Auto Review BMW 1-Serie II (F20) 1e facelift
In alles een onvervalste BMW
BMW 1 Serie (2015 / 2019)
- Pluspunten
- Goede rijeigenschappen
- Krachtige uitstraling
- Geavanceerde techniek
- Minpunten
- Krappe interieurruimte
- Populair, dus naar verhouding duur
Wat vindt de Wegenwacht?
De 1.6-liter benzinemotor met turbo is door BMW ontwikkeld in samenspraak met het moederconcern van Peugeot en Citroën. Van deze krachtbron zijn enkele aanzienlijke problemen bekend, zoals verhoogd olieverbruik en problemen met zowel de distributieketting als de injectoren. Daarnaast wordt de elektrisch geactiveerde waterpomp soms niet aangestuurd, waardoor de motor heet loopt. Dit kan dramatische gevolgen hebben.Bij de 1.5-liter driepitter komt het voor, dat de trillingdemper in de krukaspoelie kapot gaat. Hierdoor draait de poelie niet mee met de krukas, met als gevolg dat zowel de dynamo als de waterpomp niet worden aangedreven. De bestuurder ziet in eerste instantie alleen het laadstroomlampje. Helaas valt dit euvel niet ter plekke te verhelpen: de auto moet op transport voor reparatie. Als de 1 Serie niet reageert op de afstandsbediening en de binnenverlichting dienst weigert, kan dat duiden op roestvorming op een verbinding bij de accu in de bagageruimte. De Wegenwacht lost dit langs de weg voor je op. Een waarschuwing voor versleten remblokken op het dashboard is vaak onjuist: waarschijnlijk is er niks aan de hand, maar laat ze toch even controleren. Bij alle BMW’s van deze bouwjaren met een automatische transmissie geldt, dat een automaat die in de parkeerstand blijft staan, van onder de auto moet worden gerepareerd.
Met de 1 Serie spreekt BMW een kopersgroep aan die graag een auto van het sportieve merk wil rijden, maar de bekende grotere modellen niet kan of wil betalen. De 1 Serie is desondanks een onvervalste, échte BMW.
Waar praten we over
Deze generatie van de 1 Serie is relatief lang in productie geweest (2011-2019). Hier beperken we ons tot de facelift-versie vanaf 2015. Naast wat optische wijzigingen wordt dit model vooral gekenmerkt door het gewijzigde motorenaanbod, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor de van Mini afkomstige, 1.5-liter driecilinder benzineversie. Voor alle duidelijkheid: bij de 1 Serie ligt die krachtbron wél in lengterichting in de auto. Bovendien drijft het blok de achterwielen aan.
Uitvoeringen en varianten
De 1 Serie is er als drie- en als vijfdeurs variant. Vrijwel alle aandrijflijnen zijn beschikbaar voor beide carrosserievormen. In deze serie komen liefst zes verschillende benzinemotoren voor, naast vijf diesels. De 1.5-liter driepitter is de basis-benzinemotor, in twee specificaties: 80 kW/109 pk in de 116i en 100 kW/136 pk in de 118i. De 1.6-liter met turbo (130 kW/177 pk) is slechts kort in deze serie geleverd als 120i. Medio 2016 werd de krachtbron vervangen door een nieuwe 2.0-liter viercilinder met turbo (135 kW/184 pk). In essentie is dit de 1.5-liter driecilinder, maar dan met een cilinder extra. De 125i had al een 218 pk sterke 2.0-liter motor (met twéé turbo’s), maar dat blok werd medio 2016 vervangen door een versie van de nieuwe 2.0-liter motor met 165 kW/224 pk. Een vergelijkbare situatie zien we bij de topversie M135i, waar de ‘oude’ 3.0-liter zescilinder met turbo (240 kW/326 pk) medio 2016 plaatsmaakte voor een nieuwe 3.0-liter zescilinder in de M140i, goed voor 250 kW/340 pk. Bij de diesels is het wat overzichtelijker, waarbij de 114d (driecilinder 1.5-liter 70 kW/95 pk) in het programma is gebleven, evenals de 116d (eveneens 1.5-liter, 85 kW/116 pk). De 118d is een 2.0-liter viercilinder diesel met 110 kW/150 pk, evenals de 120d (140 kW/190 pk) en de 125d (165 kW/224 pk). Naast handgeschakelde zes-versnellingsbakken zijn achttraps automaten geleverd in alle motorvarianten, met uitzondering van de 116i en 114d. De M135i en M140i, evenals de 118d en 120d zijn optioneel beschikbaar geweest met vierwielaandrijving, bij BMW aangeduid als xDrive. De 1 Serie kent geen ‘actiemodellen’, maar er zijn wel enkele tijdelijke edities geweest, zoals de Corporate Lease Edition en M Sport Edition (beide 2015/16) en op de 118i en 116d de EfficientDynamics Editions.
De BMW 1 Serie als occasion
Er bestaat een flink occasionaanbod van de BMW 1 Serie, ook wanneer we ons beperken tot deze serie. Opmerkelijk is de spreiding binnen dat aanbod. Zo’n 80% van wat er te koop staat, heeft een benzinemotor en ongeveer 75% heeft een automatische transmissie.
De proefrit
De 1 Serie is in alles een onvervalste BMW. Zelfs met de eenvoudigste driepitter is het al een dynamische auto. De zit is laag, in de verder fijne stoelen. Mede door de achterwielaandrijving stuurt de 1 Serie met de nauwkeurigheid en respons die we van deze fabrikant verwachten. Wij reden met een versie met achttraps automaat, die zeer verfijnd schakelt en het toerental bij een rustige rijstijl opvallend laag houdt. Je ondervindt daarvan overigens wel de gevolgen in de vorm van een vibratie met een heel lage frequentie, afkomstig van de driecilinder motor. Op zich is die 1.5-liter (100 kW) voor normaal gebruik krachtig genoeg. Moderne techniek vinden we ook terug in de bediening, waarvoor BMW het steeds verder doorontwikkelde iDrive-systeem met draai- en drukknop gebruikt. Die combinatie werkt nauwkeuriger dan een touchscreen. Het grote nadeel van de 1 Serie is een logisch gevolg van de hele opzet van de auto; dat is de beperkte ruimte achterin. Wie vrijwel altijd alleen of met z’n tweeën onderweg is, zal dit echter een zorg zijn. De bagageruimte heeft een minimuminhoud van 360 liter en doet daarmee maar weinig onder voor de concurrentie. Met een 118i, zeker met automaat, is een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14 gemakkelijk haalbaar.
Conclusie
Een BMW is niet zomaar een auto. Dat geldt voor de 1 Serie misschien nog wel sterker dan bij de grotere modellen. Wat je inlevert aan praktisch gebruiksgemak, krijg je terug aan rijdynamiek. Kies je een auto met je hoofd, dan valt het model af. Maar laat je jouw hart spreken, dan bestaan er maar weinig alternatieven.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
