logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Focus III

Focus op succes

Ford - Focus

Pluspunten
  • Sterk aanbod in de middenklasse
  • Comfortabel en toch sportief
Minpunten
  • Uiterlijk niet ieders smaak
  • Enkele kleine storingen bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

De storingen aan de Ford Focus die bij de Wegenwacht bekend zijn, hebben vrijwel altijdbetrekking op elektronica. Zo is de massakabel tussen accu en carrosserie nog wel eens de boosdoener, waardoor de sleutel niet wordt herkend en de motor dus niet start. De Wegenwacht weet hier raad mee. Als het hoofdrelais stuk is, zal de motor niet meer aanslaan. Indien er snel aan is te komen, vervangt de Wegenwacht ter plekke het hoofdrelais. Combinaties van elektronische storingen kunnen verschillende oorzaken hebben. Dat geldt bijvoorbeeld voor een losse stekker van de BCM-module. Deze bevindt zich in de voetenruimte van de voorpassagier. Als hier per toeval tegenaan wordt geschopt, kunnen deze storingen ontstaan. De Wegenwacht lost het snel op. Storingen waaronder uitval van het dashboard zijn ook wel te herleiden naar de parkeermodule, die zich bevindt in de kofferbak. De Focus functioneert weer normaal als hiervan de stekker wordt los genomen en uiteraard moet de storing in die module later door de garage worden opgelost. Puur mechanisch is de slijtage van de bedrading van de dynamo, die doorslijt op de oliepeilstok. De dynamo laadt dan niet meer en uiteindelijk zal de Focus stilvallen met een uitgeputte accu. De Wegenwacht isoleert de bedrading en geeft een starthulp. Als er daarna een flink stuk wordt gereden om de accu op te laden, is er niets meer aan de hand. Een 1,6 diesel die niet wil starten of zelfs is afgeslagen, is vaak te herleiden naar een storing op de EGR. De Focus doet het weer als de Wegenwacht hiervan de stekker lostrekt, uiteraard moet er in de garage wel een nieuwe EGR op worden gezet. De diesels hebben soms ook dringend behoefte aan een nieuw roetfilter. Het is vaak voorgekomen dat een Ford diesel er rond de 120.000 kilometer ermee ophoudt. Het motormanagement-lampje brandt, maar er zijn geen andere storingen te meten dan waarschijnlijk ‘DPF’: dieselpartikelfilter ofwel roetfilter. De auto moet direct naar de garage voor een nieuw filter.

De Ford Focus is als occasion supercourant. Dat is geen nieuws. De vorige generaties van de Focus waren even populair, maar ook deze derde generatie is weer zeer geliefd. Terecht, want Ford biedt hiermee een ijzersterk alternatief voor de andere bestsellers in de middenklasse.

Waar praten we over?

De Focus is één van de allerbelangrijkste Ford-modellen, samen met de Fiesta. Het bijzondere van de Focus is dat we ‘m gauw erg gewoon vinden. Het wemelt er van op de weg en dus kijk je er niet meer naar om. Ergens verdient de Focus beter, zijn imago is te ‘vlak’. Pas als je er wel eens een keer mee rijdt, ontdek je (weer) hoe goed de Focus eigenlijk is. Deze Ford heeft veel goede eigenschappen, waardoor het een erg prettige gebruiksauto is, juist ook als je veel onderweg bent. Maar, dan vind je ‘m ook weer gewoon en beseft te weinig dat hij zich kan meten met alle concurrenten. Ander sterk punt is zijn brede programma, met verschillende carrosserievormen, motoren en uitvoeringen.

Uitvoeringen en varianten

Wij kennen deze Focus als vijfdeurs, als vijfdeurs Wagon en als vierdeurs sedan, die in ons land nogal schaars is. In eerste instantie (2011) zijn er twee verschillende 1,6 liter benzinemotoren, plus twee diesels, een 1,6 en een 2,0. De 1,6 Ti-VCT benzinemotor levert 77 kW/105 pk, maar er is ook een versie met 92 kW/125 pk. De 1,6 ‘Ecoboost’ levert dank zij een turbo 110 kW/150 pk òf 134 kW/182 pk. De 1,6 liter diesel biedt 70 kW/95 of 85 kW/115 pk. De 2,0 liter diesel is er zelfs in drie versies, met 85 kW/115 pk (alleen in combinatie met automatische transmissie), 103 kW/140 pk en 120 kW/163 pk. Een jaar na de introductie wordt de bijzondere 1,0 liter driecilinder ook in de Focus toegepast, met 74 kW/100 pk en 92 kW/125 pk. Eind 2014 is er een heel ingrijpende facelift. De Focus krijgt een compleet nieuw front en past zo weer beter in de lijn met andere modellen, plus een vrijwel compleet nieuw dashboard. Bovendien haalt Ford flink de bezem door het motorenaanbod. De twee 1,0 liter driecilinders zijn gebleven, alle andere motoren zijn verdwenen. Nieuw is een zeer moderne en fijne 1,5 liter ‘Ecoboost’ viercilinder benzinemotor met 110 kW/150 pk. Begin 2016 komt daar nog een versie naast, met 134 kW/182 pk, uitsluitend voor de topuitvoering Titanium en de ST Line. Er is ook een nieuwe 1,5 liter TDCi-dieselmotor met 70 kW/95 pk of 88 kW/120 pk. De basisversie van de Focus-lijn heet Ambiente, die er alleen is met de basisbenzinemotor en is in januari 2018 geschrapt. De Trend biedt een stuk meer uitrusting, de Titanium neigt in deze klasse naar verwennerij. Tijdelijke uitvoeringen zijn de ‘First Edition’ (tot begin 2016), Lease Edition (vanaf begin 2017) en de Red & Black Edition (medio 2015 tot begin 2017). De sportieve smaakmakers Focus ST en RS laten we hier buiten beschouwing.

