logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Seat Arosa I 1e facelift

Leuke startersauto

Seat - Arosa

Pluspunten
  • Leuk uiterlijk
  • Acceptabel comfort op korte afstanden
  • Betrouwbare techniek
Minpunten
  • Minimale bagageruimte

Wat vindt de Wegenwacht?

De Arosa heeft enkele vrij onschuldige, vaker voorkomende mankementen en andere kunnen met normaal onderhoud worden voorkomen. Dat geldt bijvoorbeeld voor een vastlopende spanrol van de distributieriem. Die moet met de riem samen volgens voorschrift worden vervangen. De temperatuursensor van de motor zit pal onder de thermostaat en kan door enkele druppels koelvloeistof van slag raken. Op zich niet erg, maar de motor stopt er dan wel mee. Een Arosa kan ook niet willen starten door een verkeerd type remlicht of een storing aan de remlichtschakelaar. Dat komt omdat dit signaal via de motormanagementcomputer loopt.
Compacte auto’s zijn erg in de mode. In die zin was de Seat Arosa, met zustermodel Volkswagen Lupo, zijn tijd net iets te ver vooruit. Grote successen zijn beide niet geworden, maar dat neemt niet weg dat de kleine Seat nu prima basisvervoer biedt.

Waar praten we over?

Zowel Seat als Volkswagen had destijds behoefte aan een ‘instapmodel’, kleiner en goedkoper dan de toenmalige Ibiza en Polo. Dat leidde tot de ontwikkeling van dit compacte model, waarbij alleen de fronten duidelijk verschillend waren. Helaas bracht het duo niet het gehoopte succes. De oorzaak daarvan lag buiten de auto’s zelf, de concurrentie van andere kleine Europese en Aziatische auto’s was ook toen groot. Die hadden en hebben vooral meer ruimte en praktische mogelijkheden te bieden dan de Lupo en Arosa. De achterbank is nauwelijks bruikbaar en een bagageruimte met 130 liter inhoud is vrijwel ongehoord. Maar goed, er is ook een groep automobilisten die voornamelijk alleen, of hooguit met z’n tweeën in de auto zitten. Die hebben daar gaan last van en kunnen aan een Arosa een uitstekende koop hebben.

Uitvoeringen en varianten

In eerste instantie was de Arosa er met maar drie motoren. De 1,0 liter basismotor is met 37 kW/50 pk wel erg krap bemeten. De 1,4 met 44 kW/60 pk brengt het er al iets beter vanaf. Daarnaast was er een 1,7 liter ‘SDI’-diesel met eveneens 44 kW/60 pk. In 2000 was er een facelift, waarbij de Arosa een compleet nieuw front kreeg. Tegelijk werd het motorenprogramma uitgebreid met een 1,4 liter met 74 kW/100 pk en een 1,4 liter driecilinder diesel met 55 kW/75 pk. De diesels zijn in ons land fiscaal nooit interessant geweest en nauwelijks verkocht. De 1,4 met 44 kW komt veruit het meest voor. Seat hanteerde voor de Arosa de gebruikelijke typenamen, Stella, Signo en Sport. De lichtste motoren zijn er alleen als Stella, de 74 kW-motor is er alleen als Sport.

De Seat Arosa als occasion

Net als in de nieuwverkoop is de Arosa ook als occasion een beetje een onderschoven kindje, vanwege de minimale ruimte achterin. Daaraan kan niemand iets veranderen, maar als gezegd heeft niet iedereen die ruimte nodig. Dan koop je aan de Arosa een leuke, eigenzinnig gelijnde auto met heel lage rijkosten en een behoorlijk hoog kwaliteitsniveau. Je vindt ze soms al voor heel kleine bedragen, maar dat is geen aanbeveling. Als je een budget hebt van een paar duizend euro, staan er al heel veel te koop. Daarbij valt op dat sommige echt heel veel hebben gereden, dat zijn typische ‘forensenauto’s’ geweest, terwijl andere juist heel weinig kilometers hebben, de ‘tweede auto’s’. Zo’n lage kilometerstand is niet per se een aanbeveling, al die korte ritjes betekenen veel slijtage.

De proefrit

Door de korte wielbasis is de Arosa erg beweeglijk op oneffenheden, zowel kleine als grote (drempels en dergelijke), dat staat een behoorlijk comfort in de weg. Gek genoeg komt de Arosa nog het beste tot z’n recht op de snelweg, op mooi vlak asfalt. Er zitten heel behoorlijke voorstoelen in, dus wie dagelijks enkele tientallen kilometers woon-werkverkeer heeft te rijden, kan dat prima met een Arosa doen. Als je dan toch de stad in moet, is het wel lekker dat de Arosa zo kort is dat je ‘m in kleine gaatjes kunt parkeren. De 1,4 is geen wonder van moderne techniek meer, dus superzuinig is-ie niet, denk aan 1 op 15 of zo. Gek: als je in de bagageruimte moet zijn, vergeet dan niet de hoedenplank terug te leggen, anders zie je niks meer in je binnenspiegel.

Conclusie

De Seat Arosa is een leuk ogende, zeer compacte auto. Achterpassagiers en bagage moet je vergeten. Voor hetzelfde geld zijn er ook auto’s te koop waar dat wel in past. Als je begint met autorijden en weinig geld en eisen hebt, is de Arosa wel een prima kandidaat.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Hazet, Ochten

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.