logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes E-Klasse IV (S212)

Instituut

Noem de naam Mercedes-Benz en het eerste beeld dat veel mensen te binnen schiet is een flinke vierdeurs sedan: een E-klasse dus. Dit model is de ruggengraat van dit roemruchte merk, een auto die geen introductie of uitleg behoeft. Als occasion is hij ook zeer gewild.

Pluspunten
  • Rijdt fantastisch comfortabel
  • Keuze vraagt nooit toelichting
  • Imposant model
Minpunten
  • Diverse bekende storingen
  • Zeer gewilde occasion, relatief duur

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Een probleempuntje van een hele generatie Mercedes-Benz-modellen komen we ook tegen bij deze E-klasse: contactslot kapot. Het is niet precies bekend wanneer dit af fabriek is gemodificeerd, voor dit model geldt dat de eerste bouwjaren er vaak last van hebben. Als het lukt de auto van het stuurslot te krijgen, dan krijgt de Wegenwacht de motor ook gestart en kan de auto in elk geval naar de garage ríjden, om daar direct een nieuw slot te laten monteren.
  • Een motor die niet aanslaat, of ineens vermogen verliest, is te herleiden naar de brandstofpomp. Deze bevindt zich onder de zitting van de achterbank. De Wegenwacht kan ‘m vaak wel weer tot de orde roepen, maar als de pomp echt kapot is, dan is reparatie ter plekke niet mogelijk.
  • Een motor die zonder duidelijke reden afslaat, in combinatie met diverse foutcodes of andere elektronische storingen, is meestal een kwestie van een slecht contact van een stekker op een van de computers.
  • Een onjuist uitgevoerde starthulp, ook wanneer de E-klasse dient om een andere auto op te starten, kan leiden tot diverse elektronische storingen.
  • Niet starten bij een auto met een stop-/start-systeem kan een kwestie zijn van een doorgeslagen zekering of een kapot relais, gewoon als gevolg van overbelasting. Dat is dus geen ‘ramp’.
  • Als de handle van de automaat niet meer uit ‘P’ wil, dan kent de Wegenwacht een elektronische truc om dat toch voor elkaar te krijgen.
  • Luchtvering wil nog wel eens voor problemen zorgen. Dit kan allerlei verschillende oorzaken hebben. De Wegenwacht kan dit in meeste gevallen voor nood repareren.
  • Hoe gecompliceerd zo’n auto is, blijkt in het zeldzame geval dat er een koplamp moet worden vervangen. Dat is een klus voor de garage of eventueel de Wegenwacht en zeker niet iets dat je even zelf kunt doen.
  • Een diesel die plotseling op drie cilinders loopt, kan alleen worden veroorzaakt door een los stekkertje op één van de injectoren. Dat is een peuleschil!

Over de Mercedes-Benz E-klasse

De naam E-klàsse is zeer terecht, want feitelijk hebben we het hier over vier onderling nauw verwante modellen. De vierdeurs sedan is overbekend, maar de stationcar, tegenwoordig aangeduid als Estate is naar verhouding nog populairder. Veel exclusiever zijn de Coupé en de Cabriolet. Die hebben een wat beperkter leveringsprogramma.

Dat is niet zo vreemd, want zowel de sedan als de Estate zijn er elk steeds met ruim over de honderd uitvoeringen! Voeg daarbij een klein telefoonboek aan mogelijke opties en het zal duidelijk zijn dat je zelden twee identieke exemplaren tegenkomt. Elke koper van een nieuwe E-klasse stelt zo dus precies het gewenste exemplaar samen. Voor de koper van een occasion is het de kunst precies de auto te vinden met alle opties die gewenst zijn.

Uitvoeringen en varianten

  • Het aanbod is dus enorm, verdeeld over de vier koetswerkvormen.
  • In 2013 heeft deze serie een facelift gehad. Bij de Sedan en Estate is die direct herkenbaar door de rechte lijn onder de taillelijn, ter hoogte van de achterwielen, waar die voor de facelift voor de achterwielen naar beneden wees.
  • Het motorenaanbod is ook enorm breed.
  • De E200- en E250 CGI hebben aanvankelijk een 1,8 liter direct ingespoten turbo-benzinemotor met respectievelijk 135 kW/184 pk en 150 kW/204 pk.
  • De E350 CGI is een 3,5 liter V6 met 215 kW.
  • De E350 4Matic heeft dezelfde motor, maar met 200 kW/272 pk en vierwielaandrijving.
  • De E500 heeft een 5,5 liter V8 met 285 kW/388 pk.
  • Dieselmotoren zijn traditioneel enorm belangrijk voor deze klasse Mercedessen. De E200 CDI heeft een 2,1 liter viercilinder met 100 kW/136 pk, de E220 CDI haalt 125 kW/170 pk uit hetzelfde motorblok en de E250 CDI doet daar uit dezelfde motor met 150 kW/204 pk nog een schepje bovenop.
  • De E300 CDI heeft aanvankelijk hetzelfde vermogen uit een 3,0 liter V6, eind 2010 is dit verhoogd naar 170 kW/231 pk.
  • De E350 CDI heeft 195 kW/265 pk uit dezelfde V6.
  • Interessant is ook de E300 BlueTec Hybrid met naast de viercilinder 2,1 liter diesel een elektromotor, die het samen brengen tot 170 kW/231 pk.
  • Bij de facelift is er een en ander in het motorenaanbod gewijzigd. Er is een nieuwe basis-benzinemotor, een 2,0 liter viercilinder.
  • De E200 levert daarmee 135 kW/184 pk en de E250 155 kW/211 pk.
  • De E300 heeft nu de 3,5 liter V6 met 185 kW/252 pk, met achter- of vierwielaandrijving (4Matic).
  • De E350 haalt uit hetzelfde motorblok 225 kW/306 pk en de nieuwe toevoeging E400 245 kW/333 pk, eventueel ook als 4Matic.
  • De E500 heeft een nieuwe 4,7 liter V8 met 300 kW/408 pk en ook die is er als 4Matic.
  • De dieselmotoren zijn ongewijzigd, met uitzondering van de E350 CDI, die nu nog 185 kW/252 pk levert.
  • De dieselhybride is eveneens ongewijzigd.
  • De basisversie per motorisering is naamloos, daarboven bevinden zich de uitvoeringen Elegance en Avantgarde, na de facelift heten die Ambition en de Prestige.
  • Alle versies hebben automatische transmissie.
  • Alleen de E200, E200 CDI en E220 CDI zijn nog leverbaar geweest met handgeschakelde zes versnellingsbakken.
  • Voor de facelift hebben alleen de benzine- en dieselbasismotoren nog vijftraps automaten, verder hebben alle automatische transmissies zeven versnellingen.
  • De E200 is er ook in een uitvoering (NGT) die rijdt op aardgas.
  • De E63 AMG laten we hier buiten beschouwing.

