logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Twingo I 1e facelift

Sympathiek, eenvoudig, maar doordacht

Renault - Twingo

Pluspunten
  • Rijdt heel comfortabel
  • Opvallend ruim interieur
  • Lekker eigenwijs uiterlijk
Minpunten
  • Uiteenlopende technische storingen

Wat vindt de Wegenwacht?

De zwakke elektronica speelt de Renault Twingo ernstig parten en zorgt voor allerhande uiteenlopende storingen. Vaak is dat een kwestie van losse contacten, vochtige of vuile stekkers, een kapotte sensor of een relais dat blijft ‘kleven’. Dat zijn geen rampen, maar er kan wel dure gevolgschade ontstaan, tot en met een kapotte regeleenheid voor de motor. Dat is een dure grap. De contactsleutel wordt soms niet herkend, een reservesleutel brengt uitkomst, maar een nieuwe sleutel is wel direct aanbevolen. Mechanisch zijn de achterwiellagers een zwak punt, de achterremmen kunnen lekken door te geringe belasting.
In de huidige tijd komt het niet vaak meer voor dat een auto vijftien jaar vrijwel ongewijzigd in productie blijft. Renault flikte dat wel met de oorspronkelijke Twingo, die van de eerste tot de laatste dag uitstekend verkocht. De Twingo blijft een heel sympathieke auto.

Waar praten we over?

In al zijn doordachte eenvoud is de Twingo een eerlijk basisvervoermiddel voor een heel breed publiek. De jongste exemplaren zijn nog steeds zeer in trek bij wie een compacte gebruiksauto met lage rijkosten zoekt. De oudere exemplaren scoren met dezelfde eigenschappen bij jonge mensen die voor het eerst een eigen auto kopen. Met zijn guitige uiterlijk blijft de Twingo aansprekend en dus ook tijdloos. Aardige bijkomstigheid van die enorm lange looptijd van het model is dat lastig is in te schatten hoe oud een bepaald exemplaar precies is. Eenmaal op leeftijd, zeg ouder dan een jaar of zeven, acht, maakt het precieze bouwjaar niet veel meer uit. De Twingo is ook een auto die erom vráágt te worden aangekleed naar eigen smaak, maar vaak gaat dat wel ten koste van de restwaarde.

Uitvoeringen en varianten

In al die jaren heeft Renault maar een paar motoren in de Twingo gebruikt. Vanaf midden jaren negentig is een 1,2 liter motor met 44 kW/60 pk geleverd. In 2001 kreeg die motor vier kleppen per cilinder, waardoor het vermogen steeg naar 55 kW/75 pk. Dat is méér dan genoeg in de slechts 850 kilogram wegende Twingo. Naast de vaste uitvoeringen Authentique, Expression, Dynamique, Privilége en Initiale is er een enorme variatie in (tijdelijke) uitvoeringen geleverd, met vaak onderling maar kleine verschillen in uitrusting.

De Renault Twingo als occasion

Door de lange productie is de Twingo nu populair bij een heel breed publiek, van startende automobilisten tot kopers van een tweede auto in een gezin. Het is ook logisch dat het aanbod in de vele duizenden loopt, waarbij zelfs onder de 1.000 euro al volop keuze bestaat. Wie een Twingo wil, kan dicht in de buurt al een breed aanbod vinden, tenzij je per se een heel specifieke kleur of uitvoering zoekt. Kwalitatief is de Twingo niet zo overtuigend, deze Renault heeft weer andere charmes.

De proefrit

De Twingo verbaast om te beginnen met zijn riante interieurruimte. De verschuifbare achterbank is daarbij een uitkomst, als die helemaal naar achteren staat, kunnen vier volwassenen heel goed zitten. De zittingen van de voorstoelen zijn wel wat erg kort en dat is jammer, want dat gaat ten koste van het comfort. Het rijcomfort is juist een heel sterk punt van de Twingo. Grote en kleine oneffenheden worden bijzonder goed verwerkt. Minpuntje is het sterke bandengeluid. De centrale instrumenten vragen even gewenning, maar verder rijdt de Twingo bijzonder gemakkelijk. Beide motor zijn sterk genoeg, de zestienklepper is wel wat soepeler door extra trekkracht.

Conclusie

Probleemloos is de Twingo niet, maar die kleine euveltjes worden snel bedekt door de mantel der liefde. Zijn sympathieke karakter maakt ‘m al gauw tot méér dan zo maar een auto. De lage rijkosten spreken veel verschillende kopers aan, niet in de laatste plaats debutant-automobilisten!
Deze auto is beschikbaar gesteld door Autocentrum Beelen, Lisserbroek

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.