Auto Review Mazda 6 III (GJ) 2e facelift
(Te) onbekende grootheid
De Mazda 6 is als occasion al vele jaren ondergewaardeerd. Mazda’s middenklasser is niet alleen kwalitatief van topniveau, maar er is ook steeds een zeer goed gekeken naar de wensen van automobilisten in deze klasse. Toch is er steeds weer ruimte voor verbetering.
- Pluspunten
- Zeer betrouwbaar
- Verfijnde rijeigenschappen
- Moderne, zeer zinvolle techniek
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
- Deze Mazda 6 is technisch gezien een doorontwikkeling op de vorige versie. Daardoor is het niet verwonderlijk dat de kwaliteit en daarmee de onverstoorbare betrouwbaarheid op hetzelfde niveau is gebleven.
- Er kan altijd iets kapotgaan, niet in de laatste plaats door een bedieningsfout van de bestuurder, maar bij de Wegenwacht krijgen we deze Mazda 6 eigenlijk alleen in dat soort situaties te zien.
- Met andere woorden: zo’n Mazda 6 is een uitermate degelijk en betrouwbaar product. Er is geen enkel mankement bekend dat wel eens vaker optreedt en zo kenmerkend is voor dit model. Steengoede auto’s.
Waar praten we over?
In 2018 kreeg de Mazda 6 een opwaardering, op het model dat in grote lijn bestaat sinds 2012. Het oogt niet spectaculair, maar op tal van punten is de 6 net even verder verfijnd en aangescherpt, waardoor er per saldo toch weer een betere auto staat, die nog beter voldoet aan de wensen van zeer veeleisende automobilisten. Het is gewoon zonde dat enerzijds heel de grotere middenklasse, waarin de 6 traditioneel valt, steeds minder belangstelling krijgt en anderzijds dat de kopers die wèl in deze klasse winkelen blijkbaar niet inzien hoe goed en hoe fijn deze Mazda is. Gelukkig zijn occasionkopers in het algemeen net even nuchterder, die kijken meer naar wat ze exact krijgen voor hun geld en minder naar het merk en de daarmee –al dan niet terecht- verbonden uitstraling. Begin 2023 kreeg de 6 opnieuw een op waardering.
Uitvoeringen en varianten
- De Mazda 6 is er als vierdeurs sedan en als vijfdeurs stationcar, aangeduid als SportBreak.
- Er zijn drie benzinemotoren en twee diesels beschikbaar. Alle behoren tot de ‘SkyActiv’-familie. SkyActiv-G staat voor benzine (gasoline) en de D is uiteraard de diesel.
- De 2,0 liter G is er met 107 kW/145 pk en 121 kW/165 pk.
- Daarnaast is er een 2,5 liter versie met 143 kW/194 pk.
- De SkyActiv-D is in alle gevallen een 2,2 liter, in twee versies, met110 kW/150 pk en 135kW/184 pk.
- De SkyActiv-G 2,0 en de SkyActiv-D hebben standaard altijd een handgeschakelde zesversnellingsbak, als optie is een zestraps automaat beschikbaar.
- De SkyActiv-G 2,5 heeft die automaat standaard. Alle technische varianten zijn er in beide carrosserievormen.
- Er is een naamloze basisversie (alleen met de basismotoren), gevolgd door de uitvoeringen Comfort, Luxury en Signature.
- Van voorjaar 2018 tot voorjaar 2019 was er tijdelijk ook een Business Comfort-uitvoering, maar niet met alle motoren.
De Mazda 6 als occasion
De 6 valt in een klasse waarin auto’s vrijwel uitsluitend als zakenauto op de weg komen. Na verloop van tijd beginnen leasecontracten af te lopen en dan neemt het aanbod occasions als vanzelf toe. Er komt een behoorlijk aanbod occasions vrij, voldoende om als particulier occasionkoper rustig een fraai exemplaar uit te zoeken.
Hoe onterecht het ook is, de populariteit van deze Mazda’s is niet enorm, er staat geen fictieve rij wachtende kopers voor elke showroom. Ondanks de vele zakelijke rijders, is ongeveer één op de tien exemplaren voorzien van een dieselmotor. Het is wel opmerkelijk dat liefst 75 á 80% is voorzien van automatische transmissie.
Daarnaast valt op dat de SportBreak een heel grote rol speelt in de verkoop en dus in het occasionaanbod, die neemt eveneens zo maar 75% voor zijn rekening. De kwaliteit van Mazda is zodanig dat een gebruikte 6 een vrijwel risicoloze koop is, mits die normaal is onderhouden en er geen rare dingen (schade o.i.d.) mee zijn gebeurd.
De proefrit
De Mazda 6 is een bijzonder prettige auto in het gebruik. Hij beschikt over alle moderne voorzieningen die autorijden veraangenamen en veiliger maken. Bij de minimale facelift naar deze versie is ook een techniek geïntroduceerd die een verband legt tussen de stuuruitslag en de trekkracht van de motor. Vooral in korte bochten (rotondes, om eens wat te noemen) voelt de 6 daardoor heel precies aan waar de grenzen van de grip liggen en dus zal zo’n Mazda de bestuurder nooit confronteren met onverwachte reacties of iets dergelijks.
Juist bij de SkyActiv-motoren, die volledig zijn gericht op een forse trekkracht bij lagere toerentallen komt die techniek heel goed tot z’n recht… zonder dat je er concreet iets van merkt. Die SkyActiv-(benzine-)motor is bijzonder prettig in de omgang. Dat komt juist door dat karakter dat is gericht op enerzijds trekkracht onderin en anderzijds op een zeer hoge efficiency. D
eze motor ‘pikt’ het gewoon als er al bij opvallend lage toeren naar een hogere versnelling wordt geschakeld. Dat zien we heel mooi terug in de (vele) exemplaren die zijn voorzien van de ook al zo fijne automatische transmissie: die doet dat ook! Door deze combinatie is de 6 in het gebruik opvallend stil. Daarbij scoren de twee 2,0 liter benzinemotoren ook moeiteloos een praktijkverbruik van 1 op 14 á 15. Vaak blijkt de versie met automaat in de praktijk het zuinigst, met name door dat opvallend vroege schakelgedrag.
De 6 stuurt prettig, is stevig, maar niet te hard geveerd en biedt zo dus ook een prachtig rijcomfort. Het interieur is lekker ruim, vier volwassenen passen er ruimschoots in. De 6 sedan biedt een bagageruimte van minimaal 474 liter, in de SportBreak is dat zelfs 506 liter. In beide gevallen zijn de delen van de achterbankleuning ook om te klappen als je zelf nog achter de auto staat. Mazda was daarmee ooit het eerste merk, dat idee is intussen veelvuldig gekopieerd. Het voor deze versie compleet vernieuwde dashboard omvat niet alleen alle actuele voorzieningen, maar het ziet er ook heel fraai afgewerkt uit. Dat past wel bij het kwaliteitsniveau van het merk, wat ons betreft is de 6 echt vergelijkbaar met zogenaamde ‘premium’-merken in deze klasse.
Conclusie
‘Ondergewaardeerd!’ We blijven het zeggen. Te weinig mensen zijn zich ervan bewust wat voor een technische geavanceerde, bijzonder prettig rijdende en kwalitatief uitstekende auto de Mazda 6 is. We constateerden dat al bij de occasiontests van eerdere versies, maar voor deze geldt het opnieuw en zeer overtuigend.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mazda 6.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
