Auto Review Kia Soul I 1e facelift
Rebels karretje
Kia - Soul
Conclusie
De Kia Soul ziet er geweldig leuk uit. Een ‘kek karretje’ zogezegd. Hij is lekker ruim van binnen. En de motor doet zijn werk heel behoorlijk. Het interieur ziet er goed afgewerkt uit. En hij zit lekker in zijn standaarduitrusting. Een echt minpunt is het veel te straf gedempte onderstel. Dat mag dan wel hinderlijk overhellen tegengaan, maar op een hobbelige weg wordt de Soul er met dat straffe onderstel niet bepaald comfortabeler op.Type auto en prijs
Lastig om concurrerende modellen te vinden voor de eigenzinnige Soul. Je zou een Materia van Daihatsu op het lijstje kunnen zetten. Maar dit merk gaat verdwijnen van de Europese markt. Maar we kunnen nog wel aparte verschijningen als de Nissan Juke en de Suzuki SX4 als concurrenten aanmerken. De Soul is behoorlijk fors. Zo is hij 412 centimeter lang, 179 centimeter breed en 1.61 hoog. Hij is daarmee een tikkie groter geworden. De veranderingen aan de koets: de neus is een beetje verlengd. De onderste luchtinlaat is breder. En de ronde mislampen zijn groter geworden. Verder geven de nieuwe koplampen beter licht. Vanaf de zijkant bezien vallen de nieuwe 16 inch lichtmetalen wielen op. Ook de portiergrepen en de buitenspiegels, die nu voorzien zijn van geïntegreerde richtingaanwijzers, zijn van een andere snit. Aan de achterzijde is de bumper veranderd en zijn de mistachterlichten verder naar de hoeken verplaatst. Onder de motorkap huist een nieuwe 1.6 l GDI motor. Het is gelijk de enige motor die in Nederland leverbaar is. Hij is 103 kW (140 pk) sterk. In 10,4 seconden accelereert de Soul naar 100 km/h. En de topsnelheid bedraagt 185 km/h. Hij is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Voor € 2.500 meer heb je een zestrapsautomaat. Voor metaallak moet er nog € 600 worden bijgelegd. Waarmee we gelijk alle opties hebben besproken. De ‘kale’ Soul kost € 19.995.Hoe rijdt de Kia Soul
De Soul in deze 1.6 GDI versie is een lekkere auto. Hij stapt gemakkelijk in en je zit relatief hoog. Het uitzicht op de weg en rondom is prima. De besturing doet zijn werk goed. En de bekrachtiging werkt prima. Die past zich trouwens aan en neemt af als de bestuurder teveel corrigeert en neemt juist toe als er te weinig wordt gecorrigeerd op een glad wegdek tijdens het ongelijk doorslippen van de wielen. Over de wegligging hebben we geen klachten. Hij spoort lekker rechtuit. En in het kortere bochtenwerk blijft hij redelijk lang neutraal. Pas in een laat stadium is er onderstuur waarneembaar. Om het overhellen van de relatief hoge koets tegen te gaan, hebben de ontwerpers deze Soul een behoorlijk straf onderstel meegegeven. Te straf, naar ons oordeel. En dat zorgt ervoor dat de Soul op een wat slechtere weg niet meer comfortabel aanvoelt. En juist bij zo’n auto verwacht je meer veercomfort. Kia onderkent dit probleem inmiddels en zegt aan een oplossing te werken.De Kia Soul van binnen
Binnenin is er ook het een en ander gewijzigd. Zo heeft de nieuwe Soul een andere middenconsole. En het stuurwiel kan zowel in de diepte als in de hoogte worden versteld. Verder zit de Soul lekker in zijn accessoires. Binnenin vind je ondermeer airco, een start-stopknop, tripcomputer, elektrisch bedienbare portierruiten en spiegels en veel leder. Ook zit er een radio met USB-aansluiting in. En je kunt het audiosysteem vanaf het stuurwiel bedienen. Er is zelfs sfeerverlichting aangebracht in de Soul.De Kia Soul en het milieu
De Kia Soul heeft een CO2-uitstoot van 139 g/km. Hij krijgt energielabel A. De bijtelling in de lease bedraagt 20 procent.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
