Auto Review Skoda Fabia IV
Voor wie net even verder kijkt
De Skoda Fabia is als occasion nog steeds niet zo populair als de technisch identieke Volkswagen Polo. Geeft niks…, occasionkopers die net even verder kijken dan de grote massa, zien dat de Skoda evenveel heeft te bieden voor een net iets lagere prijs.
- Pluspunten
- Zeer betrouwbaar
- Rijdt heel prettig
- Uiterlijk ingetogen, net genoeg onderscheidend
- Goede tegenwaarde voor de prijs
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
De 1,0 liter driecilinder in deze Fabia’s is een overbekende motor, hij wordt in heel veel modellen toegepast. Bij de Wegenwacht is één euveltje bekend, dat wel eens voorkomt. De motor reageert dan niet op het gaspedaal. Oorzaak is een kapot gasklephuis. Dat moet z.s.m. worden vervangen, maar de Wegenwacht kent inmiddels een trucje, waardoor de Skoda-rijder wel nog met de auto verder kan, direct naar de garage, liefst.
Het komt ook voor dat het contactslot zich wel laat verdraaien, maar motor en dashboard reageren niet. Dat komt door een kapot relais. De Wegenwacht kan dit ter plekke oplossen en de Skoda kan weer gewoon verder.
Over de Skoda Fabia
Dit model Fabia loopt al mee sinds 2018, maar hier beperken we ons tot de versie na de facelift van 2021. De meest bijzondere stap bij deze facelift is dat de vijfdeurs stationwagon is komen te vervallen. De verschillen zijn verder niet heel groot, maar zo houdt Skoda de Fabia dicht bij de actuele ontwikkelingen, zonder dat het karakter verloren gaat.
Uitvoeringen en varianten
Eén van de effecten van de facelift is dat het leveringsprogramma flink is vereenvoudigd. Technisch zijn er nog maar twee varianten en ook die liggen heel dicht bij elkaar. Beide maken gebruik van de 1,0 liter driecilinder met een turbo en intercooler die we in heel veel Volkswagen-producten tegenkomen. Er is een versie met 70 kW/95 pk gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en er is een versie met 81 kW/110 pk, voorzien van een zeventraps DSG-automatische transmissie. De minst sterke versie is er in vier uitrustingsvarianten: Active, Ambition, Business Edition en de wat sportiever uitgeruste Monte Carlo. De sterkere versie heeft dezelfde lijn, maar mist de basisuitvoering Active.
De Skoda Fabia als occasion
De Fabia is typische een auto die nieuw vooral wordt gekocht door particuliere automobilisten. Dat heeft verschillende consequenties voor occasionkopers. Veel van die automobilisten rijden niet zoveel kilometers, maar vaak rijden ze mede daarom juist langer door met hun auto. Vrij jonge occasions, ‘net de kop eraf’, zijn daardoor wat schaars. Als dit model er een jaar of vijf is, zal het aanbod als occasion ruimer zijn, met meer keuze. Voordeel van het overzichtelijk leveringsprogramma is dat je als koper vooraf kunt bepalen wat je wilt en je dan alleen daarop richten. Handbak of automaat? Het kan alle twee, maar het is nog wel zo dat zo’n 80% van het aanbod de handbak heeft. Dat past wel een beetje bij het ‘doe maar gewoon’-imago van Skoda, al is de erg fijne automaat wel een aanbeveling! Uiteraard is zeker voor een jonge gebruikte Skoda de officiële dealerorganisatie een prima mogelijkheid om precies de gewenste Fabia te vinden.Zeker voor een normale Fabia met handbak is het onzinnig om het halve land af te reizen, als er bij wijze van spreken om de hoek een op je staat te wachten.
De proefrit
De Fabia is een uitgesproken gemakkelijk rijdende auto, waarmee iedereen zó overweg kan. Het is niet de aller modernste auto, wat onder meer terug is te zien in het grotendeels analoge dashboard, maar een pertinent nadeel is dat natuurlijk niet. Voorin is de Fabia ruim genoeg, waarbij opvalt dat de voorstoelen opvallend ver naar achteren kunnen, wat natuurlijk handig is voor boomlange Hollanders. De voorstoelen komen dan zelfs bijna tégen de achterbank aan. Met de voorstoelen op maat voor iemand van bijvoorbeeld 175 cm blijft er achterin maar nèt genoeg ruimte voor een even grote volwassene: het gáát, maar houdt niet over. Typisch Skoda is wel de grote bagageruimte, met een inhoud van 380 liter. Dat is gewoon méér dan andere auto’s in deze klasse bieden. Voor heel veeleisende Fabia-kopers raden we de Monte Carlo-versie aan, die is voorzien van heel erg fijne sportstoelen, die volop ondersteuning geven.
Eenmaal op weg blijkt de driecilinder ook in zijn minst sterke versie krachtig genoeg voor normaal gebruik. De sterkere is natuurlijk wat soepeler. Beide zijn op kruissnelheid mooi stil. De Fabia stuurt niet vlijmscherp, maar dat mogen we ook niet verwachten. De vijfbak schakelt licht en voldoende nauwkeurig, de DSG-automaat is voor wat eer veeleisende kopers echt een aanbeveling, dat werkt zó fijn. Detail is de nogal forse dode hoek rechtsachter, dat betekent uitkijken, bijvoorbeeld bij rechtsaf slaan als er een fietspad gekruist moet worden. De typische Skoda-details als het slimme klemmetje op de voorruit voor parkeerkaartjes en de ijskrabber in de tankklep zijn uiteraard ook in deze Fabia aanwezig.
Conclusie
De Fabia blijft een slimme aanrader voor kopers die niet het duurste of mooiste willen, maar een praktische vijfdeurs die gewoon wáár voor het geld biedt. Bedenk in dit verband dat ‘koning Polo’ niet wezenlijk meer heeft te bieden, maar wel gewoon duurder is!
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Skoda Fabia.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
