Auto Review Suzuki Vitara II
Keiharde SUV-concurrent
Suzuki - Vitara
Wat vindt de Wegenwacht?
De kwaliteit van Japanse auto’s in het algemeen is bekend, Suzuki is één van de merken die daaraan een krachtige bijdrage levert. Deze Vitara is opnieuw een ijzersterk product. Bij de Wegenwacht is werkelijk geen enkel euvel bekend waarmee de auto zijn bestuurder wel eens in de steek laat en pechhulp nodig is. Zeker in een gezinsauto is dit een heel sterk argument. Wie ooit met kleine kinderen en een uitgevallen auto op de vluchtstrook heeft gestaan weet hoe waardevol het is om een auto te hebben die dat gewoon nooit zal veroorzaken.Waar praten we over?
De naam Vitara (en Grand Vitara) is vanuit het verleden heel vertrouwd. Met die naam heeft Suzuki decennialang stoere, middenklasse terreinauto’s op de markt gebracht. Daarmee kon je ècht het terrein in, maar op de normale wegen maakte je ook indruk met hun lekker stoere uitstraling. Tja… en toen kwamen de SUV’s. Die zagen er wel stoer uit, maar waren niet bedoeld voor zandduinen, modder, sneeuw of andere ongebaande wegen. Dat was even slikken voor Suzuki, maar het Japanse merk slaat keihard terug met dit model Vitara. De naam bleef, maar het is een heel andere auto dan voorheen en een keiharde concurrent voor al die moderne SUV’s van andere merken.Uitvoeringen en varianten
De Vitara bestaat uitsluitend als vijfdeurs met een keuze uit drie motoriseringen. De 1,6 liter benzinemotor (88 kW/120 pk) kennen we ook uit de Suzuki SX4 S-Cross. Dat geldt ook voor de 1,6 liter dieselmotor met exact hetzelfde vermogen. Die twee motoren zijn vanaf de verkoopstart leverbaar, eind 2015 kwam er aanvulling in de vorm van de 1,4 liter ‘boosterjet’, voorzien van een turbo met intercooling, goed voor 103 kW/140 pk. De dieselmotor is in de loop van 2017/18 geleidelijk uitgefaseerd en wordt sindsdien dus niet meer geleverd. Naast de normale voorwielaandrijvers is er in combinatie met elk van de drie motoren ook een ‘All-Grip’-onderstel met automatisch in- en uitschakelende vierwielaandrijving. Elk van de motoren is ook beschikbaar met een zestraps automaat, maar in geval van de dieselmotor alleen als ‘All-Grip’. de normale uitvoeringen van de Vitara heten Comfort, Exclusive en High Exclusive. In het najaar van 2017 kwamen daar nog de Business Edition en de Experience bij. Tijdelijke uitvoeringen zijn de Limited Edition (2016/17) en Rhino (2017).De Suzuki Vitara als occasion
Deze generatie Vitara heeft nog niet helemaal dezelfde waardering van de autokopers gekregen die sommige concurrenten ten deel valt. Hij verdient beter, in alle nuchterheid. Toch staat er best een aardig aanbod occasions in het land. Het feit dat de diesel is verdwenen is niet zo gek, als we nu zien dat die motor nog geen 4% van het hele occasionaanbod uitmaakt. Automatische transmissie is ook vrij ongewoon, dat is ook minder dan 20% van het aanbod. Oftewel: het overgrote deel van alle Vitara is een handgeschakelde benzineversie, waarbij de 1,6 liter veruit het meest voorkomt. net als andere SUV’s is de Vitara in veel gevallen een intensief gebruikte gezinsauto. Kinderen zijn niet zuinig op auto’s, dus let even op of er niet al te veel rare vlekken in bekleding zitten, beschadiging aan de uiteinden van de portieren of aan de achterzijden van de rugleuningen van voorstoelen. Als die er zijn is het op zich niet erg, maar het drukt wel de waarde van de occasion. Gezien de uitstekende kwaliteit van Suzuki in het algemeen, die door deze Vitara weer eens wordt onderstreept, is een gebruikt exemplaar een vrijwel risicoloze koop. De meest logische ‘vindplaats’ is uiteraard de lokale Suzuki-dealer, of eentje in de omgeving. Een jonge Suzuki zal hij altijd aanbieden met een gegarandeerde kilometerstand, kloppende onderhoudshistorie, nieuwe APK en zes maanden garantie.De proefrit
Als SUV moet de Vitara het sterk hebben van zijn stoere uitstraling. Daaraan heeft deze Suzuki zeker geen gebrek. Zoals het een typische gezinsauto betaamt, is de Vitara tamelijk ruim en comfortabel, maar op beide vlakken is hij niet baanbrekend. Het volume in het interieur en de bagageruimte zijn niet evident groter dan bij de voornaamste concurrenten. De zitpositie achter het stuur is relatief hoog, maar dat hoort bij het soort auto. Vering en schokdemping zijn prima, alleen dwarsrichels in de weg worden minder goed verwerkt. De Vitara stuurt redelijk, het is natuurlijk geen sportwagen. De bediening stelt nergens voor verrassingen, zeker niet wie gewend is een Japanse auto te rijden. Opmerkelijk is dat alle Vitara’s behalve de allergoedkoopste versie zijn voorzien van adaptieve cruise control, die werkt boven de 40 km/u. Daarbij valt op dat die zijn snelheid ‘onthoudt’, ook als de koppeling wordt bediend. Dat is handig in druk verkeer! Een heel sterk punt is het uitermate keurige brandstofverbruik. In normaal Nederlands verkeer rijdt de Vitara zo maar 1 op 15, dat is beter dan verwacht.Conclusie
Met de Vitara heeft Suzuki zich heel doeltreffend gemengd in de concurrentiestrijd tussen middenklasse SUV’s. Los van zijn stoere uiterlijk en verdere goede eigenschappen, mag het als altijd zeer hoge kwaliteitsniveau van Suzuki niet worden vergeten, wat door dit model nog eens krachtig wordt onderstreept. Prima auto!Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
