logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Rio IV

Verdient gewoon meer waardering

De Kia Rio is als occasion beslist niet de meest gewilde auto in deze klasse. Dat is jammer, want de Rio heeft heel veel kwaliteiten en kan zich prima meten met zowel de Europese als Aziatische concurrentie. Veel kopers zien dit alternatief over het hoofd.

Pluspunten
  • Kleine, trouwe kopersgroep
  • Redelijk rijcomfort
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Beetje anoniem model
  • Ondergewaardeerd

Wat vindt de Wegenwacht?

Wat vindt de Wegenwacht van de Kia Rio als occasion?

  • Als het oliepeil in de motor van de Rio kritisch wordt, geeft hij dit aan op het dashboard. Litertje erbij…, maar het komt voor dat de waarschuwing dan in het dashboard blijft staan. Je kunt het niet echt pech noemen, maar de sensor van het olieniveau ‘plakt’ dus. Even bellen met de Wegenwacht, er is wel een methode om dit zeer waarschijnlijk te verhelpen.
  • Het komt ook voor dat het stop-startsysteem niet werkt, ook al is de motor niet meer koud en de buitentemperatuur is ook ruim boven nul. Dat systeem is bij Kia wat ‘kritisch’. Het werkt namelijk ook niet als de capaciteit van de accu onder de 80% daalt, wat al gauw het geval is, wanneer met de auto vooral korte stukjes worden gereden. Een keer een uurtje lekker doorrijden is feitelijk de oplossing voor dit euveltje, maar ja, daar komt de betreffende Rio-rijder blijkbaar niet zo aan toe. Feitelijk mankeert er niks aan de auto!
  • Verder is de Rio, zoals het een echte Kia betaamt, uitermate betrouwbaar.

Over de Kia Rio:

Deze generatie van de Rio lijkt op het eerste gezicht sterk op zijn gelijknamige voorganger. Toch is het echt een andere auto: hij is langer, breder en lager dan die eerdere Rio, al zijn die verschillen gering. De Rio kent een trouwe en tevreden groep kopers. Ongetwijfeld sluiten die dit model ook weer in het hart, juist omdat dit zo sterk voortborduurt op de kwaliteiten van zijn voorganger(s). Daarbij kan ook aangemerkt worden dat Kia meer dan we bij andere fabrikanten gewend zijn, de kritiekpuntjes op eerdere generaties ter harte neemt. Zo is deze Rio niet alleen een andere, maar ook weer een net iets betere auto dan de eerdere.

Uitvoeringen en varianten van de Kia Rio

  • De Rio is er uitsluitend als vijfdeurs.
  • In deze serie komen drie benzineversies voor, plus één diesel.
  • De basis-benzinemotor is een 1,0 liter driecilinder met 74 kW/100 pk.
  • Daarnaast is er vanaf medio 2018 een tweede versie met dezelfde motor, maar die levert dan 88 kW/120 pk.
  • De 74 kW-versie heeft een vijfversnellingsbak, de 88 kW-versie heeft zes versnellingen, maar in enkele uitvoeringen is als optie ook een zeventraps automaat met dubbele koppeling geleverd.
  • De derde benzinemotor is een 1,4 liter viercilinder met eveneens 74 kW/100 pk, die uitsluitend is geleverd met een conventionele viertraps automaat.
  • De 1,4 liter dieselmotor is goed voor 66 kW/90 pk en voorzien van een handgeschakelde zesbak.
  • Opvallend is dat Kia in de beginjaren van dit model flink aan het schuiven is geweest met de verschillende versies. Medio 2018, iets meer dan anderhalf jaar na de lancering van dit model, zijn de dieselmotor, de 1,4 met automaat en een aantal uitvoeringen met de driecilinders uit het programma geschrapt.
  • De normale uitvoeringen heten EconomyLine (alleen de basismotor), ComfortLine, DynamicLine, GT-Line en ExecutiveLine. De EconomyLine en de ExecutiveLine zijn bij de eerder genoemde opruiming uit het programma verdwenen.
  • De 1,4 Automaat was er uitsluitend als DynamicLine.
  • De diesels hadden afwijkende uitvoeringen, Business Navigator en Business DynamicLine.
  • De First Edition en Design Edition zijn in de begintijd tijdelijke uitvoeringen geweest.

