zijn de vrij korte zittingen van de voorstoelen, waardoor de bovenbenen wat weinig steun hebben. Dat is niet zó erg, want dit is ook niet het type auto waarmee bijvoorbeeld enorme vakantieritten worden gemaakt. De Logan MCV blinkt vooral uit in zijn fantastische ruimte-aanbod. Volwassenen kunnen desnoods achterin prima zitten en de bagageruimte heeft al een minimale inhoud van 510 liter. Met de tweedelige achterbanleuning néér is dat al ruim 1.300 liter en het is zo zelfs mogelijk planken tot een lengte van 270 cm te vervoeren. Handig voor de doe-het-zelver! Met veel zwart plastic is de uitvoering van het dashboard eenvoudig. Wie consequent is, kiest natuurlijk voor de basisversie, maar in de praktijk is de minder Spartaanse Lauréate met onder meer handbediende airco en elektrische ramen het meest gewild. De driecilinder benzinemotor laat zich alleen een beetje horen als stevig wordt doorgeaccelereerd en dat gebeurt wel eens, want die motor is maar net sterk genoeg voor de Logan. Zeker wanneer de ruimte flink wordt benut met mensen en spullen, dan moet hij er hard voor werken. Het gemiddelde verbruik is mede daardoor sterk afhankelijk van de wijze van gebruik, het varieert zo’n beetje tussen 1 op 12 en 1 op 15.

Conclusie

Als occasion is de Logan MCV net even de scherpte kwijt van het aanbod, wat ‘m als nieuwe auto sterk maakt. Wordt het een meer aansprekend merk, of kies je voor de functionele en franjeloze uitstraling van deze Dacia?
Deze auto is beschikbaar gesteld door Renault Nieuwendijk Aalsmeer

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.