Auto Review BMW 2-Serie I (F45)
BMW voor nieuwkomers
De BMW 2-serie Active Tourer en Grand Tourer hebben als occasion dezelfde taak als die modellen ‘nieuw’ hadden. Deze auto’s trekken kopers naar het merk, die eerder nooit BMW reden. De middenklasse ‘premium SUV’s’ groeit, BMW loopt daarin mee.
- Pluspunten
- Rijdt zeer comfortabel
- Kwalitatief zeer goed
- Goede keuze in klasse van de ‘premium SUV’
- Minpunten
- Minder geliefd dan verwacht
Wat vindt de Wegenwacht?
- Bij de 1,5 liter driecilindermotor komt het voor dat de stelmotor van de nokkenasverstelling inwendig vervuilt. Hierdoor gaat de motor onregelmatig lopen. De Wegenwacht kan die motor ter plekke inwendig reinigen, dan rijdt de BMW weer als vanouds.
- Bij de 1.5 ltr motor kan het voorkomen dat de trillingdemper van de krukaspoelie defect gaat. Hierdoor draait de multiriem niet meer mee en daardoor worden de waterpomp en dynamo niet meer aangedreven. Hiermee kan niet verder worden gereden. De auto moet op transport, in de garage moet de krukaspoelie worden vervangen.
- Geen serieuze pech, maar wel een aandachtspunt waarover veel vragen bestaan, betreft de omgang met runflat-banden. BMW heeft deze een aantal jaren toegepast, op een keur aan modellen, waaronder deze 2-serie. Een reservewiel ontbreekt, reparatie is alleen in een werkplaats echt mogelijk, maar (zie instructieboekje!) ook op een lekke band is het beperkt mogelijk door te rijden, bijvoorbeeld naar de garage, waar die band wordt vervangen. Tegenwoordig zien we dat BMW er steeds vaker voor kiest een auto af te leveren op normale banden met een reparatiesetje. Runflat is dan als optie beschikbaar.
Over de BMW 2-serie Active/Grand Tourer
Voor trouwe BMW-adepten was het wel even slikken: dit is de eerste BMW met voorwielaandrijving, sinds het merk eind jaren twintig begon met auto’s bouwen. De beoogde kopers van deze 2-serie maakt dat waarschijnlijk helemaal niks uit. De kans is zeer aanzienlijk dat ze hiervoor ook een auto met voorwielaandrijving reden.
De Active Tourer verscheen van dit tweetal als eerste op de markt en is er uitsluitend als vijfzitter. De Grand Tourer kwam later op de markt en heeft een afwijkende achterzijde, met een meer verticaal geplaatste achterruit. Deze is beschikbaar als vijfzitter en tegen meerprijs als zevenzitter.
Uitvoeringen en varianten
- Deze serie omvat vier benzinemotoren en vier diesels.
- De 216i en 218i beschikken over 1,5 liter driecilinders met respectievelijk 75 kW/102 pk en 100 kW/136 pk.
- De 2,0 liter viercilinder met turbo in de 220i en 225i levert respectievelijk 141 kW/192 pk en 170 kW/231 pk. Deze sterkste variant is niet beschikbaar in de Grand Tourer.
- De 214d en 216d zijn eveneens 1,5 liter driecilinders, met 70 kW/95 pk en 85 kW/115 pk.
- De 2,0 liter diesels in de 218d en 220d beschikken over 110 kW/150 pk en 140 kW/190 pk.
- Behalve de 216i zijn alle motoren ook geleverd met automatische transmissie. In geval van een driecilinder is dat een zestraps automaat, een viercilinder heeft acht overbrengingen.
- De xDrive vierwielaandrijving is alleen geleverd op de 225i, 218d en 220d, bij de twee sterkste motoren alleen in combinatie met automatische transmissie.
- Een bijzondere versie is de 225xe iPerformance, met een plug-in hybride-aandrijflijn, die een gecombineerd vermogen van 165 kW/224 pk levert. Deze is er uitsluitend als Active Tourer en is voorzien van een zestraps automatische transmissie. De elektromotor bevindt zich tussen de achterwielen, dus in principe heeft deze versie vierwielaandrijving.
Naast verder naamloze basisversies kennen we als uitvoeringen alleen ‘Corporate’ (medio 2015 – begin 2017) en ‘Corporate Lease Edition’ (vanaf begin 2017).
De BMW 2-serie Active/Grand Tourer als occasion
Er bestaat een flink aanbod gebruikte Active- en Grand Tourers in het land. Ongeveer de driekwart zijn benzineversies, minder dan tien procent zijn diesels en twintig procent hybrides. Zo’n zeventig procent van het aanbod heeft een automatische transmissie. Elke variant is overal in het land redelijk gemakkelijk te vinden. Uiteraard zijn de officiële BMW-dealers uitstekende ‘vindplaatsen’ voor een mooie Active of Grand Tourer.
Veel dealers kiezen ervoor de auto alleen aan te bieden binnen het ‘Premium Selection’-label, wat de nodige sterke voorwaarden met zich meebrengt, waaronder dezelfde garantie als op een gloednieuwe BMW. Naarmate deze 2-series ouder worden, zien we ze vaker ook te koop bij occasionbedrijven en uiteraard de nodige in BMW gespecialiseerde autobedrijven in het land. Importauto’s komen we nog niet vaak tegen. Op zich is daartegen geen bezwaar, mits de historie zonneklaar is.
De proefrit
Wie als ‘debutant-BMW-rijder’ begint in een Active- of Grand Tourer, zal aangenaam worden getroffen door de vele zaken waarvoor BMW staat. Dat betekent bijvoorbeeld uitstekende ergonomie en erg fraaie afwerking van het interieur.
Het is wel een SUV, maar de zitpositie is niet eens zoveel hoger dan in een normale auto. Mede daardoor bieden deze modellen wel heel veel interieurruimte. Met de achterbank in de achterste stand kunnen volwassenen ook achterin een riante zitplaats vinden. De bagageruimte bedraagt dan 400 liter, met de bank naar voren geschoven is dat 468 liter. Hierin moet BMW zijn naaste concurrenten wel voor zich dulden. Een slim detail is de wijze waarop de rolhoes over de bagageruimte buiten gebruik kan worden opgeborgen in een speciaal vak onder de vloer.
Eenmaal op weg voelt deze 2-serie niet nadrukkelijk aan als een voorwielaandrijver, terwijl het dat dus wel is. Zelfs in de sterkste versie (225i) is er geen sprake van ongewenste aandrijfreacties in de besturing, wat bij veel sterke voorwielaandrijvers wel voorkomt.
De besturing is heel mooi nauwkeurig. De handgeschakelde zesbak schakelt heel fijn, maar de automatische transmissies passen gevoelsmatig meer bij het soort auto en behoren ook tot de prettigste van al wat er te koop is. De driecilinder in de 218i is bij een rustige rijstijl, die past bij zo’n gezinsauto, krachtig genoeg. De 216i lijkt wat ondermaats. Met een 225iA reden we destijds gemiddeld rond 1 op 13, wat al erg fraai is, een 218i moet 1 op 14 á 15 kunnen halen en dat is in beide gevallen bijzonder zuinig voor het soort auto.
Conclusie
De BMW 2-serie Active/Grand Tourer is niet helemaal de bestseller geworden waarop BMW had gehoopt. Dat is jammer, maar wie als occasionkoper in de markt is voor zo’n ‘premium SUV’ in de middenklasse, kan niet om deze BMW’s heen. Dan horen deze modellen tenminste op de ‘shortlist’ te staan!
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de BMW 2-serie Active Tourer.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
