Auto Review Opel Zafira C
Zeer ruim en veelzijdig
Opel - Zafira Tourer
- Pluspunten
- Rijdt heel comfortabel
- Heel geslaagd model
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Voelt groot en wat log aan
Wat vindt de Wegenwacht?
De elektrische parkeerrem (niet op alle uitvoeringen) kan blijven ‘plakken’, waardoor de auto niet meer rijdt. De Wegenwacht kan de auto in elk geval weer rijdend maken. Een kapotte krukas- of nokkenassensor zorgt ervoor dat de motor afslaat. De Wegenwacht ontkoppelt de sensor, de auto rijdt weer, de sensor moet in de garage worden vervangen. De 1,4 liter benzinemotoren kunnen last krijgen van een sterk rokende uitlaat en zeer hoog olieverbruik. Dit wordt veroorzaakt door een kapot membraan in de carterventilatie. Helaas kan de Wegenwacht dit niet oplossen, de auto moet hiervoor op transport naar de garage. Bij de 2,0 CDTi kan inwendige lekkage van koelvloeistof optreden. Er zit dan een scheurtje in het koelwaterkanaal van het inlaatspruitstuk. Deze lekkage treedt dan alleen op bij warme motor. Het is te herkennen aan soms wat witte rook uit de uitlaat en uiteraard daalt geleidelijk het koelvloeistofpeil. Te weinig koelvloeistof kan oververhitting en ernstige motorschade veroorzaken. Bij de weinige Zafira’s die rijden op aardgas kan een lekkage voorkomen in het gassysteem. Zeer afhankelijk van de actuele situatie kan dit gevaarlijk zijn, ontploffing van weggelekt gas is niet louter denkbeeldig. Dat is al gauw meer iets voor de brandweer dan voor de Wegenwacht, al kan die bij een kleine lekkage er ook wel voor zorgen dat er veilig kan worden verder gereden.Waar praten we over?
De Zafira Tourer is net even groter dan zijn destijds zeer geliefde voorgangers, die nog zonder de toevoeging ‘Tourer’ door het leven gingen. Het is opmerkelijk dat Opel ervoor heeft gekozen deze Zafira niet langer standaard te voorzien van een derde zitrij. Daar staat tegenover dat het interieur wel een aantal heel fraaie flexibele mogelijkheden heeft.Uitvoeringen en varianten
Het motorenaanbod van de Zafira Tourer is stapsgewijs uitgebreid. De 1,4 liter Turbo-benzinemotoren zijn bekend uit diverse Opels en hebben ook hier 88 kW/120 pk of 103 kW/140 pk. In het voorjaar van 2013 kwam er een nieuwe 1,6 liter Turbo bij, met 125 kW/170 pk of 147 kW/200 pk. De 2,0 CDTi is er met 96 kW/130 pk of 121 kW/165 pk. Eveneens in 2013 is er een nieuwe basisdiesel geïntroduceerd, een 1,6 met 100 kW/136 pk, ter vervanging van de 2,0 liter met 96 kW. Er kwam ook een tòpdiesel bij, een 2,0 liter biturbo, met 143 kW/195 pk. Af fabriek is er een autogas-versie leverbaar van de 1,4 88 kW en er is een speciale versie voor gebruik op aardgas, oftewel CNG, met een 1,6 liter motor die 110 kW/150 pk levert. Medio 2016 is er een facelift doorgevoerd, direct herkenbaar aan een compleet nieuw front. Het motorenprogramma blijf ongewijzigd op één detail na: de bi-turbodiesel verdween weer. Automatische transmissie is leverbaar op de 1,4 103 kW, 1,6 125 kW en 2,0 CDTi 121 kW. Aanvankelijk waren er alleen de uitvoeringen Edition en Cosmo. Sinds voorjaar 2013 is de lijn Berlin, Business+, Design Edition en Cosmo. Na de facelift van 2016 heten de normale uitvoeringen Business+, Edition en Innovation. Medio 2017 is het programma opnieuw ingedeeld. Sindsdien kennen we alleen nog de Business Executive (als basisversie!) en de Online Edition.De Opel Zafira Tourer als occasion
