Auto Review Mazda 5 I (CR)
Alternatief… met schuifdeuren!
Ten tijde van de komst van de Mazda 5 lag de strijd in de klasse middenklasse-MPV’s helemaal open. De 5 bereikte niet de verkochte aantallen van de echte bestsellers, maar is ook als occasion nog steeds een alternatief om heel serieus te nemen.
- Pluspunten
- Handig: schuifdeuren achter!
- Zeer betrouwbaar
- Comfortabel
- Minpunten
- Achterste zitrij onhandig
- Anoniem model
Wat vindt de Wegenwacht?
- Bij de Mazda 5 zijn enkele, merendeels vrij onschuldige klachten bekend.
- Er komen wel eens krakende geluiden uit de wielophanging voor. Dat klinkt niet fijn, maar op zich kan het geen kwaad.
- De achterschokdempers hebben het kennelijk zwaar en willen nog wel eens lek raken. Dat is voelbaar in het rijden, het is terecht een afkeurpunt bij de APK en het is raadzaam zo snel mogelijk beide schokdempers te laten vervangen.
- Opmerkelijk is de vaker voorkomende klacht over slechte radio-ontvangst. Daar is niet veel aan te doen, anders dan automatische zenderafstemming uitschakelen en dat gewoon weer met de hand te doen.
- De achterbanden hebben de neiging te ‘cuppen’, wat onnodig veel bandenlawaai veroorzaakt. Dit is te voorkomen door de voor- en achterbanden regelmatig te wisselen, waardoor de slijtage ook regelmatiger is.
- De kunststof achterklep kan bij ruw gebruik inscheuren bij de metalen scharnieren.
- De standkachel wil bij het begin van de koude periode wel eens heel erg wit roken. In sommige gevallen is het normaal dat de standkachel eventjes rookt. Er kan ook een defect zijn dat verholpen moet worden. De Wegenwacht kan dit tijdelijk oplossen.
Over de Mazda 5
Geen volumemerk kon zich halverwege de ‘noughties’ veroorloven géén middenklasse MPV in het programma te hebben. Mazda kwam met de 5, die zich direct wist te onderscheiden van de concurrentie door zijn zijschuifdeuren, in plaats van de normale portieren van de concurrentie. Helaas zagen lang niet alle MPV-kopers hoe handig die deuren in de praktijk zijn, vooral niet als je regelmatig kinderzitjes en kleine kinderen aan boord hebt, terwijl die MPV’s daarvoor bij uitstek zijn geschikt.
Uitvoeringen en varianten
- De Mazda 5 is geleverd met vier motoren: twee benzineversies en twee diesels.
- De 1,8 liter is het meest populair (85 kW/115 pk), alternatief is de 2,0 liter (107 kW/145 pk).
- De diesels zijn beide 2,0 liter groot, maar met onderscheidende vermogens: 81 kW/110 pk of 105 kW/143 pk.
- De normale uitvoeringen heetten in eerste instantie Exclusive, Touring, Executive en de wat sportievere Active.
- Tijdelijk zijn daaraan toegevoegd de Sense, Vision, Touring Generation en Luxury Edition.
- Begin 2008 was er een vrij minimale facelift. Daarbij zijn de aanduidingen van de uitvoeringen gewijzigd in S, TS, TS+, GT-L en GT-M.
- Pas nà deze facelift was er op de 2,0 liter benzinemotor ook een vijftraps automatische transmissie leverbaar
- De Katano was daarbij een tijdelijke aanvulling.
De Mazda 5 als occasion
Door de wat bescheidener verkoop, is ook het aanbod van de 5 als occasion minder groot dan van diverse concurrenten. Als je op zoek gaat naar een specifieke kleur of uitvoering, dan bestaat de kans dat je wat verder of langer moet zoeken naar de ideale occasion. Mazda heeft een schare trouwe rijders, die vaak ook kiest voor de zekerheid van de dealers van het merk.
Inmiddels is deze 5 zo lang uit het programma dat occasions niet vaak meer bij de merkdealers voorkomen. Niettemin is de kwaliteit van de auto zo goed, dat een exemplaar dat normaal is behandeld en onderhouden ook met een gerust hart bij een niet-merkgebonden autobedrijf kan worden gekocht. Zowel de dieselversies als exemplaren met automatische transmissie zijn vrijwel onvindbaar geworden.
De proefrit
De zijschuifdeuren zijn bijzonder handig in het gebruik (ideaal in een parkeergarage), maar dat is niet de enige ‘truc’ van deze Mazda. Als vierpersoons is de 5 bijzonder ruim, in het midden van de tweede zitrij is met een paar kunstgrepen een derde zitplaats te maken, zij het dat dit echt een noodzitting is. Een aantal uitvoeringen is voorzien van twee extra zitplaatsen helemaal achterin. Ook de zitplaatsen 6 en 7 zijn hooguit geschikt voor (niet al te grote) kinderen. De hoge zit hoort bij het soort auto, de voorstoelen van de Mazda zijn voldoende comfortabel.
De afstemming van vering en schokdemping is prettig comfortabel, al is de achteras wat erg ‘week’. Dat voel je al als je er alleen in rijdt en nog sterker wanneer het interieur ‘vol’ zit. In opbergruimte in het interieur moet de 5 in sommige concurrenten zijn meerdere erkennen.
De 1,8 liter motor is net sterk genoeg om vlot met het verkeer mee te rijden. Caravanners wordt de 2,0 aanbevolen, die mag 1.400 kg trekken. Bij normaal gebruik in Nederland mag je van een 1,8 een gemiddeld verbruik rond 1 op 12 verwachten.
Conclusie
De Mazda 5 heeft ten opzichte van zijn veel verkochte concurrenten enkele sterke punten. Dat geldt met name voor die schuifdeuren, de flexibiliteit van de indeling en natuurlijk zijn betrouwbaarheid, die inherent is aan het merk.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mazda 5.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
