logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Superb III

Groter en beter dan wordt gedacht

De Skoda Superb is als occasion niet bijzonder populair, ook niet in deze derde generatie. Dat is onterecht. Deze grootste Skoda heeft veel kwaliteiten, die ‘m minstens vergelijkbaar maken met gevestigde concurrenten. De reputatie van Skoda wordt gelukkig steeds beter.

Pluspunten
  • Zeer ruim interieur en dito bagageruimte
  • Rijdt heel comfortabel
  • Mooi, strak, tijdloos model
Minpunten
  • Wel wat euveltjes bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Deze Superb-generatie komt technisch sterk overeen met de Volkswagen Passat van dezelfde generatie. Toch zijn er ook enkele specifieke Superb-euveltjes.
  • Het komt voor dat de auto helemaal niets doet en dat is dan alleen het gevolg van een losse stekkerverbinding aan de achterkant van de zekeringkast, in het interieur. Een losse stekker van de ‘bodycontrolmodule’ heeft hetzelfde effect, beide euvels zijn door de Wegenwacht snel ter plekke op te lossen.
  • Een motor die niet wil aanslaan, kan worden veroorzaakt door een kapotte zekering van het regelapparaat van de brandstofpomp. Oftewel: er komt geen brandstof bij de motor. Een nieuwe zekering is in de regel voldoende, maar als die opnieuw ook kapot gaat, dan zal de Wegenwacht het regelapparaat overbruggen, waardoor de auto in elk geval weer rijdt. In de garage moet dan de definitieve reparatie plaatsvinden.
  • Het centrale display valt wel eens uit, of blijft hangen. Dit is te verhelpen door de aan/uit-knop van het mediasysteem tenminste 15 seconden ingedrukt te houden. Als het vaker voorkomt, dan is er meer aan de hand en is het nodig de garage op te zoeken.
  • Bij de 1.5 TSi komt het voor dat de turboslang losschiet. Dat geeft een doffe klap en daarna een fluitend geluid. Dat lijkt dramatisch, maar de Wegenwacht zet de slang ter plaatse weer vast en de Skoda-rijder kan zonder kosten zijn weg vervolgen.
  • De TSi- en TFSi-benzinemotoren hebben de neiging meer olie te verbruiken dan gemiddeld. Gewoon op tijd blijven peilen en de olie op peil houden.
  • Bij zowel de 1,6- als 2,0 TDI-dieselmotoren komt het voor dat de motor af en toe te heet wordt of zelfs compleet oververhit raakt. Oorzaak is dat een niet goed werkende elektrische waterpomp, die wordt geblokkeerd door een vervormde keerring. Ter plekke zal de Wegenwacht bekijken wat hij kan doen, maar in het ergste geval gaat de auto op transport naar de garage en komt er een complete, nieuwe waterpomp in.
  • Bij de 1,6 TDI-motor komt het voor dat de smoorklep in de inlaat dicht blijft zitten. De motor slaat dan af tijdens het rijden en start niet meer. De Wegenwacht zal die klep gangbaar maken, of desnoods de stekker eraf halen en openzetten. In dat geval, òf als het vaker voorkomt, is een bezoekje aan de garage wel noodzakelijk. Onder het rijden knippert ‘als herinnering’ het voorgloeilampje steeds.
  • De DSG-automaten kunnen ontregeld raken. De Wegenwacht geeft ‘m een ‘harde reset’ en de auto kan verder. Mocht de zekering van de automaat geklapt zijn, dan is er meer aan de hand en de Skoda moet dan op transport, want daar is ter plekke niks aan te doen.

Over de Skoda Superb

Oorspronkelijk is de Superb ontwikkeld omdat de Tsjechische regering een auto van eigen makelij wilde gebruiken als dienstauto voor allerhande hoogwaardigheidsbekleders. Dat is de reden waarom de verschillende Superbs met name achterin zo opvallend ruim zijn. Hier hebben we het over de derde generatie van de Superb, afgeleid van de Volkswagen Passat van dezelfde bouwjaren, maar uiteraard met een volledig eigen koetswerk.

Een opvallend aspect van de normale Superb is dat het qua vormgeving een vierdeurs sedan líjkt. Dat geldt tòt het kofferdeksel wordt ontgrendeld en dat geen kofferdeksel is, maar een enorme vijfde deur. De Superb biedt heel veel auto voor een relatief scherpe (nieuw-)prijs. Dat is een bepalende eigenschap die ook op de occasionmarkt helemaal opgaat. Toch is de Superb bij lange na niet zo populair als de vergelijkbare, maar duurdere Passat. Nuchter bekeken is dat onterecht.