Vooral in de beginjaren is de Zafira Tourer best veel verkocht als zakenauto. Daar kwam vooral verandering in door de fiscale bevoordeling van theoretisch zuinige modellen, waartoe deze Opel niet behoorde. Niettemin zien we dat zakelijke aandeel nu nog terug in het feit dat zo’n 40% van het totale occasionaanbod een diesel is. Naast zakenauto is de Zafira Tourer ook een heel ruime gezinsauto. Bij aankoop als occasion is het wel belangrijk eerste een goede inschatting te maken van de jaarlijks te rijden kilometrage. Ook bij een auto als de Zafira Tourer is het pas zinvol te kiezen voor een diesel als er ècht veel kilometers worden gereden. Vaak hebben de aangeboden diesels ook al een aanzienlijke boodschap achter de wielen. Zo dringt zich ook de vraag op hoe zinvol een zevenzitter is. De derde zitrij is bij de Zafira Tourer een relatief kostbare optie en komt ook maar in pakweg één op de tien exemplaren voor. Als deze optie echt noodzakelijk is, dan is die via de nodige zoekmachines wel te vinden, maar dan is de spoeling wel vrij dun. Gebruikte Zafira’s Tourer zijn in allerhande gradaties te vinden bij uiteenlopende autobedrijven, zo ook dealers van andere merken. Een logisch startpunt voor de zoektocht naar een gave gebruikte Zafria Tourer als occasion is uiteraard de lokale Opel-dealer. Die zal zo’n auto graag willen leveren onder het Opel Occasion-label. Zie voor alle voorwaarden en voordelen van dat label: www.opeloccasions.nl.De proefrit
Zelfs als je overstapt vanuit een Zafira van het vorige model kan je niet ontgaan dat deze Tourer echt een slag groter is. Achter het stuur voelt de Zafira Tourer steeds aan als een grote en zware auto. Rotondes en dergelijke vragen om rustig manoeuvreren, bij inparkeren heb je een bèste plek nodig. Daarbij is de overzichtelijkheid van de carrosserie ook niet overweldigend, mede door de nogal sterk aflopende neus. Om dit alles een beetje te compenseren heeft deze Opel een nogal directe overbrenging in de besturing, wat inhoudt dat een kleine beweging al zorgt voor een flinke stuuruitslag. Ook dat vraagt gewenning. De kracht van de Zafira Tourer schuilt uiteraard in zijn interieur dat niet alleen heel ruim, maar ook heel slim is. Zo is de achterbank met een paar handgrepen van een ruime driezits te veranderen in een heel comfortabele tweezits, met armsteunen in het midden en extra veel beenruimte. Voorin is de Zafira Tourer ook heel comfortabel, onder meer door de erg fijne voorstoelen. Als bestuurder moet je ook wel even wegwijs raken op de erg drukke middenconsole. De minimale bagageruimte bedraagt overigens liefst 650 liter, dat moet genoeg zijn voor de vakantiebagage van een gezin met drie kinderen. Het is ook handig om te weten dat de 1,4 Turbo al een aanhangwagen (of caravan) van 1.250 kilo mag trekken, de diesels kunnen zelfs 1.600 kilo aan de haak hebben. Uiteraard verbruikt een auto van dit formaat en met een rijklaar gewicht vanaf dik 1.500 kilo aanzienlijk meer brandstof dan een middenklasser. Met de sterkste diesel scoorden we ooit 1 op 15, wat naar verhouding nog meevalt. Bedenk dat juist de kleine benzinemotoren er in de Zafira Tourer hàrd voor moeten werken en dus bij een beetje belading al door de 1 op 10 heen schieten.Conclusie
Deze Zafira Tourer is duidelijk ànders gepositioneerd dan zijn zeer populaire voorgangers. daardoor is de overstap uit een vorig model niet zonder meer logisch. Niettemin heeft de Tourer veel te bieden in ruimte en rijcomfort.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
