Auto Review Toyota Avensis III 2e facelift
Voor wie verder kijkt dan…
De Toyota Avensis van deze generatie is als occasion zeker niet heel courant. Dat is niet vreemd. De hele klasse waarin de Avensis valt is in Nederland zo goed als verdwenen. Enkele merken verkopen nog redelijke aantallen, de Avensis helaas niet. Jammer.
- Pluspunten
- Rijdt heel prettig
- Vrij ingetogen model
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Klasse is niet populair meer
Wat vindt de Wegenwacht?
- Er is bij de Wegenwacht één kleinigheidje bekend, dat wel eens voorkomt bij deze generatie Avensis. Na een starthulp, òf vervanging van de accu, loopt de motor wel, maar in een veilige modus. Daarbij komt de motor niet boven de 1.600 toeren. Dit is simpel op te lossen door een zekering te vervangen. De Wegenwacht weet welke.
- Verder is de Avensis zo betrouwbaar als we maar van een Japanse auto kunnen verwachten.
Over de Toyota Avensis
Destijds was dit bij uitstek ‘de vertegenwoordigersklasse’. Dit zogenaamde D-segment was heel belangrijk in de zakelijke autoverkoop. Onder invloed van de crisis en de ‘automode’ verschoof de aandacht naar kleinere auto’s en naar SUV- en MPV-achtige modellen. De verkoop van grotere sedans en stationcars van dit formaat liep steeds verder terug. Dat is misschien niet terecht, want het zijn bij uitstek comfortabele en representatieve auto’s. Wie in deze klasse kijkt, doet zichzelf te kort door de Avensis te vergeten.
Uitvoeringen en varianten
- Dit model Avensis bestaat net als zijn voorgangers als vierdeurs sedan en als vijfdeurs stationcar, aangeduid als ‘Touring Sports’. Het programma voor die twee modellen loopt niet gelijk.
- Voor de Sedan zijn twee benzinemotoren en één diesel beschikbaar. Dat zijn alle drie overbekende, ook in andere modellen gebruikte Toyota-motoren.
- De 1,6 liter benzine levert 97 kW/132 pk, de 1,8 108 kW/147 pk.
- De 1,6 liter ‘D-4D-F’-diesel is goed voor 82 kW/112 pk en die motor is overigens afkomstig van BMW.
- De Touring Sports is er ook met een 2,0 liter benzinemotor met 112 kW/152 pk en een 2,0 liter D-4D-F-diesel met 105 kW/143 pk.
- De 1,8 liter benzinemotor is er als optie ook met een traploze automatische transmissie (‘CVT’), op de 2,0 liter benzinemotor is die zelfs standaard.
- De overige motoren hebben altijd een handgeschakelde zesbak.
- De normale uitvoeringen heten respectievelijk Comfort, Aspiration, Dynamic en Executive, met de Business Plus, Lease Pro en Skyview Edition als tijdelijke aanvullingen.
- In de paar jaar dat deze Avensis er is, heeft Toyota nogal geschoven met uitvoeringen. Begin 2018 is het programma teruggebracht tot drie uitvoeringen voor zowel Sedan als Touring Sports (overigens niet dezelfde!) en zijn onder meer ook alle diesels verdwenen.
De Toyota Avensis als occasion
De Avensis staat niet op elke straathoek, maar wie er een wil, heeft keuze te over. ‘In het land’ staat genoeg. Vreemd genoeg is deze Toyota zo weinig geliefd dat je gerust alle tijd kunt nemen om auto’s te bekijken en vergelijken. De collega-kopers staan heus niet spreekwoordelijk in de nek te hijgen. Uiteraard zijn de officiële Toyota-dealers een logische plek om zo’n auto aan te treffen. Diesels zijn onvindbaar, liefst driekwart heeft een automatische transmissie.
Nog opvallender is dat 90% (!) een Touring Sports is, een Sedan moet echt met een zoeklicht gezocht worden. Er blijken ook wat gebruikte exemplaren uit het buitenland te zijn geïmporteerd. Dat hoeft geen bezwaar te zijn, mits de herkomst en onderhoudshistorie duidelijk zijn. Vrijwel alle Avensissen van dit model zijn nieuw in eerste instantie ingezet als zakenauto, wat verklaart waarom veel exemplaren vaak aardig wat kilometers hebben gereden. Prima, dat scheelt nog een stukje in de afschrijving en die kilometers maken voor de techniek bijzonder weinig uit.
De proefrit
We begrijpen het echt niet… Na een serieuze proefrit met een mooi exemplaar van deze Avensis is het een nog groter raadsel waarom er niet meer van deze auto’s rondrijden en waarom er niet veel meer vraag naar is. Deze Toyota’s rijden nog prettiger dan we al hadden verwacht. Nou scheelt het ook dat we met een 1,8 reden met die CVT-transmissie. Dat lijkt een vreemde combinatie, maar het gaat echt uitstekend samen. Die CVT houdt constant het toerental zo laag als maar mogelijk is en levert daardoor een flinke bijdrage aan het zeer lage geluidsniveau en daarmee aan het algehele comfort van de Avensis. Dat is een aanrader!
Voeg daarbij een rijke uitrusting, prima voorstoelen, volop ruimte voor volwassenen op de achterbank. Daar komt nog een bagageruimte bij die in de Sedan al ruim 500 liter meet en in de Touring Sports zelfs minimaal 543 liter. In het laatste geval is die ruimte ook voorzien van handige verschuifbare vastzethaken, een vak onder de vloer, die indien gewenst omhoog blijft staan en uiteraard in het hele interieur een mooie, degelijke afwerking.
Geen minpuntjes? OK, één opmerking: op een klinkerweg in de stad is de afstemming van het onderstel net te hard, daar hadden we wat meer veercomfort verwacht.
Conclusie
Ondergewaardeerd, miskend, vergeten… hoe wil je het noemen? Het is eigenlijk onbegrijpelijk waarom we deze generatie Avensis maar zo weinig zien, in ons land. Nee, hij is niet modern of trendy, maar het is wel een enorm fijne auto in het gebruik, heerlijk op lange afstanden, heel comfortabel en met een kwaliteitsniveau dat grenst aan onverwoestbaar.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Toyota Avensis.
Concurrenten
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