Uitvoeringen en varianten

  • Alle varianten in techniek en uitvoering zijn bij de Superb beschikbaar als vijfdeurs hatchback en als eveneens vijfdeurs Combi.
  • Er zijn vier benzinemotoren voor de Superb beschikbaar, plus drie diesels.
  • De 1,4 TSI is er met 92 kW/125 pk of met 110 kW/150 pk.
  • De 1,8 TSI biedt 132 kW/180 pk.
  • De 2,0 TSI heeft liefst 206 kW/280 pk, maar wordt uitsluitend geleverd in combinatie met vierwielaandrijving, wat voor ons land niet zo zinvol is.
  • De 1,6 TDI levert 88 kW/120 pk.
  • De 2,0 TDI is er met 110 kW/150 pk of met 140 kW/190 pk. Deze laatste is er ook weer in combinatie met vierwielaandrijving.
  • Automatische DSG-transmissie is beschikbaar in combinatie met alle motoren, met uitzondering van de 1,4 TSI met 92 kW.
  • De versies met vierwielaandrijving hebben altijd een automaat. In geval van de 1,4 TSI, 1,8 TSI en 1,6 TDI is dit een zeventraps automaat, de andere hebben zes versnellingen.
  • De normale uitvoeringen heten Active, Ambition, Style en Sport. Niet alle uitvoeringen zijn met alle motoren beschikbaar.
  • De absolute topuitvoering L&K –vernoemd naar de oprichters van Skoda- is voorbehouden aan de twee meest krachtige versies.
  • Vrijwel alle combinaties van motor en uitvoering zijn er ook in een extra rijk uitgeruste Business-variant.

De Skoda Superb als occasion

De Superb is nieuw vrijwel uitsluitend als zakenauto ingezet. Veel exemplaren hebben daardoor een flink bovengemiddelde kilometerstand. Verder valt op dat driekwart een Combi betreft, die naar verhouding natuurlijk nog meer auto voor zijn geld biedt. Het jammere is dat juist occasionkopers die zoeken naar auto’s van dit formaat behoorlijk gevoelig blijken voor het merk, terwijl dat heel subjectief is.

Een Volkswagen Passat of Audi A4, om binnen het concern te blijven, in een identieke conditie, leeftijd, kilometerstand et cetera is veel meer gewild dan een Skoda Superb, waardoor de prijs hoger ligt en toch worden die modellen sneller verkocht. Het vraagt een flinke dosis nuchterheid en inzicht van de occasionkoper om in te zien dat de Skoda Superb minstens even veel heeft te bieden, voor aanzienlijk minder geld. Deze Superbs zijn inmiddels te vinden bij allerhande bedrijven die gebruikte auto’s aanbieden.

De proefrit

De Superb is een zeer ruime en comfortabele auto, ongeacht of het gaat om de hatchback of de Combi. Skoda geldt als ‘de koning van de kofferbakken’. De Superb hatchback heeft minimaal liefst 625 liter ter beschikking, de Combi zelfs 660 liter. Dat is in één woord gigantisch. Daarnaast is ook het interieur zeer ruim bemeten. Volwassenen kunnen achterin riant zitten, zelfs als voorin uit de kluiten gewassen personen zitten. Typisch Skoda zijn ook diverse praktische details als een ijskrabber die in de tankklep zit en dus altijd bereikbaar is, een klemmetje voor parkeerbonnetjes tegen de voorruit of verlichting in de bagageruimte die ook als zaklamp is te gebruiken. Er zijn er meer! De achterbankleuningdelen kunnen worden omgeklapt als je achter de auto staat. Kies een mooie uitvoering en ook in uitrusting kom je als Skoda-rijder niks te kort. Voorin staan twee zeer goede stoelen, waarop het desnoods heel lang is uit te houden. De totale afwerking en het materiaalgebruik in het interieur zijn net even wat minder dan in bijvoorbeeld een Audi, maar ja, dat prijsverschil moet ergens uit te leggen zijn.

Niettemin ziet ook de Skoda er van binnen verzorgd uit. Wij reden de 1,4 TSI (110 kW) en het is opvallend hoe goed die motor overweg kan met de toch behoorlijk ruim bemeten Superb. De zesbak schakelt netjes. Met deze combinatie is een praktijkverbruik van 1 op 10 á 11 gemakkelijk te bereiken. De afstemming van het onderstel is stevig, maar niet zo dat dit echt ten koste gaat van het rijcomfort.

Conclusie

De Skoda Superb is ook in deze derde generatie een erg fijne, ruime, comfortabele auto, met een fraaie en ingetogen vormgeving. We blijven het zeggen: de Superb verdient als occasion meer waardering, nu blijft hij steeds in de schaduw van meer aansprekende merken.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Skoda Superb.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasion Center, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.