Auto Review Mercedes C-Klasse III (S204)
Superster
Mercedes-Benz - C-klasse
- Pluspunten
- Uitstekende rijeigenschappen
- Zeer fijne en moderne motoriseringen
- Hoog kwaliteitsniveau
- Minpunten
- Ingetogen uiterlijk
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij deze generatie van de C-klasse zijn maar heel weinig vaker optredende mankementen bekend. Diverse elektronische storingen blijken te kunnen worden herleid naar de zogenaamde ‘body control module’ (SAM-module in Mercedes-taal). Die zit linksachter in de bagageruimte en controleert van alles en dus kan er ook van alles misgaan. Het komt ook voor dat de auto de contactsleutel helemaal niet ‘ziet’. Dan blijft het dashboard compleet dood, de startmotor draait ook niet. Dat lijkt dramatisch, maar de wegenwacht kan de auto wel weer ‘tot de orde roepen’. Bij de CDI-dieselmotoren komt het voor dat er één verstuiver kapot gaat, maar daardoor gaat de motor direct op twee cilinders lopen. Direct stoppen voordat er veel meer schade ontstaat. Die verstuivers kosten zo maar € 600 per stuk, dus in de regel wordt er één vervangen, maar in theorie kan dit dus vier keer gebeuren. Bij alle moderne Mercedessen is de contactsleutel zelf een zwak punt. De reservesleutel brengt uitkomst, dus neem die mee op vakantie en check bij aankoop van een occasion of beide sleutels aanwezig zijn. Een nieuwe sleutel is duur (enkele honderden euro’s), maar dient wel te worden vervangen, anders sta je op een dag helemaal zonder.Waar praten we over?
Er gaat een zekere no-nonsense uitstraling uit van deze C-klasse. Dit is een model dat staat als een huis. ‘Iedereen’ weet hoe goed die auto is en een keuze voor dit model behoeft normaliter geen uitleg. ‘Wat dat allemaal wel niet kost?’, vraagt de rasechte Hollander dan. Het enig juist antwoord: “Ja, het kost wat, maar dan hèb je ook wat”. Ofwel: er zijn goedkopere manieren om van A naar B te komen, maar voor de prijs van een goede occasion bestaan er vrijwel geen fijnere.Uitvoeringen en varianten
Typisch Mercedes-Benz is het enorme leveringsprogramma. Deze C-klasse verschijnt begin 2007 als vierdeurs sedan, een klein jaar later komt de Combi. Begin 2011 is er een heel bescheiden facelift en komt er ineens ook een sierlijke tweedeurs coupé. Binnen het model is de variatie niettemin enorm. Vanaf de start zijn er acht motoren. De benzinemotoren zijn de C180 Kompressor (1,8 liter, 115 kW/156 pk), C200 Kompressor (2,0 liter, 135 kW/184 pk) en de V6-en C230 (2,5 liter, 150 kW/204 pk), C280 (3,0 liter, 170 kW/231 pk) en C350 (3,5 liter, 200 kW/272 pk). Basisdiesel is de C200 CDI (2,1 liter, 100 kW/136 pk), gevolgd door de C220 CDI (2,1 liter, 125 kW/170 pk) en de zescilinder C320 CDI (3,0 liter, 165 kW/224 pk). Alle versies hebben standaard zes versnellingen, de viercilinders hebben als optie 5-traps automaten, de zescilinders zeventraps. Halverwege de looptijd van het model gaat flink de bezem door het motorenaanbod. De Kompressor-motoren worden vervangen door 1,8 liter 16-kleps viercilinders met turbo, tussenkoeler en directe inspuiting in verschillende vermogensgradaties: C180 CGI (115 kW/156 pk), C200 CGI (135 kW/184 pk), C250 CGI (150 kW/204 pk). De C350 blijft, maar krijgt 225 kW/306 pk. De compleet nieuwe, 2,1 liter viercilinder diesel is er als C180 CDI (88 kW/120 pk), C200 CDI (100 kW/136 pk), C220 CDI (125 kW/170 pk) en C250 CDI (150 kW/204 pk). De V6 diesel heet nu C300 CDI (3,0 liter, 170 kW/231 pk). De C180 CGI en de viercilinder diesels hebben nog standaard een zesbak, als optie is nu unaniem voor de zeventraps automaat gekozen, die voor de sterkere versies standaard is. Het motorenprogramma van de coupé is beperkt. Als uitvoeringen worden Classic, Elegance en Avantgarde gehanteerd, waarbij laatstgenoemde opvalt door de grote ster ín de grille en een straffer afgesteld onderstel. Bij de facelift vervalt de naam Classic. De snelle AMG-varianten laten we hier buiten beschouwing.De Mercedes-Benz C-klasse als occasion