De Mercedes-Benz E-klasse als occasion

Juist voor een auto in deze prijsklasse –nieuw- is het opmerkelijk dat er een enorm aanbod occasions in het land staat. Dat zegt veel over de tamelijk dominante positie die Mercedes-Benz in deze klasse inneemt. Uiteraard is ook dit model voornamelijk zakelijk verkocht, met wellicht wat Coupé’s en Cabrio’s uitgezonderd.

Ongeveer een kwart van het occasionaanbod betreft een dieselversie, zo’n 20% zijn Estates. Zelfs de hybride is als occasion nog best te vinden. Tussen het aanbod op internet staan ook de nodige exemplaren die bij nadere beschouwing helemaal niet in Nederland staan, maar gewoon in de handelsvoorraad van Duitse dealers. Als Nederlandse klant is die auto wel te koop bij een Nederlandse aanbieder, die ‘m dan voor je hierheen haalt, maar dan zit je er wel aan vast en je koopt de auto dus ongezien.

Het is goed als je je vooraf afvraagt of dat nou helemaal slim is, een auto kan altijd tegenvallen of eenmaal achter het stuur toch net niet zijn wat je wilt. Naast import, zijn juist deze Mercedessen ook vaak geliefd in de export. De waardering voor dit model is vrijwel universeel. Deze Mercedessen zijn in veel gevallen echte werkpaarden en niet alleen maar luxepaarden. Er zijn exemplaren die zelfs al na enkele jaren astronomische kilometerstanden laten zien. Als dat niet alleen maar stadsverkeer is, dan hoeft dat geen direct bezwaar te zijn.

Bij normaal onderhoud kunnen met name de diesels het heel lang uithouden, maar bedenk wel dat een exemplaar met drie of vier ton op de teller ook op allerhande andere punten dan alleen motorisch slijtage gaat vertonen. Dat relativeert de ogenschijnlijk lage prijs. De mooiste en jongste exemplaren zijn soms nog te vinden bij de officiële dealers van het merk. Uiteraard zijn ze ook bij de vele Mercedes-specialisten die het land rijk is volop te vinden.

De proefrit

Achter het stuur van een Mercedes-Benz E-klasse, vrijwel ongeacht de specificatie, is meteen weer duidelijk waar die enorme waardering voor dit model vandaan komt. Dit is comfort met een grote C. De rust die van de auto uitgaat is een weldaad in een haastig bestaan. Dat is niet alleen een kwestie van geluidsniveau, maar het zit ‘m ook in de uitstekende voorstoelen, de heerlijke besturing, het sublieme veercomfort, in alles, eigenlijk.

Dit zijn auto’s waarmee je even fluitend naar Zuid-Frankrijk rijdt. Ruimte is ook een voorwaarde voor hoogwaardig comfort. In de E-klasse Sedan of Estate zitten vier volwassenen allemaal als een vorst. Op reis? De Sedan biedt al 540 liter bagageruimte, de Estate zelfs 695. Alleen de prachtige bekleding voorkomt dat er een echo ontstaat. Daarbij is de E-klasse ook één van de modellen waarop Mercedes-Benz nieuwe technieken als eerste toepast. Voor deze generatie is dat onder meer al automatisch afremmen voor obstakels, de adaptieve cruise control houdt steeds een veilige afstand tot de voorligger aan, ook als die stopt (!) en als de auto merkt (nogmaals: !) dat de bestuurder vermoeid raakt, verschijnt op het dashboard het advies te pauzeren en een kopje koffie te drinken.

Zo’n auto is niet alleen een vervoermiddel, het wordt een metgezel. Relatief gezien zijn deze Mercedessen ook nog eens best zuinig. Het werkelijke verbruik hangt nauw samen met de gekozen motorisering. De veelrijders kiezen al gauw voor een diesel, de diesel-hybride is ook wel een aanbeveling. Met een C350 CGI, dus een relatief ‘dikke’ 3,5 V6 benzinemotor reden we al ruim 1 op 9, wat voor dit kaliber bijzonder netjes is.

Conclusie

De Mercedes-Benz E-klasse is een instituut. In diverse opzichten, niet in de laatste plaats het rijcomfort, is dit model van ‘Das Haus’ de maatstaf waaraan andere auto’s worden afgemeten. Punt is alleen, als je zo’n auto hebt gehad, wat moet je daarna nog? Nou gewoon: weer een E-klasse. Er zijn veel mensen die niet anders meer willen.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mercedes-Benz E-klasse.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Rüttchen Automotive, Breda, 076 – 5642400

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.