De Ford Focus als occasion

Als koper van een gebruikte Ford Focus kun je het jezelf gemakkelijk maken. Er staan er zóveel in het land te koop, dat het onzin is daarvoor ver van huis te gaan. Tik op een occasionsite je postcode in, dan blijken er binnen een straal van 20 kilometer nog steeds zo maar een paar honderd beschikbaar. Na de facelift is de Focus zeker niet minder populair geworden. Daarna kun je kiezen voor motor en uitvoering en allerhande andere variabelen aanvinken, om tot een overzichtelijk lijstje te komen. Van het totale aanbod is bijna een kwart een diesel. Dat is niet zo veel, als gevolg van de export van veel ex-lease-diesels in de afgelopen jaren. Daarbij is het dieselpercentage ná de facelift scherp gedaald, ondanks de nieuwe motoren. Opvallend is ook dat de Wagon liefst 60% van het hele aanbod uitmaakt: typisch Ford! De Sedan haalt minder dan 1%. Opmerkelijk is ook de enorme populariteit van de 1,0 driecilinders: dat is ruim de helft van het aanbod. Gebruikte Focussen zijn volop te vinden bij onafhankelijke occasionbedrijven, ze staan bij outlets van leasemaatschappijen, maar ook in grote aantallen bij Ford-dealers. Wanneer de auto daar valt onder de ‘A1 Occasions’ is dat beslist een pré, onder meer vanwege 12 maanden garantie.

De proefrit

De Ford Focus is vrijwel ongeacht de gekozen versie een bijzonder prettig rijdende auto. Hij heeft een erg fijn afgestemd onderstel, waarbij comfort en wat sportievere rijeigenschappen hand in hand gaan. Zoals het een echte Ford betaamt, stuurt de Focus heel precies, niet te zwaar, maar ook niet te licht. De voorstoelen zijn ook bovengemiddeld goed, ook na heel lange ritten stap je nog fris uit. In de versies van vóór de facelift valt het enorm drukke dashboard op, met vooral in het midden een overdaad aan druktoetsen. Door de facelift is het dashboard veel ‘rustiger’. Daar staat tegenover dat de ergonomisch heel slimme bediening van de cruise control op de eerste versie bij de facelift juist is verdwenen. Het interieur van de Focus, met name op de achterbank, is niet het ruimste van deze klasse. Elke occasionkoper mag zelf bepalen in hoeverre ruimte voor volwassene achterin van belang is. De bagageruimte is in de Wagon uiteraard een stuk groter dan in de Hatchback, maar beide blijven wat achter bij verschillende concurrenten. Wie gesteld is op luxe, doet er goed aan te kijken naar een Titanium-uitvoering, waarin allerhande details net even mooier zijn. De elektrisch verwarmde voorruit is op een koude winterochtend ‘goud’ waard. Opmerkelijk is dat Ford in de Focus verschillende moderne technieken levert, zoals verkeersbordherkenning, dode hoek-signalering en automatisch inparkeren, maar die systemen zijn niet echt feilloos. De populaire 1,0 liter motor is in de 74 kW-versie alleen sterk genoeg voor wie er een kalme rijstijl op na houdt en weinig eisen aan vermogen stelt. De 92 kW-versie is aanmerkelijk kwieker. De driecilinders ‘lopen’ wel opvallend mooi. De 1,5 liter van na de facelift is echt een aanbeveling en een stap vooruit ten opzichte van de 1,6-en van voor de facelift, al is het verschil in verbruik niet zo groot. De 1,5 en 1,6 Ecoboost-versie rijden gemiddeld tussen 1 op 13 en 14, met een netjes bereden 1,0 is 1 op 15 of 16 wel te behalen.

Conclusie

De Ford Focus is een veel fijnere auto dan veel niet-Ford-rijders denken. Dat probleem mag Ford oplossen, maar het feit ligt er. Doordat er zoveel rondrijden vallen ze niet meer op, maar de Focus heeft heel veel kwaliteiten te bieden. De occasionprijzen zijn als gevolg van die populariteit stevig, maar ook dat is logisch.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Vink & Evag Ford Schiedam, tel.: 010 – 2461069

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.