Het aanbod occasions is enorm, het land staat er als het ware vol mee. Ruim één derde van het aanbod betreft stationcars (‘Combi’), bijna de helft heeft een dieselmotor. Alleen coupé’s zijn schaars. Dat grote aanbod is ook nodig. Juist door het enorme aantal variabelen in het leveringsprogramma, zoals in motoren als uitvoeringen kun je dank zij dat grote aanbod ook bij de occasions een heel specifieke C-klasse samenstellen. Combi, Avantgarde, diesel, automaat met een redelijke kilometerstand? Ja hoor, dan heb je nog steeds genoeg keuze. Dat geeft je zelfs nog de mogelijkheid te kiezen op kleur of bepaalde opties. Overigens zijn er véél meer Avantgardes in omloop dan Elegances, dat dan weer wel. In veel gevallen is een Mercedes, ook als die nieuw wordt verkocht, een ‘luxe werkpaard’. Die auto’s worden vaak niet ontzien, intensief gebruikt en hebben een hard ‘autoleven’. Dat is niet erg, dat kunnen ze prima hebben, onder één voorwaarde: tijdig en gedegen onderhoud. Wie beknibbelt op onderhoudskosten, is eigenlijk geen Mercedes waard, maar ja, het komt wel voor. Voor een eventuele aankoop is het dus zaak een goed inzicht te krijgen in de onderhoudshistorie. Het gaat er niet alleen om dàt de auto zijn beurten krijgt, maar ook wanneer, c.q. bij welke kilometerstand. Achterstallig onderhoud, of nog erger, ‘een beurt overslaan’ is valse zuinigheid, want het kàn leiden tot onnodige, kostbare reparaties. U begrijpt ‘m al, die komen dan voor rekening van de volgende eigenaar. Pijnlijk, maar dat mag niet de auto kwalijk worden genomen. Kies dus verstandig, ga niet af op de prijs, maar op kwaliteit. De officiële MB-dealers hebben altijd een rijk aanbod, onder de noemer SterOccasion, met een aantal interessante aanvullende voorwaarden. Veel dealers verkopen ook keurige gebruikte Mercedessen die vanwege bijvoorbeeld leeftijd of kilometerstand buiten het SterOccasion-programma vallen, maar waar ze wel volledig achter staan. Er zijn natuurlijk ook de nodige bedrijven die zich specialiseren in gebruikte Mercedessen en een goede naam hoog hebben te houden. Zowel de dealers als zo’n specialist kan een goede start zijn in de oriëntatie op een gebruikte C-klasse.De proefrit
Dit zijn super-fijne auto’s om te rijden, als je op comfort gesteld bent. Het afrolcomfort van de C-klasse is fenomenaal. De stoelen zijn ook uitstekend en het geluidsniveau is topklasse. De handbakken schakelen precies, maar de automaten zijn helemaal geweldig. Heel sportief is de C-klasse niet, in stuurprecisie laat hij wel wat liggen op een BMW 3-serie, maar die voorkeur is vooral ook een kwestie van smaak. C-klasses zijn heerlijke auto’s om veel mee te rijden, liefst ook op flink grote afstanden. Duizend kilometer rijden en fris weer uitstappen: dàt is comfort en dat kan met zo’n C-klasse. Dat geldt dan iets minder voor de achterpassagiers, want daar is het wel wat krap en de achterbank is vrij vlak en kort. De bagageruimte van een sedan is vrijwel even groot als die van de Combi ‘onder zeil’ en in beide gevallen is die best fors (475 liter). Gek genoeg maakt voor de waardering van de rijeigenschappen de motorisering niet eens zoveel uit. Ook een C180 CGI voldoet uitstekend, hetzelfde geldt voor de kleinere diesels, al voegt een V6 in beide gevallen nog wel een dimensie toe. Vooral de zeer moderne CGI-motoren zijn indrukwekkend zuinig, 1 op 14 is als realistisch gemiddelde geen uitzondering, waarbij de exacte specificatie heel weinig verschil maakt. Dit is een auto om aan verslaafd te raken, daarvan zijn veel gevallen bekend.Conclusie
Wat rij jij? Oh, C-klasse. Zo! Ingewikkelder is het niet om waardering te krijgen voor je autokeuze. Uitleg overbodig. De Mercedes-Benz C-klasse is ook in deze derde generatie weer de maatstaf in zijn klasse als het gaat om comfort en kwaliteit. Zoek precies die ene zoals je ‘m wilt en rij er vele jaren mee door. Je eerste Mercedes vergeet je je leven lang niet meer.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
