Auto Review Kia Sportage IV 1e facelift
Kostbaar imago
Kia Sportage 1.6 T-GDi DCT7 4WD GT Plus-line
- Pluspunten
- Onverzettelijk uiterlijk
- Kofferruimte
- Garantietermijn
- Minpunten
- Besturing
- Prijs
De Kia Sportage is in ons land een steunpilaar van het modellengamma van de Koreaanse autofabrikant. Een tussentijdse opfrisbeurt moet zorgen dat dit zo blijft. Maar hoe de compacte crossover er uit ziet, is nou juist het probleem niet.
Conclusie
De vernieuwde Kia Sportage profiteert van het merkimago dat het model zelf heeft helpen bouwen. Wellicht leunt de crossover daar iets te sterk op, want zijn uitgebreide fabrieksgarantie weegt niet op tegen het pittige prijskaartje. Zeker wanneer je de Sportage aankleedt met de aanvullende veiligheidsuitrusting die tegenwoordig op de auto verkrijgbaar is.
Type auto en prijs
De Kia Sportage mag als een van de grondleggers van het compacte crossoversegment worden beschouwd. De modelnaam wordt in ons land al sinds 1994 gevoerd en de vierde generatie heeft net een facelift gekregen. Die bestaat onder meer uit andere lichtpartijen en -bumpers. Bovendien werd het motorengamma herzien en is de veiligheidsuitrusting aangevuld. Voor zo’n opgefriste Sportage ben je minimaal € 33.395 kwijt. Daarmee is de Koreaan aan de prijs, want een alternatief als de Renault Kadjar is duizenden euro’s voordeliger. Daar staat tegenover dat je de Kia met vierwielaandrijving kunt laten uitrusten en de Renault niet. En dan is er natuurlijk nog die beroemde fabrieksgarantie van maar liefst 7 jaar.
Hoe rijdt de Sportage
De door ons gereden Kia is uitgevoerd met vierwielaandrijving. Dat voel je, ondanks het feit dat de Sportage een 177 pk sterke benzinemotor onder de kap heeft. Die viercilinder is goed voor 265 Nm koppel en een trekgewicht van 1.600 kilogram. De krachtbron loopt mooi stil. Zolang je de sportmodus niet gebruikt tenminste, want dan schakelt de zeventraps automaat bij een hoger toerental en dat zorgt voor het nodige rumoer aan boord. Het is kiezen tussen twee kwaden, want in het reguliere schakelprogramma wisselt de Kia juist te snel van verzet. Daardoor schiet de Sportage voor jouw gevoel niet echt op. Verder moet je in de Kia geregeld stuurcorrecties geven en voelt die besturing nogal ‘stroperig’. Op onze testauto waren alle hulpsystemen inbegrepen. Van rijstrookassistentie tot dode hoek signalering: het zat er allemaal op. Net als adaptieve cruise control en vermoeidheidsherkenning: systemen die voorheen nog niet op de Sportage leverbaar waren. Maar goed; daarvoor betaal je dan ook een lieve duit. Het gros van de hulpsystemen is zelfs voorbehouden aan het duurste uitrustingsniveau. Het zicht rondom laat verder te wensen over vanwege het beperkte glasoppervlak. In plaats daarvan ben je aangewezen op een – weliswaar fraaie – 360 graden camera. Gelukkig beschikt de Kia wel over grote buitenspiegels.
De Sportage van binnen
Binnen dit segment oogt de Kia als een grotere auto dan de concurrentie. En dat klopt ook, al gaat het in de praktijk om centimeterwerk. De Sportage is een fractie hoger en breder dan de meeste alternatieven. Als Kia-eigenaar heb je daar wel degelijk profijt van: het glazen dak - standaard vanaf de GT-line uitvoering – snoept bijvoorbeeld geen hoofdruimte af van de achterpassagiers. De beenruimte is prima en de Sportage heeft ook geen middentunnel van betekenis, zodat je met drie volwassenen op de achterbank plaats kunt nemen. Die heeft overigens een verstelbare rugleuning. Het dashboard van de Kia oogt druk, met een veelvoud aan knoppen op de middenconsole. De gebruikte materialen zijn van kunststof. Dat ziet er netjes uit, maar vanwege de zwarte kleur doet het interieur van de Sportage somber aan. Met minimaal 503- en maximaal 1.492 liter is zijn bagageruimte tientallen liters groter dan die van een alternatief als de Renault Kadjar. De Kia beschikt over een vlakke laadvloer, maar onder de bagagebodem kun je geen extra spullen kwijt. De elektrische kofferdeksel gaat open wanneer je met de sleutel op zak achter de auto gaat staan. Handig wanneer je jouw handen vol hebt of niet voor gek wilt staan, omdat je met een voetbeweging de klep open moet zien te krijgen. We missen een stroompunt in de kofferbak; toch vreemd voor een auto die wordt geafficheerd met jonge en avontuurlijke mensen.
De Sportage en het milieu
Bij Kia kun je terecht voor evenveel benzine- als dieselversies. Van ieder hebben de Koreanen er twee. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 132- tot 185 pk. Wij gingen op stap met een vierwielaangedreven uitvoering van de 1.6 T-GDi, compleet met automaat. Kia geeft van dat model een verbruik op van 1 op 13,3. Tijdens onze testperiode kwamen wij tot 1 op 10,5.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