De Kia Rio als occasion

De Rio is typisch een auto die ook nieuw wordt gekocht door particuliere automobilisten. Sommigen rijden er bijvoorbeeld in woon-werkverkeer best de nodige kilometers mee, meer dan gemiddeld, maar met het kwaliteitsniveau van Kia is een wat hogere kilometerstand geen bezwaar. Dat is als occasionkoper misschien juist een aanbeveling: die auto’s hebben waarschijnlijk vooral grotere afstanden gereden en door de km-stand is de prijs wat gunstiger. Dat er voor de Rio vanuit de zakelijke markt vrijwel geen belangstelling bestaat, wordt onderstreept doordat de diesels in ons land niet voorkomen. Die zijn niet voor niks uit het programma geschrapt. De gemiddelde leeftijd van de Rio-kopers ligt ook aan de hoge kant. Dat is opnieuw een aanbeveling, want wie ‘van eigen centen’ zo’n auto koopt en er geen kinderzitjes meer in hoeft mee te nemen, zal vaak wat zuiniger op de auto zijn. Dat maakt zo’n Rio best tot een goede tip, voor wie voor niet al te veel geld een steengoeie auto zonder poespas zoekt. Uiteraard is de officiële Kia-dealer de meest logische plek om naar een gave, gebruikte Rio te zoeken.

De proefrit

De Rio is niet de ruimste auto in zijn klasse, maar vier volwassenen van normaal postuur passen er wel in. Met 325 liter inhoud zit de bagageruimte zo’n beetje in de middenmoot in deze klasse. Het dashboard is keurig verzorgd en afgewerkt, met duidelijk afleesbare tellers. De bediening van diverse functies zit op het stuurwiel. Tot de opvallende details behoort enerzijds dat er wel een boordcomputer is, maar geen normale dagteller en als de ‘achterbankgeneratie’ toch een keer meerijdt, vinden die achterin wel twee USB-poortjes voor een iPad of iets dergelijks. Navigatie en andere functies zijn op het centrale display eenvoudig te bedienen. De voorstoelen hebben vrij korte zittingen en de rugleuning is wat slap. Op lange afstanden werkt dat vermoeidheid in de hand. De Rio is best lekker wendbaar, stuurt nauwkeurig, de vijf- of zesversnellingsbak schakelt fijn. Het veercomfort is ook best goed. Op kruissnelheid valt wel op dat er nogal wat bandenlawaai hoorbaar is. De 1,0 liter motor met 74 kW is voor de meeste kopers sterk genoeg. Op papier lijkt de 88 kW-versie veel aantrekkelijker, maar in de normale dagelijkse praktijk voegt die sterkere motor weinig toe. De driecilinders lopen mooi, zijn voldoende soepel en maken niet veel geluid. Met een 88 kW-versie reden we eerder al 1 op 14 á 15, een 74 kW-versie zal niet veel zuiniger zijn, want die moet er harder voor werken en heeft een versnelling minder.

Conclusie

De Kia Rio is bij het grote publiek een onderschatte auto. De compacte Kia heeft veel goede eigenschappen, met als sterkste punt zijn uitstekende kwaliteit en daarmee grote betrouwbaarheid, wat vrolijk wordt onderstreept door zeven jaar fabrieksgarantie.

Concurrenten

Hyundai i20 (2014 / 2019)

Mazda 2 (2015 / heden)

Opel Corsa (2016 / heden)

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Kia Rio.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Wolters, IJsselstein

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.