logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Focus I 1e facelift

Behoudende bestseller

Ford - Focus

Pluspunten
  • Goede rijeigenschappen
  • Redelijk ruim en praktisch
  • Betrouwbaar
Minpunten
  • Uiterlijk wat bedaagd

Wat vindt de Wegenwacht?

De Ford Focus is kwalitatief een heel goede auto. Er zijn wel wat onschuldige euveltjes bekend. Allerhande elektronische storingen kunnen optreden als de voorpassagier de voeten wat onrustig heeft bewogen. Onder het handschoenenkastje zit achter een stukje bekleding een zekeringenkast. Als daar per ongeluk tegenaan wordt getrapt kunnen sommige stekkers hun contact verliezen. Een slecht contact op het massapunt onder de accubak kan onder meer tot startproblemen leiden. De draadboom naar de ECU in de motorruimte kan doorslijten, waardoor allerhande elektronische storingen kunnen optreden, waaronder een motor die niet aanslaat. Diesels hebben nogal eens last van vastzittende uitlaatgas-recyclingsystemen. De Wegenwacht roept het systeem tot de orde met een gerichte tik met een hamer, of als het niet anders kan, wordt het hele systeem losgekoppeld. Uiteraard is dan verdere reparatie nodig. Typisch voor de Wagon zijn elektrisch bediende accessoires die een eigen leven lijken te gaan leiden, zoals elektrische ramen die vanzelf op en neer gaan. Dat is te herleiden naar waterlekkage via de bevestiging van de dakdrager rechtsachter, in het CAN-BUS-systeem, dat hierdoor van slag raakt.
De tweede generatie van de Ford Focus is als betaalbare occasion nog steeds gewild. Terecht, zo’n Focus is voor een overzichtelijk bedrag een goed rijdende en kwalitatief goede gebruiksauto, waarvan je nog jaren plezier kunt hebben.

Waar praten we over?

Eind 2004 verscheen deze generatie van de Ford Focus. Die kreeg toen het commentaar dat het nieuwe model minder origineel van vormgeving was dan diens voorganger. Een beetje conservatief dus, die Focus, maar dat heeft Ford geen windeieren gelegd. Het model is steeds erg goed blijven verkopen. Het feit dat deze Focus beslist niet de ruimste in zijn klasse is, heeft ‘m ook nooit gedeerd. Het gekke is, de Focus is op vrijwel geen enkel vlak een echte uitblinker. Hij doet alles goed, maar is in geen enkel opzicht de allerbeste. Een prima allrounder, dus!

Uitvoeringen en varianten

De Ford Focus is er in een flink scala aan varianten. Hij is er als drie- en vijfdeurs hatchback, vierdeurs Sedan, vijfdeurs Wagon en tweedeurs Coupé/Cabriolet met een ‘hard’ dak. In 2008 is er een facelift geweest met onder meer een nieuw front. De driedeurs en de Sedan verdwenen in 2010 voortijdig uit het leveringsprogramma. In eerste instantie zijn er negen motoren. Basis is de wel erg tamme 1.4 (59 kW/80pk). De 1.6 met 74 kW/100 pk is de meest populaire. Er is ook een 1.6 VCT met 84 kW/114 pk en een 2.0 met 107 kW/145 pk. Daarnaast is er een 1.8 FlexiFuel met 92 kW/125 pk die geschikt is voor E85. De diesels meten 1,6 liter (66 kW/90 pk of 80 kW/108 pk), 1,8 liter (85 kW/115 pk) en 2,0 liter (100 kW/136 pk). Voor de zeer sportieve ST-versie kwam er in 2005 ook een 2,5 liter vijfcilinder benzinemotor met 166 kW/225 pk. Bij de facelift verschuift er een en ander in het motorenaanbod. De 1,6 VCT verdwijnt en maakt plaats voor een normale 1,8-16V met 92 kW/125 pk. De 1,6 liter TDCi-diesel is er nu met 66 kW/90 pk, 74 kW/100 pk, 80 kW/109 pk. De 1,8 liter diesel vervalt, de 2,0 liter (100 kW/136 pk) blijft. De 1,6 en 2,0 liter benzinemotoren zijn er ook met automatische transmissie, evenals de 2,0 TDCi-diesel. De normale uitvoeringen heten Trend, Comfort, Titanium en Ghia, maar beide 2,0 liters zijn er alleen in de twee meest complete uitvoeringen. Bij de motoren die niet aan de basis staan, heet de Comfort Limited. De Cool & Sound is in 2010 een tijdelijke versie.

De Ford Focus als occasion

De Focus is nooit de absolute bestseller in zijn klasse geweest, maar bleef wel steeds heel constant doorverkopen. Logisch gevolg is dat er van dit model nog een enorm aanbod in het land staat. Opvallend is de grote rol van de Wagon, die in zijn eentje vrijwel de helft van het hele aanbod uitmaakt. De Sedan en de Coupé/Cabriolet zijn ongeveer even zeldzaam. Dat grote aanbod geeft je de kans op zoek te gaan naar de ‘ideale Focus’, qua prijs, kilometers, leeftijd, versie en desnoods zelfs kleur en dan nog is de kans groot dat die dicht in de buurt staat. Als je minder uitgesproken wensen hebt, is het onzinnig om er ver voor van huis te gaan, Focussen genoeg! De grote populariteit van de Focus houdt de prijzen nog steeds aan de hoge kant, tegenover vergelijkbare modellen van andere merken.

De proefrit

De Focus overtuigt met z’n wegligging, stabiliteit en wendbaarheid. Dat heeft ongetwijfeld ook te maken met de vering die wat aan de stevige kant is. Dit wordt nog sterker als de auto op grotere lichtmetalen wielen staat. Binnen het wat behoudende uiterlijk van de hele serie biedt de Focus een redelijke hoeveelheid ruimte. De minimale bagageruimte van een hatchback bedraagt 385 liter, de Wagon is zo’n 100 liter groter. Dat zijn gemiddelde waarden voor deze klasse. De Wagon is van binnen iets lawaaiiger dan een hatchback. De handgeschakelde vijfbak schakelt preciezer en dus ‘lekkerder’ dan gemiddeld. De 1,4 is echt wat te krap bemeten voor een auto van dit formaat. Bij een normale rijstijl moet die er hard voor werken en is dan zeker niet zuiniger dan een 1,6 onder identieke omstandigheden. Met een 1,6 is een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 13 á 14 heel goed haalbaar. De 1,8 is meteen een stuk minder zuinig: tussen 1 op 10 en 11.

Conclusie

De Ford Focus is ook als occasion een prima ‘middle of the road’-auto. Het is in geen enkel opzicht echt een enorme uitblinker, maar hij stelt ook op geen enkel vlak teleur. Vraag en aanbod zijn goed in evenwicht en daarmee is het nog steeds een heel courante occasion en een prima gezinsauto voor een breed publiek.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Automobielbedrijf Sutherland B.V., Heerenveen

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.